Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
På Volvos tidiga FHD så var det ett problem (med diffen) om man hade olika dia på hjulen därav rådet att växla mellan fram och bakdäck med gämna mellanrum men ur trafiksäkerhets aspekt så skall man alltid se till att man har bäst däck bak.
av llesrof
oldtimersmc skrev:På Volvos tidiga FHD så var det ett problem (med diffen) om man hade olika dia på hjulen därav rådet att växla mellan fram och bakdäck med gämna mellanrum men ur trafiksäkerhets aspekt så skall man alltid se till att man har bäst däck bak.
Var det inte viscon som var känslig? Den gick varm av att jobba hela tiden. Bara för att förtydliga lite, det är inte bara Volvo som har detta problem. Det gäller alla bilar med viscokoppling. Volvos akilleshäl är väl snararen hylsan mellan växellåda och vinkelväxel. Pajar den så kan den dra med sig vinkelväxelmoc i enstaka fall växellådan också.
av TomasL
Jo det är Viscokopplingen (även kallad viskodifferential) som tar stryk om bak och framhjul har olika rullomkrets.
av kamilenski
"Däck av olika märke och fabrikat ser man väl bara på tjackpundarbilar där ägarna tillhör socialgrupp 4, eller nått i den stilen?

Kan du vara så vänlig och först tänka? Innan du skriver som du gör?

Jag funderade ju länge på den :D Sorry, visste inte att du skulle ta åt dig :wink: "

Lite OT.

Om man kallar personer som INTE köper/lika/ däck för socialgrupp 4. Då bör dessa delas i undergrupper.
1. De som måste vända på varje krona.
2. De som har mycket pengar och gör samma sak.

Pengar kan man arbeta sig till eller vinna eller ärva.
Hjärnan kan man inte göra något åt. Möjligen i framtiden då transplantationer blir möjliga.
Fram till dess, BÖR man vara försigtigt med /munnen/ :)
Man vet inte vet man pratar med eller om ;)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10788631.ab

Härmed avslutar jag mitt lilla "men" ;)
av llesrof
kamilenski skrev:"Däck av olika märke och fabrikat ser man väl bara på tjackpundarbilar där ägarna tillhör socialgrupp 4, eller nått i den stilen?

Kan du vara så vänlig och först tänka? Innan du skriver som du gör?

Jag funderade ju länge på den :D Sorry, visste inte att du skulle ta åt dig :wink: "

Lite OT.

Om man kallar personer som INTE köper/lika/ däck för socialgrupp 4. Då bör dessa delas i undergrupper.
1. De som måste vända på varje krona.
2. De som har mycket pengar och gör samma sak.

Pengar kan man arbeta sig till eller vinna eller ärva.
Hjärnan kan man inte göra något åt. Möjligen i framtiden då transplantationer blir möjliga.
Fram till dess, BÖR man vara försigtigt med /munnen/ :)
Man vet inte vet man pratar med eller om ;)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10788631.ab

Härmed avslutar jag mitt lilla "men" ;)
Mmm... man nu har jag faktiskt inte kallat dessa personer för socialgrupp 4. Meningen "Däck av olika märke och fabrikat ser man väl bara på tjackpundarbilar där ägarna tillhör socialgrupp 4, eller nått i den stilen?" är faktiskt formulerat som en fråga och inte ett påstående. Har du något mer om detta så ta det via PM.

"även kallad viskodifferential" se där ja, då fick jag lära mig det :D
av kamilenski
Har jag tolkat det fel, ber jag om ursäkt. :oops:

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]