Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
lådan rymmer ca 7 liter så 20liter är överdrivet att spola ur
tömmer du som man skall på övre slangen så går det max åt 10 liter
du tömmer lådan på botten pluggen slår på 3liter kopplar ur slangen och startar du får ut ca 2 liter per tömning slår på 2liter efter andra tömningen kommer det fräch olja och justerar upp så 10 liter räcker
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När volvo byter oljan i lådan tar det betalt för 8l. Rinner ur ca 4l via pluggen och sedan pumpar man ut 2l fyller på med 2l och slutligen pumpar ur 2l och fyller upp till max på sticka.

Har man en automat som aldrigt byts olja på kan det gå åt upp mot 20l om man spolar lådan. Detta beror helt och hållet på hur "sliten" oljan är. Köper du olja på Volvo så får du ju det i 4l dunkar så det går ja att lämna tillbaka om man köpt för mycket.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ravi skrev:Jag köpte 8 liter på Volvo det räckte fick till och med över olja
Till tjejen :shock: :lol:
Användarvisningsbild
av Ravi
Vojje skrev:
Ravi skrev:Jag köpte 8 liter på Volvo det räckte fick till och med över olja
Till tjejen :shock: :lol:
:):) nja till henne räcker det med grogg vojje ha ha
av Lankfisher
Återkopplar till tråden.

Spolade min låda med Swedol Unitrans JK 8 cirka 12 liter. Åkte sedan till volvo och fick en nollning på oljeräknaren samt adaption och så slängde ja in senaste programvaran. Bilen växlar som en dröm! Så om 5-6000 mil så ska ja spola igen och då även byta filtret till låda samt göra rent vid magnetet osv.

Detta rekomenderas starkt!

Kan tillägga att bilen är en V70N -02 2,4T som gått 10200mil.
Användarvisningsbild
av Perc
Hurudana priser talar vi om för uppdatering av mjukvaran?

Jag har en -03 2.5T med 200 000 km som nog skulle må bra av oljebyte och uppdatering tror jag.
av MikaelT
EDIT! Nya bilder nedan samt info om nollställning/adaption.

Sätter lite fart på tråden igen genom att sammanfatta mitt byte vid 10 000 mil i helgen!
Mest för att hålla bilen i skick och särskillt automatlådan INNAN dyra tekniska erfarenheter uppstår, så gjorde jag ett preventivt oljebyte.

V70 2006 2.4 170hk. Sista sidorna i bilmanualen i handskfacket avslöjade exakt typ låda = AW55-51sn och oljespecifikation = JWS 3309. Eftsom detta är både ett recept och en kvalitetsspecification så kan man använda alla oljor specade enligt JWS 3309. Swedols "Q8 Unitrans JK" för 1260 kr för 20 liter inköptes för en spolning med 17-18 liter + lite reserv. En rimlig peng.
Filter byts inte. (Det sitter ett långt inne i lådan, kräver att man klyver hela lådan för att byta det.)

Inga vertyg behövs egentligen, men bra att ha är:
Biltemas 15 mm (invändig diamter, nr.15318) genomskinlig slang. Sitter helt perfekt i övre returledningens hål i kylarpaketet. (Bilder från USA visar att de måste använda tejp på sina 9/16" slangar = 14.3 mm.)
Tratt med cirka 50cm genomskinlig slang (Biltema nr.191487), det är långt ner till oljestickans hål...
Oljekanna minimum 2 liter (nr. 191485)
Dunk 10 liter med litergradering, 2 stycken. (nr. 88420)
Kniv att kapa slangen med, och universalklämma eller najtråd att hålla slangen på plats i dunken med.

Dessutom rekommenderas:
2 nya o-ringar + 1 grön plastclip, Volvo original, avsedda för returledningens infästning. Dessa kan bli spröda av ålder, väder och vind, passa på att byta.
1 paket med våta babytvättservetter från t. ex. ICA. Dessa torkar upp småspill av olja väldigt bra, av någon anledning.
Kasserat lakan eller nåt annat icke-frotté. Minsta fiber- eller pappersludd pajar hydraulik, automater också!
Ficklampa och om möjligt en pannlampa, det är bökigt att pricka påfyllninghålet med bara en hand...
Papper och penna för protokollföring av antal liter in / ut.

Oljepåfyllningen i en Aisin-Warner AW55-xx sker genom mätstickans hål, beläget i framkant av växellådan. Svår att hitta, men om du böjer dig ner vid förarsidans strålkastare och tittar snett ner lite åt vänster så är den bakom en tjock slang, troligen kylarslang. Mätstickan är gul såvida den inte är grådammig vill säga, och, OBS! sitter med en låsflärp som måste tryckas en halv centimeter åt sidan innan du kan dra upp stickan.
LOSSA INGA BULTAR på växellådan! På toppen sitter en mycket lockande bult. Lossar du den kan du säga goodbye till treans växel för alltid. Nån slags spännrem sitter där under.

