Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jaob skrev:Såg denna tråd för sent :(

Besiktade bilen igår och fick en 2a på spindelled vänster glapp...

Såg att den fanns för 189 kr på biltema och va väl ganska bra pris tyckte jag om man jämför med en orginal som kostar över 800 kr.
MEN den gick ju inte att få dit, det är fel splines på spindeln och det upptäckte ju inte jag först utan jag höl på att försöka pressa dit den ändå.
Tillslut såg jag att splinsen såg anolunda ut.
Tänkte göra en provisorisk lösning och slipa ner splinesen så jag kunde åka och köpa en ny. Men den passa ju inte då heller.
och som oldtimersmc säger så finns inte den koniska brickan med heller på den man köper på biltema, Och den måste man ha.

Åkte och köpte en ny på volvo ida för 780 kr med rabbat via volvokortet.
bilen är nu ombesiktad och godkänd.

Är väl ingen ide att åka tillbaka till biltema för att gnälla när man har slipat sönder skiten och även haft hål på dammasken.

Möjligen inte...
Printa ut den här tråden och ta med den till biltema och sen så kräver du din rätt.
Om de inte backar då så låt oss veta , då tar vi och röker ut dem. de vill garanterat inte ha dålig press och de kommer de att få JAG ställer upp!
Bara att du Pm:ar mig så skall vi se vem som vinner
Så en varning är på plats...
KÖP INTE Biltemes spindelled till en V70N-01

Såg att den fanns för 189 kr på biltema och va väl ganska bra pris tyckte jag om man jämför med en orginal som kostar över 800 kr.
MEN den gick ju inte att få dit, det är fel splines på spindeln och det upptäckte ju inte jag först utan jag höl på att försöka pressa dit den ändå.
Tänkte göra en provisorisk lösning och slipa ner splinesen så jag kunde åka och köpa en ny. Men den passa ju inte då heller.
och som oldtimersmc säger så finns inte den koniska brickan med heller på den man köper på biltema, Och den måste man ha.

Är väl ingen ide att åka tillbaka till biltema för att gnälla när man har slipat sönder skiten och även haft hål på dammasken.

Ojdå. Fick 2:a på hö. spindelled för ett år sen. Satte dit en Biltema-led och blev godkänd då.
Under denna höst uppmärksammades, vid service, glapp vä. spindelled. Ytterligare en Biltema-led monterades, och vi får väl se vad besiktningsgubbarna kommer fram till i januari när det är dags för bes. igen...
Vojje skrev:Herre Gud! Inte ens jag trodde att Biltema var värdelöst på den här typen av delar.
Vojje här ser du en man som inte döljer något , varken lett eller gott.
Det är stort...
oldtimersmc skrev:
Vojje skrev:Herre Gud! Inte ens jag trodde att Biltema var värdelöst på den här typen av delar.
Vojje här ser du en man som inte döljer något , varken lett eller gott.
Det är stort...
Det är bara för mig att erkänna att du tillhör giganterna på forumet, ( och säkert även i andra sammanhang ) och förhoppningsvis en förebild för de flesta av oss.

Gott Nytt År :D .
av jaob
Åba skrev:

Ojdå. Fick 2:a på hö. spindelled för ett år sen. Satte dit en Biltema-led och blev godkänd då.
Under denna höst uppmärksammades, vid service, glapp vä. spindelled. Ytterligare en Biltema-led monterades, och vi får väl se vad besiktningsgubbarna kommer fram till i januari när det är dags för bes. igen...

OKej detta va mycket intressant..
Undrar om det finns 2st olika modeller av spindelleder till V70N

För jag knappa in mitt regnummer och fick upp just denna som oldtimersmc skriver om, alltså 72-925
Bild

Och den där passar inte för 5öre, inte på min bil iallafall och alla som låg i hyllan såg likadana ut.
Väldigt ssynd att jag slipa sönder skiten annars kunde jag lägga upp en bild på vardera med splines.
av jaob
sen fick man med några muttrar och brickor också. frågan är ju varför dem är med när dessa inte ska användas...
Åba fick du med den koniska brickan som man ska dra åt under länkarmen ?

för på den jag köpte satt det bara en vanlig mutter, och skulle man dra åt den så skulle man ju förstöra länkarmen som har ett koniskt hål.
Det som är riktigt irriterande är att man inte aggerar i från B-temas sida, jag var mycket irriterad och väldigt klar med vad som felade likt förbannat så fortsätter man att lura på folk denna felaktiga vara.
Förtroende tjänar man ihop efter lång tid men man kan förlora det i ett naffs.
GTT NYTT ÅR! Till Vojje och alla er andra på forumet.
På tolvslaget så sitter jag lugnt i mitt kontrollrum och slipper att få raketpinnar/chanpangje korkar i skallen :D
jaob skrev:
Åba skrev:

OKej detta va mycket intressant..
Undrar om det finns 2st olika modeller av spindelleder till V70N

För jag knappa in mitt regnummer och fick upp just denna som oldtimersmc skriver om, alltså 72-925
Bild

Och den där passar inte för 5öre, inte på min bil iallafall och alla som låg i hyllan såg likadana ut.
Väldigt ssynd att jag slipa sönder skiten annars kunde jag lägga upp en bild på vardera med splines.
Skulle kunna vara så för då jag var inne och levde rövare med dem så ville hon ha mitt regg# och talade om 2 modeller, men då borde det ju anges i katalogen.
Tjenare måste säga det här är på min 67:e bil nu.Biltema kan vara bra en kort stund tex när man ska sälja en bil,annars bara skit.Det är inte värt det även fast det kan vara halva priset ibland.Tyvärr sk man ha bilen kvar länge köp ej Biltema.Det är inte för inte de kallas för feltema
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok då ska jag testa ditt tips nästa g&a[…]

Det framgär inte om det är en bensin ell[…]

Hög och och låg märken på st[…]

Jag fick samma felkod för några å[…]