Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:
CarMan skrev: ja det beror ju på vad man prioriterar. breda däck eller att pasagerarna i bilen ska bli så lite skadade som möjligt vid en eventuell krock.

sen vet jag inte om det är så dåligt att man inte får på bredare än 235 utan skrap! på en familje bil.

En egenskap är något som man har "byggt" in i bilen, det är altså inget som är trasig & därför orsakar detta.
ett problem/fel är nått som ma inte bygt in & det fins då en felande länk som går att åtgärda.
Tja ta Saab 9-5, säkrare än Volvo eller iaf. lika säker för att slippa mothugg :). Det går utmärkt med så breda däck.

Sen kan jag väl hålla med om att 235 räcker, men det funkar inte på Volvo för det skrapar. Men det sämsta av allt är att bilarna säljs orginal med däck som skrapar i. En sak är väl om man byter själv, men att sälja en bil för över 500 000kr det är tänkte att det skall skrapa i tycker jag är kasst. Sänker känslan i bilen. Bättre då att sätta på 225 och smalare fälgar än att passera gränsen.
fast nu tuschar det ju i o inte skarapar i! man ligger presis på gränsen för att få maximal svängradie.

Jag kan inte Saabarna, men det är möjligt att dom har 235 på orginal fälg, det säger jag inte imot.

HUr vet du om Saaben är lika krocksäker? Det kanske den är, men jag vet inge det då jar inte har sett mer än dom tester som görs i fasta vinklar & hastigheter = fel.
Vill bara poängtera en sak Carman, jag tycker det är kul att diskutera saker och eftersom vi "tjatat" om några saker och eftersom jag ifrågsatt några saker du sagt vill jag bara säga att du verkar grymt kunnig och duktig och jag kommenterar bara för att jag tycker det är kul och inte alltid håller med. Så att du inte tar illa upp på något sätt för det är inte min avsikt.
Användarvisningsbild
av _Rick_
Det är skitdåligt att det skrapar i. Nån har inte tänkt till på ritbordet. Sen sitter hjulen rätt långt in. De kunde säkerligen kommit ut 10 mm längre ut.

Mina sommardäck är 225/45 17" och vinterdäck 215/55 16" (ja, jag vet det är S80 däck, skall byta till riktiga nästa år (om jag har råd) och de tar i. Har de största styrutslagsbegränsade som är shimsade 2-3 mm (brickor) och de tog i lite ändå med vinterdäcken (inte med sommardäcken längre)

Men man får ju en svängradie som en oljetankers.. Lite segt när man är van med 760 GLE -90.. som svänger runt en 5 öring :)

drivaxlar och så i all ära. Men det finns FWD bilar som svänger rätt bra ändå. Syrrans Seat Toledo -94 svängde rätt bra trots drivknutar etc. Där tycker jag Volvo gjort en miss.

Hoppas nästa version av S60 har bättre svängradie.
av haxpet
Lite kul det här med däck. Har försökt räkna ut vad diametern på hjulen blir med olika fälgar och däckprofiler.

Exempel

16" med 215/55 har en diameter på ca 643mm
17" med 225/45 har en diameter på ca 634mm
18" med 235/40 har en diameter på ca 645mm

Men om man skulle köra med 18" och 225/40 så får man en diameter på ca 637mm, jag har svårt att tro att det skulle ta i med den här dimensionen. Man har också ett lite smalare däck vilket ger mindre rullmotstånd. Men man får också en lägre däcksida vilket ger lite sämre komfort.

Hur breda brukar fälgarna vara? Jag tror mina 17" är 7" eller 7,5"

Ett 225 däck är 8,8" brett, därför så borde det gå bra att köra med 225 på 18" och kanske även 19".

Allt här ovanför är ju bara teoretiska värden. Och jag hoppas att jag inte räknat fel någonstans.
Användarvisningsbild
av MrBig
Vad jag har hört utav en däckhandlar bekant så hänger det en del på villket märke av däck det är för däcken sväller över olika mycket över fälg kanten, beroende på villket märke/fabrikat typ: Dunlop vs. Goodyear.