I övrigt gäller bara att våga. Fullständiga beskrivningar finns det gott om när man söker på "atf flush". Jag fick en relativt vacker hallonfärgad olja i uppsamlingsdunken redan efter cirka tio-tolv liter, men fortsatte ändå. Glöm inte gå igenom växlarna P N D 4 3 L med två sekunders intervaller så att dessa ventiler också blir av med sin gamla olja.
Lite stressigt är det, så skriv upp på ett papper, hur mycket ut och hur mycket in du har fått. Lätt att glömma av sig - fyllde jag nu eller inte?
Ta gärna hjälp av en medhjälpare som startar och stannar motorn när det kommer luftbubblor.

Lämpligast är att börja med en kall bil och kika på oljestickan var man skall sluta när man är klar. Även om man protokollför in och ut så är det väldigt skönt att veta att man fyllt rätt.
Överfyll inte, då får du skumbildning vilket inte fungerar bra i någon hydralik, risk för ras.
Nivån kollas med motorn igång, växeln i P, med uppkavlade ärmar så man inte fastnar i radiatorfläkten...
"Warm" gäller bara om du kört ett bra tag, jag gissar en timma. "Cold" är det som gäller även om motortempen visar något annat efter en 5-minuters repa. Automaten blir långsamt varm, den deltar ju inte direkt i något "bränsleeldande". Det är smidigast att börja med en kall automat. ATF expanderar när den värms, därför är det klokt för efterkontrollens skull att denna nya svala ATFen har samma temp som den gamla i lådan.

Växlingen funkar kanon med Swedols olja, precis som jag trodde. Skall undersöka om möjligheten finns att göra den där nollställningen som folk snackar om på forat här. Kanske får lådan ett annat växlingsmönster då, vad vet jag.

EDIT: Jag har tid på VolvoBil där det kostade 700 kronor för att utföra nollställning av tid/km-räknaren, eventuellt ny mjukvara om det inte är den senaste, samt även göra den intressanta resetten av adaptionen. Jag inbillar mig att nuvarande adaption (som förvisso fortfarande ändrar sig, i slow motion) har negativ inverkan genom att den är inställd för gamla oljan. Ny adaption skall göra susen återkommer med Volvo artikelnummer för ingreppet.

Möcke nöje!
Mikael i Göteborg

EDIT: Bildlänkar från Honchos byte som jag deltog i! Tyvärr så lyckas jag inte med Dropbox att klippa in bilderna med en gång...

Här jobbar vi:
https://www.dropbox.com/sc/r6f2kt8kgndq02k/NCcvXO0BxZ

Här har vi förberett för lite spill när plastslangen 15mm (invändig diamter) skall in i radiatorn, slangen syns nedan. Plastklippet kan vara bökigt att få ut, men med lite milt våld går det. Slangen sitter med perfekt passning, går in cirka en centimeter:
https://www.dropbox.com/sc/v8qxm4m1zvxok8t/XQNQMRnB7W

Också påfyllningen måste ordnas. Mätstickans hål sitter i framkant växellåda, är gul, och ses mellan luftburken och motorn. Översiktsbild:
https://www.dropbox.com/sc/j9hcbefg5wal3un/EAwdCDuFtB

Närbilder:
https://www.dropbox.com/sc/6p64ycupb2255zx/9-5rBbLlxD
https://www.dropbox.com/sc/3rii2kdra3dynb6/kGiJc60VpR

Påfyllningsröret från tratten:
https://www.dropbox.com/sc/purmc1hng0srl8i/1LxV3ZkbwQ

Gammalt ner i dunk, helst vanlig med skruvlock!
https://www.dropbox.com/sc/6v9rhvye1r59s73/gR6lTXlWen

Biltemas trattkit funkar utmärkt! Röret går ner en bra bit i V70 -06, men på denna -01:a ville den vara gå ner 1 cm, det gick väldigt bra ändå.
https://www.dropbox.com/sc/iqc20rvr8tg6kka/ZGbmPnNCPp
Senast redigerad av 1 MikaelT, redigerad totalt 0 gånger.
av honcho
Micke i GBG, du vill inte tjäna 500:- o hjälpa mig med mitt byte :) jag har skjutit på detta ett bra tag nu då jag inte riktigt är säker på vad allt sitter. (jag bor oxo i GBG) :D

Sen undrar jag var ni andra går för att få billiga mjukvaru-uppgraderingar?
Hos Volvo i sisjön så verkar det inte som dom öppnar garageporten för mindre än 2000:-

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]