Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Ok! Läste igenom. Ser enkelt ut. Dock har jag aldrig monterat bort annat än hjulen. Antar dock att det inte är jätte svårt att ta bort bromsskivan och själva skivbromsen. Nåt jag bör tänka på där?
/Magnus
XC90 D5 -07
Det är svårt att säga om du ska ge dig på det själv eller inte. Bromsar är bland det viktigare på bilen. Sen garanterar jag inte att detta kommer lösa just ditt problem men det löste mitt samt många andras så delar bara med mig av tankar och erfarenheter.
Ett förslag är ju att kolla om eventuellt en mindre verkstad kan sätta dit dessa skruvar åt dig alternativt Volvo då de har faktiskt dessa som orginal del artnr: 30793437
Dock verkar Volvo verkstaden du besöker väldigt underlig, får man fråga vilken verkstad det gäller ?

// Niklas
Niklas0123 skrev:Dessa justerskruvar var standard på äldre volvo så som 850 om jag inte minns fel vet ej varför de slutade med dessa.
Ja, 850 hade dessa som enda justering. Att de slutade med dem är förmodligen för att en plåtbit med två hack är billigare. Det är sällan biltillverkare ändrar sådana här saker av någon annan anledning än att spara pengar. Även för en liten tillverkare som Volvo är några insparade kronor per bil några miljoner när året är slut.
av OS74
Hej har någon här handbromsjusteringsinstruktionen som beskrivs ovan som pdf?

Jag skulle vilja testa att justera den innan jag börjar involvera verkstad för ev backbyte.

//O
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]