Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowen
Vojje skrev:Att spjällen låter när de ändras är nog inget ovanligt, men problemet verkar vara att de justeras ideligen.
Frågan är bara om detta är normalt oljud bara.. Det känns Inte riktigt så.
I vilket fall så vill jag inte ha det, även i fall det är "ofarligt".
Lägger gärna lite pengar på att få det tyst.
av Freeri
Har också detta ljud vid varje start på min V70 2.5T -04 och upplever att det är någon slags inställning av spjäll. Reagerat över detta och kommit fram till att det främst sker vid stora temperaturomställningar, alltså då jag ändrar värmereglagen eller som vid start då de upplever en stor skillnad från sist jag körde. Ljudet försvinner ju dock ganska snabbt så egentligen inga större problem men har full förståelse för irritationsmomentet.
Användarvisningsbild
av Bowen
Ja det lär vara spjällmotorerna. Jag har skiftat lite mellan luftutblåsen osv, och då skorrar det.
Anledningen till att det skorrar för det mesta är ju då att jag alltid har det på "auto" då småjusterar det sig ganska ofta...

Frågan är om man skall bry sig, är det ett sjuhelsikes jobb att fixa detta, eller är det enkelt?
Någon som vet?
av Johnny83
Beror på vilken spjällmotor som skall bytas. kommer ej ihåg vilken motor eller ens bilmodell, men ibland måste hela instrumentbrädan demonteras för att kunna komma åt. På en del räcker det att ta bort en panel för att se och komma åt att byta.
Användarvisningsbild
av Bowen
Johnny83 skrev:Beror på vilken spjällmotor som skall bytas. kommer ej ihåg vilken motor eller ens bilmodell, men ibland måste hela instrumentbrädan demonteras för att kunna komma åt. På en del räcker det att ta bort en panel för att se och komma åt att byta.
Aj fan, där ser man. tack för svaren.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]