Själv har jag testat både Dunlop och goodyear 18" både på min g:a 855 och nu på min V70N och det skrapade i ordentligt vid fullt rattutslag på 855, där skillde det mellan de två olika märkena och Dunlop tog i minst.
Så det slutade med att jag fortsatte med Dunlop och nu på den nya V70 skrapar det inte i vid fullt rattutslag, men det kan ta i lite vid fullt utslag om det är ojämnheter inte annars.

Kör 225/45/18 Dunlop Sport Maxx sommar och Nokian Hakka 4 225/45/18 på vinter och det är dom bästa däcken jag någonsin använt mig av iaf.

//M
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:
CarMan skrev:
Pebben skrev: Tja ta Saab 9-5, säkrare än Volvo eller iaf. lika säker för att slippa mothugg :). Det går utmärkt med så breda däck.

Sen kan jag väl hålla med om att 235 räcker, men det funkar inte på Volvo för det skrapar. Men det sämsta av allt är att bilarna säljs orginal med däck som skrapar i. En sak är väl om man byter själv, men att sälja en bil för över 500 000kr det är tänkte att det skall skrapa i tycker jag är kasst. Sänker känslan i bilen. Bättre då att sätta på 225 och smalare fälgar än att passera gränsen.
fast nu tuschar det ju i o inte skarapar i! man ligger presis på gränsen för att få maximal svängradie.

Jag kan inte Saabarna, men det är möjligt att dom har 235 på orginal fälg, det säger jag inte imot.

HUr vet du om Saaben är lika krocksäker? Det kanske den är, men jag vet inge det då jar inte har sett mer än dom tester som görs i fasta vinklar & hastigheter = fel.
Nä Saab har mig veterligen enbart 225 original, men jag har själv haft 235 på och det funkar finfint.
Nä det är ju inget allvarligt fel så men jag tycker det är ett stort skönhetsfel på en såpass dyr bil. Man gör inte så. Precis som att dörren inte passar i sitt läge utan skrapar lite och går trögt. Det är inte ett fel utan en egenskap. Jag köper inte det för på en bil skall det inte vara så tycker jag. Dessutom fixar Saaben det med 2 meters bättre svängradie än Volvo trots att det inte skrapar i.
Nä det vet jag ju inte eftersom det helt beror på vilken typ av olycka vi pratar om. Det jag går efter är verkliga krockar där Saaben ligger högre än Volvo. Kan man inte gå på det eller inte tro på EuroNcap så får man väl helt enkelt köra en Nissan Micra från -88 glad i hågen och tänka att jag tror inte på krocktester. Man får helt enkelt gå på det man vet. Har sett en frontalkrock i verkligheten mellan en Saab 9-5 och en S60. S60 föraren dog och 9-5 föraren fick operera höger knä. Nu säger jag inte att Saab är så mycket bättre för jag tror det är mer tillfälligheter än bilen som avgör. Dock tror jag ändå inte att Volvo är säkrare bara för att de har mindre hjulhus än Saaben.
Vist ska man gå på riktiga krockar, det är rätt metod!

vill bara poentera att man med större styrstopar slipper skrap, om nu det är målet!

har men pirat fälgar med fel offset så kan man slippa skrap, men det för stör bilens vägegenskaper. hade du orginal fälg på Saaben?

-------------------
Körde en XC90 idag med 265 på & det skrapa inte i !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
MrBig skrev:Vad jag har hört utav en däckhandlar bekant så hänger det en del på villket märke av däck det är för däcken sväller över olika mycket över fälg kanten, beroende på villket märke/fabrikat typ: Dunlop vs. Goodyear.

Själv har jag testat både Dunlop och goodyear 18" både på min g:a 855 och nu på min V70N och det skrapade i ordentligt vid fullt rattutslag på 855, där skillde det mellan de två olika märkena och Dunlop tog i minst.
Så det slutade med att jag fortsatte med Dunlop och nu på den nya V70 skrapar det inte i vid fullt rattutslag, men det kan ta i lite vid fullt utslag om det är ojämnheter inte annars.

Kör 225/45/18 Dunlop Sport Maxx sommar och Nokian Hakka 4 225/45/18 på vinter och det är dom bästa däcken jag någonsin använt mig av iaf.

