Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
På min tidiga -05 slår automatiken av om jagh gör ett manuellt slag med torkarna. Inställningen av känsligheten gör bara att den antingen går nästan konstant eller allt för sällan. På hustruns Focus kopplas regnsensorn inte av ens när man stänger av bilen. På denna är regnsensorn alltid aktiverad och torkarna startar snält så snart det kommit lite regn på rutan. Funkar perfekt.

En annan idiotdesign är att strålkastarspolningen går oavsett i vilket läge ljusomkopplaren står. På de flesta bilar kan man stänga av den helt med omkopplaren i läge "0". Bor i Stockholm så spolningen behöves mycket sällan. Kör för det mesta utan säkring för att slippa eländet.
Så länge jag lämnade in bilen till Volvo frågade jag varje gång efter en SW-uppdatering som fixade problemet. Någon sådan verkade dock aldrig finnas.

Funderar på att göra en minimal Service 2.0 för att se om det gör någon skillnad.
av llesrof
På min bil kan man spola ruta utan att spola strålkastarna. Det handlar bara om handlag. Dutta försiktigt med spaken så kommer det bara en skvätt på rutan.
av TomasL
llesrof skrev: Det gör den inte på min heller. Jag tycker att de fungerar rätt bra. Ibland kan de vänta lite omotiverat länge innan de gör ett svep, men det är mest bara till en början.
Tycker också det fungerar bra. Har min står på lägsta kännsligheten annars tycker jag att den torkar för mycket. Men det fungerar som sagt riktigt bra.
av TomasL
@svda
Enl. instruktionsboken till din bil så ska det även till den gå att göra manuella slag med torkaren utan att regnsensor slår ifrån genom att föra spaken uppåt.
Men det har du säker läst och fungerar inte det så är det något fel
Bild
av svda
Nej det hade jag faktiskt inte läst. Tack för tipset. Jag har nog alltid dragit spaken nedåt av gammal vana.

RTFM gäller tydligen även mig :oops:
av TomasL
Ja RTFM är nog bra att göra innan man klagar på något! B-)

Spaken uppåt för enstaka svep med torkarna.

Sent from my Xperia Arc using Tapatalk!
av llesrof
Fast om man måste läsa manualen till en pryl så är prylen felkonsturerad. Ta mig fan.
av KaliZ
Hej!

Måste tacka er alla för fina utförliga svar!!!

Jag är nog den personen som har väldigt svårt för att se mig i en 140hkr även om dem går toppen. Väger nog just nu mellan 2.5T, T5, 2.4D eller D5.
Kör inte jätte-mkt per år så det lutar nog mest åt bensinvarianterna.

Verkade på någon som att T5:an var törstig, så 2.5T kanske är lagom.
Givetivs är man återhållsam med gasen till vardags, men vill ha lite kräm om det skulle behövas.

Låter dock som dem drar rätt mycket måste jag säga, sedan en automat på det kanske. Kommer snitta 0.9-1L/mil nästan låter det som.

170hkr GLT:n jag har nu snittar jag 0.75 L/mil med vid sansad körning. ECO-driving och landsvägskörning så går den ner på 0.68L/mil.
Ganska stort steg rent bränslemässigt, men det är nog smällar man får ta.
Var mest nyfiken på kvalitetsnivån, men det verkar inte som någon av er haft några större problem.

Oftast brukar det vara lättare att få reda på problem än positiva saker! =)

Tackar ödmjukast för era svar.

MVH
KaliZ
av Nilson
KaliZ skrev:Hej!

Måste tacka er alla för fina utförliga svar!!!

Jag är nog den personen som har väldigt svårt för att se mig i en 140hkr även om dem går toppen. Väger nog just nu mellan 2.5T, T5, 2.4D eller D5.
Kör inte jätte-mkt per år så det lutar nog mest åt bensinvarianterna.

Verkade på någon som att T5:an var törstig, så 2.5T kanske är lagom.
Givetivs är man återhållsam med gasen till vardags, men vill ha lite kräm om det skulle behövas.

Låter dock som dem drar rätt mycket måste jag säga, sedan en automat på det kanske. Kommer snitta 0.9-1L/mil nästan låter det som.

170hkr GLT:n jag har nu snittar jag 0.75 L/mil med vid sansad körning. ECO-driving och landsvägskörning så går den ner på 0.68L/mil.
Ganska stort steg rent bränslemässigt, men det är nog smällar man får ta.
Var mest nyfiken på kvalitetsnivån, men det verkar inte som någon av er haft några större problem.

Oftast brukar det vara lättare att få reda på problem än positiva saker! =)

Tackar ödmjukast för era svar.

MVH
KaliZ
Blir nog bra det här och det är din bil som du ska ha men jag förstår inte varför du har problem med en 140hk samtidigt som du pratar om ECO-Driving :D
Användarvisningsbild
av Erico
Har min andra 2,5t och det är den enda motor jag skulle kunna tänka mig vad det gäller V70. Har provat alla andra i form av hyrbil och låne/testbil. D5 går också fint men jag kör för få mil/år, 140/170 hk går bort pga alldeles för slöa, t5 för hög förbrukning och för liten skillnad mot 2,5t. Förlåt, R har jag aldrig kört så den ska jag inte uttala mig om :roll: Kör på ca 0.85/mil med manuell. På förra var det automat och den tog 1 dl mer.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]