Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Räcker oftast med att rengöra spjället och det SKALL lossas så att man kommer åt att rengöra på baksidan för det är där skiten sitter.
Det är en smal sak att göra det på en sugmotor men ett kvarts elände med en turbo då den sitter under insuget.
Lambdasond felkoden är en symptom på skitit spjäll och behöver sällan bytas även om den pekas ut som felkod.
Rengör och kör 20 mil så vet du, då har elektroniken gjort sina adaptiva inställningar för de nya förutsättningarna.
m2c skrev:+1 På lambdasonden, fick också felkod på den. Samt luftmassemätaren tror jag.
Inga koder på spjället. Allt försvann efter rengöring.

Korrektamundo! Därav problematiken av att folk läser av felkoder och slaviskt följer dem, de (felkoderna) är en symptom som övervakningssystemet registrerar och rapporterar anledningen har den däremot inte en susning om.
Skrupelfria yrkesmän utnytjar understundom detta med att " jag kan ju testa att byta ut LMM och lamdban, de tar ju en del stryk då LMM är slut".

Der är för övrigt samma med LMM räcker oftast med att rengöra den med.

Men som sagt det är många många miljoner som rullat ur fåvittska:s plånböcker ner i månglarnas fickor.

Om jag som hobbymek känner till dessa saker och lärt mig det "The hard way" så kan ni vara djävligt säkra på att det är väl kännt ute bland landets alla bättre mekverkstäder.

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]