//M
Du har helt rätt! man kan inte lita på att alla däck är lika stora, det skiljer & det skiljer mycke, både i höjd & bradd, mellan olika fabrikat & modeller.
av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:
CarMan skrev: fast nu tuschar det ju i o inte skarapar i! man ligger presis på gränsen för att få maximal svängradie.

Nä Saab har mig veterligen enbart 225 original, men jag har själv haft 235 på och det funkar finfint.
Nä det är ju inget allvarligt fel så men jag tycker det är ett stort skönhetsfel på en såpass dyr bil. Man gör inte så. Precis som att dörren inte passar i sitt läge utan skrapar lite och går trögt. Det är inte ett fel utan en egenskap. Jag köper inte det för på en bil skall det inte vara så tycker jag. Dessutom fixar Saaben det med 2 meters bättre svängradie än Volvo trots att det inte skrapar i.
Nä det vet jag ju inte eftersom det helt beror på vilken typ av olycka vi pratar om. Det jag går efter är verkliga krockar där Saaben ligger högre än Volvo. Kan man inte gå på det eller inte tro på EuroNcap så får man väl helt enkelt köra en Nissan Micra från -88 glad i hågen och tänka att jag tror inte på krocktester. Man får helt enkelt gå på det man vet. Har sett en frontalkrock i verkligheten mellan en Saab 9-5 och en S60. S60 föraren dog och 9-5 föraren fick operera höger knä. Nu säger jag inte att Saab är så mycket bättre för jag tror det är mer tillfälligheter än bilen som avgör. Dock tror jag ändå inte att Volvo är säkrare bara för att de har mindre hjulhus än Saaben.
Vist ska man gå på riktiga krockar, det är rätt metod!

vill bara poentera att man med större styrstopar slipper skrap, om nu det är målet!

har men pirat fälgar med fel offset så kan man slippa skrap, men det för stör bilens vägegenskaper. hade du orginal fälg på Saaben?

-------------------
Körde en XC90 idag med 265 på & det skrapa inte i !!!
Fast jag har ju redan 13,3 meters svängradie på min bil, skall jag öka det ytterligare så kommer ju bilen i det närmaste bli okörbar. Det är redan nu på gränsen.
Varför har Volvo inte valt "fel" offset om det skulle lösa problemen? Saaben var originalfälgar fast inte de däcken som sitter på original. Samma fabrikat men inte samma bredd. Hade nämligen liggande från en BMW när de tog slut så jag chansade och det gick fin fint. 10,8 meters svängradie. 2,5 mindre än Volvon och då skrapar den ändå i.
av nevyn
haxpet skrev:Lite kul det här med däck. Har försökt räkna ut vad diametern på hjulen blir med olika fälgar och däckprofiler.

Exempel

16" med 215/55 har en diameter på ca 643mm
17" med 225/45 har en diameter på ca 634mm
18" med 235/40 har en diameter på ca 645mm

Men om man skulle köra med 18" och 225/40 så får man en diameter på ca 637mm, jag har svårt att tro att det skulle ta i med den här dimensionen. Man har också ett lite smalare däck vilket ger mindre rullmotstånd. Men man får också en lägre däcksida vilket ger lite sämre komfort.

Hur breda brukar fälgarna vara? Jag tror mina 17" är 7" eller 7,5"

Ett 225 däck är 8,8" brett, därför så borde det gå bra att köra med 225 på 18" och kanske även 19".

Allt här ovanför är ju bara teoretiska värden. Och jag hoppas att jag inte räknat fel någonstans.
Det beror på fälgens inpressning om det tar i med 225/40 18.. Mina nebula med nämnda dimension tar i.
av nevyn
Jag har inte sänkt bilen, och allvarligt talat lär det inte ta i mer för att jag sänker. Anledningen till att det tar i är att avståndet mellan fälgens insida och hjulhuset är för kort. Sänker man påverkas ju inte det avståndet nämnvärt. Däremot funderar jag på spacers, men jag vet inte hur tjocka jag ska ha. Någon som kan räkna ut det? Fast jag vet ju inte vilken vinkel det är på spindeln när jag gör fullt rattutslag.

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]

Om ingen haft kontaktdonet isär och sedan var[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Hybriderna kan inte snabbladdas... Nej, precis. S[…]