Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kör till volvo och tanka ner ny mjukvara kan göra underverk
Var kanske lite luddig, jag gjorde rent spjället 2 gånger, i och för sig på plats men tyckte att det såg som nytt ut efteråt. Men tyvärr så blev det inte bättre med tiden. Har i och för sig lärt mej mycket på senare tid med alla fel jag haft och om det var nu så skulle jag plocka bort spjället för rengöring då det inte är så svårt. Instämmer givetvis att man kollar och gör rent innan man byter till nya grejer. Min tanke är ju att när man tar bilen till t ex Bilia så får man en rätt bedömning när dom säger att man ska byta efter utläsning av felkoder. Dom måste väl föreslå en rengöring om det finns en chans att det kan hjälpa och bli billigare. En annan tanke: kostnad för ny mjukvara och rengöring, borde inte det ligga på samma kostnad som inköp av en PPCV1 och då ska du fortfarande ta i tu med problemet. Som garage mekare kan jag förstå investeringen men för någon som kanske inte skruvar så mycket själv kanske det blir en onödig utgift och man kanske i slut ändan inte vågar sej på allt för avancerade grejer. I alla fall så hoppas jag att det löser sej för dej Arnold och på bästa billigaste sätt. Pengarna ska gå till att tanka bilen så att man kan njuta av den. Bild /Clas.
nån ny mjukvara får du inte ner med en ppc utan det är enbart volvo åf med vida som kan ladda ner de
Tack för alla goda råd. I går kväll beställde jag i alla fall en PPC 1995:-. Det är väl rimligt att anta att den kommer till användning vid fler tillfällen. Vilket jag i och för sig inte hoppas. Men om man kan läsa ut felkoderna själv och på så sätt kan lokalisera felen så har man i framtiden möjlighet att söka billigare lösningar på reparationerna. Det går t ex att köpa renoverade spjälhus betydligt billigare än Volvos, om de nu skulle vara det. Jag försöker att göra så mycket som möjligt själv. Ställer man in bilen direkt hos Volvo så blir det ju i regel det dyrare alternativet. På så sätt räknar jag med att investeringen ska betala sig med tiden.

När jag läst ut felkoderna så redovisar jag dem här. Jag hoppas att ni då vill hjälpa mig med att analysera dem.
Arnold skrev:
oldtimersmc skrev:Du har ju en sugmotor så det är ju skitlätt att rengöra spjället,och du skall alltid börja med det som är gratis.
Att ge sig på och byta spjället bara på misstanke är...dyrt
Om man ska rengöra spjället, tycker du att man ska plocka bort det eller rengöra det när det sitter på plats?
ja det skall du, köp en ny packning för säkerhets skull den är nästan gratis.
Arnold skrev:Tack för alla goda råd. I går kväll beställde jag i alla fall en PPC 1995:-. Det är väl rimligt att anta att den kommer till användning vid fler tillfällen. Vilket jag i och för sig inte hoppas. Men om man kan läsa ut felkoderna själv och på så sätt kan lokalisera felen så har man i framtiden möjlighet att söka billigare lösningar på reparationerna. Det går t ex att köpa renoverade spjälhus betydligt billigare än Volvos, om de nu skulle vara det. Jag försöker att göra så mycket som möjligt själv. Ställer man in bilen direkt hos Volvo så blir det ju i regel det dyrare alternativet. På så sätt räknar jag med att investeringen ska betala sig med tiden.

När jag läst ut felkoderna så redovisar jag dem här. Jag hoppas att ni då vill hjälpa mig med att analysera dem.
Naturligtvis :D
oldtimersmc skrev:
Arnold skrev:Tack för alla goda råd. I går kväll beställde jag i alla fall en PPC 1995:-. Det är väl rimligt att anta att den kommer till användning vid fler tillfällen. Vilket jag i och för sig inte hoppas. Men om man kan läsa ut felkoderna själv och på så sätt kan lokalisera felen så har man i framtiden möjlighet att söka billigare lösningar på reparationerna. Det går t ex att köpa renoverade spjälhus betydligt billigare än Volvos, om de nu skulle vara det. Jag försöker att göra så mycket som möjligt själv. Ställer man in bilen direkt hos Volvo så blir det ju i regel det dyrare alternativet. På så sätt räknar jag med att investeringen ska betala sig med tiden.

Naturligtvis :D
Just att analysera felkoder är lika viktigt som att ha dem. En felkod visar oftast bara vilket problem som felet orsakar inte vad som är orsaken till felet eller varför det uppstår så det är mer som en ledtråd...
En del får för sig att den säger "hörru grabben du får ta och byta den där tempgivaren för den är kass, sen så kommer rovan att spinna som en katt" så enkelt är det inte dessvärre.
Hej
Här kommer en samman fattning av min version av krålande spjällhus. Det började med att bilen gick på 4 cylindrar och ingen felkod i rutan, och det gick inte att gasa utan varvräknaren gick till 2500 inte mer eller mindre åkte hen och kopplade bort minuspolen på batteriet ca 30min, efter det gick bilen kannon till nästa gång jag skulle ha den och då fick den stå hela helgen. På måndagen till jobbet började det att varna för Motorsystem serv. omgående och den gick på 4 cyl och ingen motor kraft.
Verkstaden läste fel koden till ECM 903F som var fel på spjällhus, de försökte med att lägga in "ny programvara" men spjället var paj. Så det var bara att öppna plånboken till ett nytt spjäll 6500 med arbete på volvo .
tomten skrev:Hej
Här kommer en samman fattning av min version av krålande spjällhus. Det började med att bilen gick på 4 cylindrar och ingen felkod i rutan, och det gick inte att gasa utan varvräknaren gick till 2500 inte mer eller mindre åkte hen och kopplade bort minuspolen på batteriet ca 30min, efter det gick bilen kannon till nästa gång jag skulle ha den och då fick den stå hela helgen. På måndagen till jobbet började det att varna för Motorsystem serv. omgående och den gick på 4 cyl och ingen motor kraft.
Verkstaden läste fel koden till ECM 903F som var fel på spjällhus, de försökte med att lägga in "ny programvara" men spjället var paj. Så det var bara att öppna plånboken till ett nytt spjäll 6500 med arbete på volvo .
Hade du det italienska spjället?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]