Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ett helt gäng inlägg med en ton som inte hör hemma på det här forumet borttaget. Ska vi göra ett nytt försök att hålla oss till ämnet?
Tack för ytterligare bra svar!

Om jag säger så här. Det är inte prisklassen som är problemet utan snarare att hitta bilen med den rätta utrustningen och i det rätta skicket.
Jag har tittat på många bilar och det faller oftast på att de har gått för mycket på saltvägar/är dåligt omhändertagna.
Jag har ju redan en rostig bil, och vill inte därför köpa en dyrare bil med rost.

Om någon skulle vilja sälja en 06-07 med rätt utrustning och färg i bra skick/ väl omhändertagen så skulle jag hugga som en hungrig varg.
Men de växer ju inte på träd. När jag kollar på blocket så finns det 3 stycken i hela landet. Det känns som om man kommer att få vänta i en evighet innan den dyker upp i mina trakter.

Men igår tittade jag på en bil som var ok. Jag har första tjing på den, ska kolla på den igen efter helgen.
http://www.blocket.se/jamtland/Volvo_V7 ... m?ca=3&w=1

Är det någon som har en sådan eller har haft en? Har dessa modeller mycket problem? Det är ju ändå nästan en classic :D
Enda nackdelen som jag ser det är att den verkar vara lite väl törstig samt att det inte finns fler av dem på blocket, ovanlig?
Ägaren sa att den ligger på litern. Men jag tror med mina skills att jag kan få ned den till i alla fall 0,8 på landsväg :D
Vi kör ju inte så mycket och denna bil skulle funka tills vidare.

Däremot så fick jag/vi inte ut nyckeln i slutet av provkörningen! Vet inte om det skedde i samband att jag hade tryckt ned "shiftlock overide"-knappen under provkörningen och inte fick upp den igen!
Men jag har kollat runt lite och tror att felet sitter i knappen på växelspaksväljaren, att den behöver smörjas upp.

Jag funderar på om automatlådan som sitter i den är samma som sitter i senare V70 (andra generationen) med 200Hk? Det är ju den nyare motorn på 2435cc i alla fall.
Vet ni något om det?
Och är denna bil en att rekommendera?
helt på tok fördyrt för en sån gammal bil
Det är väl den gamla fyrväxlade i den där?
Äh. Vad less jag blir!

Fick inte ens prova den en andra gång och kolla under. Då anar man ju ugglor i mossen!
Det kan väl inte vara för mycket att begära om man är en seriös spekulant.

Siktar nu på en nyare 2,5T med geartronic och därmed femväxlad. Det får bli så.
Den dyker nog upp förr eller senare.
Tack för bra svar!

Ja det var en fyrväxlad historia.
ngal81 skrev:.

Siktar nu på en nyare 2,5T med geartronic. Det får bli så.
Bra val. Det är inga större fel på den gamla modellen, de är både snygga och pålitliga, men att köpa något så länge och i väntan känns ju rätt dumt, tycker jag. V70 2,5t med Geartronic och mycket utrustning är inte någon ovanlig bil så det dyker nog upp en snart om man är beredd att jobba lite. Sedan kan man alltid göra som en kompis till mig. Han ställer orimliga krav och gnäller sedan över att det är svårt att hitta rätt bil. Den skall vara billig, ha få mil, inte vara för gammal, inte dra för mycket soppa men ände vara stark. Den skall också vara stor och påkostad och så skall den finnas i stan så att han kan åka och titta på den. ?:-/
Ja det får bli så.
Jag är också beredd att ställa ned vissa krav bara jag hittar något så när rätt bil.
Men jag tänker numera inte heller snöa in mig på om den är manuell eller inte...
Dock så har jag geartronickrav på automatlådan och då uppkommer denna fråga:
Kan man lägga till geartronic-funktionen på en automatlåda?

Det är ju tydligen samma låda och endast en fråga om mjukvara.
Är det någon som har erfarenheter om detta? Är det någon som har gjort detta?
Jag har gjort det 8)

Du behöver hjälp av någon som jobbar på Volvo PV eller liknande.
Det finns ingen verkstad som kan plocka fram mjukvaran som behövs.
Men annars är det samma låda, det är mjukvaran och det nya spakstället som behövs.

Så det enklaste är att hitta en bil som redan har geartronic.

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]