Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oldtimersmc skrev:Kan medje att i kökörning(kryp i stan) så kan de va ok med auto men i övrigt så tänker jag inte på att jag växlar och uppskattar kraften och den väsentligt lägre förbrukningen som man får på köpet med en manuell låda mer.
Jo det är bekvämt med automat i stan men jag håller med om det där med bränsleförbrukning och kraft. Nu kör jag inte så många mil per år privat så det är inte så känsligt med bränslekostnader, det enda jag kanske saknar är lite mer kraft när jag skall anpassa farten till motorväg och påfarten är i uppförslut.

Mvh GK
Jag tycker automatens något högre förbrukning är oväsentlig. Det skiljer ju endast 0,1l/milen. Kör man 2000 blir det några tusenlappar om året. XC90 är ganska dyr i inköp och är ingen billig bil att äga. Jag tycker därför att den lilla extra summan är obetydlig när man tittar på övriga kostnader med XC90.
av Cedrix
Kan hålla med om att aut i stan har sina stora fördelar, man får vispa omkring ganska mycket på en diesel om man gör mycket start/stopp.
Men är man utanför (som jag är 99,9% av tiden) så tycker jag inte alls om aut i volvo diesel (många andra märken tycker jag är ok).
Adventuredad skrev:Jag tycker automatens något högre förbrukning är oväsentlig. Det skiljer ju endast 0,1l/milen. Kör man 2000 blir det några tusenlappar om året. XC90 är ganska dyr i inköp och är ingen billig bil att äga. Jag tycker därför att den lilla extra summan är obetydlig när man tittar på övriga kostnader med XC90.
1 dl/ mil är en optimistisk siffra och det tror jag inte ett ögonblick på.
Var och provkörde en XC90 D5 sport -08 automat idag. Mitt första test av en XC90 och den var riktigt mysig att åka i.
Inte samma körglädje som min R32a (vilket jag naturligtvis inte räknat med) men med mycket mer komfort. Det är riktigt trevligt att sitta lite högre. :D

Vi är dock inte överens om priset mellan bilarna så förhandling pågår och om det blir köp eller ej vet jag antagligen nästa vecka.
av kekke
hej bestälte en xc70 man my12 handlern sa att den dag jag ska sälja trodde han att den skulle bli lät såld då väldig mange xc70 är automat och det inte kommar finnas en överflod av man bilar men det kan han jo bara säga till mig och tänka vilken idiot men jag tror att han var ärlig då väldig mange är automat
Måste bara få inflika mina åsikter om manuell kontra automat.
När jag skulle byta bil så försökte den lokala volvohandlaren övertala mig om att automat "is da shit", sagt å gjort så fick jag låna en automat växlad bensinare. Glad i hågen drog jag och frun iväg på samhället, och JÄKLAR vad han växlade, fram å tillbaka hela tiden. Tog man bort foten från gasen för en sekund för att sedan smyga tillbaka den så kan du ge dig fan på att han växlade ner och blåvarvade. Bilhandlaren fick naturligtvis tillbaka åbäket dagen efter med orden - aldrig automat. Har nu varit nöjd ägare av en MANUELL XC90 D5 i drygt tre år och är helt nöjd, den är så stark att man utan vidare kör omkring med 3:an, 4:an och ibland 5:an i stan (man behöver inte växla ner direkt man tittar på gasen (D) ).

En annan grej som alla verkar vara så himla oroliga över är - kan jag sälja bilen sen? - är det verkligen någon som vill köpa den för att det är en manuell?
Men HALLÅ!! Jag köpte då inte min bil för att sälja den, den här ska jag ha bra länge, man får leta länge efter en mer praktisk bil om man har fyra barn och lite packning när man ska iväg på långstyrning.
Detta är mina högst personliga åsikter och smaken är ju som sagt var delad :-)-)
av llesrof
inge jakobsson skrev:Måste bara få inflika mina åsikter om manuell kontra automat.
När jag skulle byta bil så försökte den lokala volvohandlaren övertala mig om att automat "is da shit", sagt å gjort så fick jag låna en automat växlad bensinare. Glad i hågen drog jag och frun iväg på samhället, och JÄKLAR vad han växlade, fram å tillbaka hela tiden. Tog man bort foten från gasen för en sekund för att sedan smyga tillbaka den så kan du ge dig fan på att han växlade ner och blåvarvade. Bilhandlaren fick naturligtvis tillbaka åbäket dagen efter med orden - aldrig automat. Har nu varit nöjd ägare av en MANUELL XC90 D5 i drygt tre år och är helt nöjd, den är så stark att man utan vidare kör omkring med 3:an, 4:an och ibland 5:an i stan (man behöver inte växla ner direkt man tittar på gasen (D) ).
Det är uppenbart för mig och alla andra som kör automatväxlat att du inte kan hantera en automatlåda om den håller på så där när du kör. Jag har samma motor och låda i min XC70 och känner inte igen det du beskriver men jag har kört automatväxlat i rätt många år nu. Det du skriver saknar enligt mig relevans för huruvida man skall välja manuell låda eller automatväxlad då du inte kan hantera fordonet på ett korrekt sätt.
llesrof skrev:
inge jakobsson skrev:Måste bara få inflika mina åsikter om manuell kontra automat.
Det är uppenbart för mig och alla andra som kör automatväxlat att du inte kan hantera en automatlåda om den håller på så där när du kör. Jag har samma motor och låda i min XC70 och känner inte igen det du beskriver men jag har kört automatväxlat i rätt många år nu. Det du skriver saknar enligt mig relevans för huruvida man skall välja manuell låda eller automatväxlad då du inte kan hantera fordonet på ett korrekt sätt.
Rent skitsnack och personligt påhopp. Jag har både kört och ägt bilar med automatlåda och du kan inte komma å påstå att du kan komma t ex mot en korsning på treans växel, släppa på gasen och motorbromsa för att sedan fortsätta på TREANS växel. Kan du med detta konststycke så vill jag gärna följa med dig på en åktur :D.

Nog om personliga påhopp, som jag skrev så är detta MIN högst personliga åsikt, och jag kan inte riktigt förstå avskyn mot manuella bilar (vet ni inte hur man växlar :wink:)
JAG är helnöjd :-)-) både med bränsleförbrukningen och komforten, sedan så är både skatten och (rätta mig om jag har fel) försäkringen billigare på en manuell bil.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]