Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Struve
Köpte flatblade från Skruvat, aldrig mer dom, redan efter en månad så släpte ena "gummispoilern" och efter 2-3 veckor kom den andra flygandes över vindrutan.
OK, dom torkade hyffsat bra men bra kvalisort var det inte på dom jag köpte iallafall

Köpte sedan två blad från Whipers.se i rätt längd och dom har suttit på nu i ca 2-3 månader och dom är lika fina nu som när dom monterades, torkar tokbra och inga oljud.
av umekille
llesrof skrev:Kassörskan på Biltema är ju en riktig auktoritet inom torkarbladsbranschen :D
Vad du inte vet är att hennes pappa är bilmekaniker sen över 35år och hon kan det där med bilar :wink:
av umekille
Torkarblad har idag tyvärr blivit en försäljningsvara som allt annat.
Och kvaliteten är därefter idag.
av ConnyÖ
satte på bosch på min förra bil kostade skjortan o vilket mög det var...medan min sambo köppte sina på biltema o dom höll myyyycket längre är mekonomens :shock:
av Eirike93
Jag funderar på sådana från Skruvat/Wipers, har bra erfarenheter av Bosch flatblade/standard och Volvo flatblade, men jag förstår att det är delade meningar om alla dessa?
av Droopy
umekille skrev:Torkarblad bör bytas minst 2ggr/år om man är rädd om sin vindruta.
Saltet som sprids på vägarna är gummits värsta fiende.
må va om man är extra noga och håller det rent och smörjer in
det med gummiskyddande medel ...men börjar det bli repbenäget
går det fort med dagens bilrutor få dem repiga.
(tjej i kassan på biltema sa att det blivit sämre gummi i dagens torkare
jämfört med förr)
Låter ovanligt att byta torkarblad två gånger per år, beror iofs på hur mycket bilen rullar ochså men i mitt fall tippar jag på att jag byter kanske vart annat/tredje år el så, kör 12-1500 mil/år.
Användarvisningsbild
av sthlm
Tycker att biltemas "nya" flatblade är riktigt bra.
Känns som om dom bytt tillverkare under året för de senaste jag köpte var mjuka och fina även i -7.
Kan behöva en liten justering för att passa rutan men torkar rent och är tysta.
av BlackbirdCaD
Perc skrev:Jag skulle först och främst kolla eBay för nya lykttorkararmar.

Angående vindrutetorkarna då.

Jag kan rekommendera att byta till dom nya torkararmarna från 2004-07 års modell, med fäste för "riktiga" platta blad. Då slipper man den där plastklumpen som finns på alla platta blad med fäste för gammaldags "krok". Dom passar rakt av på 2000-2003 och borde kosta runt 1000kr för båda på Volvo. Det var ungefär vad jag gav här i Finland. Torkararmar åldras med åren, fjädern slaknar och dom slår sig lite och gör att bladet inte lägger sig som det ska mot rutan. Då får du kasst torkresultat och irriterande skrapljud oavsett hur dyra blad du köper.

Det ingår ju förstås inte torkarblad då man köper nya armar. Jag kör alltid med Champion. Tror artikelnumret för en parförpackning till V70N (m fl) var KF60A. Styckevis heter dom EU55 och EU60 men då är det en nyare variant (Easyvision) med lite annorlunda konstruktion på bladet och en påse med adaptrar som passar alla bilar, både nya och gamla. Fästet för "gammaldags krok" är dock en ofantligt ful plastklimp som är mycket större än på andra flatblades för krok. Jag vet att jag inte skulle orka sitta och stirra på den hela tiden då jag kör.

Jag har själv mycket dålig erfarenhet av Bosch. Både deras vanliga och de platta för krokfäste. Värdelöst torkresultat, även som splitternya.
Antar att de ännu nyare torkarmarna i senaste Volvo S60 från 2010 med knappfäste inte passar på Volvo S60 -01?
2001-2004: krokfäste
2005-2009: toppfäste
2010-: knappfäste
Användarvisningsbild
av Perc
Det är väl knappast samma geometri på vindruta, torkaraxlar osv som på dom äldre.

Vad ska du med 2010:ans armar till?

Kan tilllägga att min fortfarande fungerar me[…]

Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]