Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har också kört på biltemas olja i många år, men så rasade motorn på 855:an vid 30000 mil också, om det berodde på oljan eller inte ska jag låta vara osagt.

Men jag har ägt bilen från 12000 mil, hunnit med ca 12 oljebyten sedan dess, om jag då sparar 500:-per byte blir det 6000:-.
Ny (Nyare & fungerande) motor kostade ca 2500:-och en dags jobb. Men eftersom kopplingen även var helslut blev det just inget mer jobb.

Nu kör jag med Statoils olja i alla bilarna, mest för det att jag har 12 mil till närmaste Biltema.
@EddyMe

Den Shell-oljan som du nämner har jag själv använt i flera av mina bilar och det är absolut ingen skitolja.
Använd den du. (Men det är ju min egen, högst ödmjuka åsikt...)
Strix skrev:Biltemas olja funkar hur jävla bra som helst. Svärfar har exakt samma bil som trådskaparen och han är en snål gubbe och kör på Biltemas också, inga problem. Frågar du Volvo så hänvisar de förstås till vissa typer av oljor, bara för att motorn ska kunna klara alla tänkbara kör-scenarier, men kör du normal etc, så funkar det utmärkt och det är inget som motorn tar skada av.
Detta handlar ju inte om märket på oljan utan vilken klassning motorn skall ha enligt tillverkaren. Hur vore det att läsa tråden innan du svarar?

/Martin
Det är nog Du, Martin som inte är läskunnig. Biltemas (Statoil) olja funkar utmärkt till denna bil, oavsett vad Volvo skriver för "klassning". Kör man inte racing eller använder bilen ofta som dragbil för tunga transporter så är denna olja utmärkt. Vet man med sig att man använder sin bil till detta, så frågar man nog inte utan köper en dyrare och "bättre" olja, men 95% av bilisterna använder sin bil för "vanlig" bilkörning och då är detta ett utmärkt och billigare alternativ.
Ibland funderar jag på eventuellt samband mellan till exempel "felaktig" olja och Vevhusventilationsproblem.
Jag tror inte heller att det är panik men felaktig olja kanske kan bidra till just det problemet ??
Så för min del är Klassningen avgörande o Fabrikatet helt ointressant. men var o en blir ju salig på sin tro.
Jag har en V70 turbo från -05, och sedan jag slutade med att lämna in bilen på dyra servicar på märkesverkstad (nån gång måste man ju sluta) så kör jag också med Biltemas syntetolja.

Innan jag slutade anlita Bilia till mina servicar, så frågade jag min "personliga" mekaniker på Bilia om han ärligt kunde säga att Biltemas olja inte var lämplig, men han sa precis som CarlRo skrev, att ska du inte använda bilen i extrema körsituationer, så funkar biltemas olja lika bra som någon annan.

Jag drar varken släp eller pressar bilen i tuff bankörning så varför köpa en onödigt dyr olja? Och det går nog bra att både dra tunga släp och köra tufft på Biltems olja också, men gör man det ofta, så kanske jag skulle välja en annan olja.
Hur många OljeCrackers finns det i Sverige = 1
All olja som säljs i Sverige kommer ju därifrån, vem som säljer vad är helt ointressant. Biltema har oljor med olika Klassningar....!
det funkar inte att nämna en Säljorganisation för en olja !
Hur tydlig måste man bli ? Klassning hel enkelt vilka egenskaper som gäller i de olika klassningarna ..
Ungefär som att bara köpa Arlas mjölk.....är det Lättmjölk, Mellanmjölk, Gammaldags,Filmjölk Yoghurt ???
API-systemet - en amerikansk standard för smörjmedelskvalitet
API systemet använder alfabetet för att beskriva oljekvaliteten. För motorolja gäller att API S syftar till bensinmotorer och API C syftar till dieselmotorer. Efter följer en bokstav som ger kvalitetsnivån. För bensinmotorer är den nu högsta kvaliteten API SM och för diesel-
motorer API CF. Du kan alltid välja en högre oljespecifikation än vad instruktionsboken säger. För växellådsolja heter specifikationen API GL följt av en siffra (1-5). Denna bör alltid följas enligt bilens instruktionsbok.
ACEA-systemet - en europeisk standard för smörjmedelskvalitet
Systemet används för att klassa motoroljor efter dess kvalitet. Står det i instruktionsboken att en A1/B1-olja ska användas är det möjligt att använda en A3/B3/B4-olja eller A5/B5.
En ACEA A5/B5 - liksom en A3/B3/B4-olja är unik och kan inte ersättas av annan oljekvalitet.
Bilmärkes specifikationer
Vissa bilfabrikanter har egna system för att definiera vilken olja som ska användas till exempel VW, BMW och Ford.
Tack för info Vill dock påpeka att moderna oljor kan var direkt olämpliga i äldre motorer.
API SM bör t.ex. inte användas alls i B18/B20 eller V8 som inte har rull-lyftare.
Till dessa motorer bör man nöja sig med API SJ och inte minst viktigt högre viskositet än moderna motorer specats för.

Anledningen är att mängden zink ditioforfat (ZDDP) och molybden disulfid (MoS) minskats. Dessa tillsatser fungerar som livräddare om oljefilmen skulle brista. Nackdelen med dessa är att de bidrar till att förgifta katalysatorn. Moderna motorer inte har samma behov av dessa tillsatser. ZDDP har dessutom en negativ effekt i normala driftfall där den "livräddande" egenskapen inte behövs.
CarlRo skrev:Det är nog Du, Martin som inte är läskunnig. Biltemas (Statoil) olja funkar utmärkt till denna bil, oavsett vad Volvo skriver för "klassning". Kör man inte racing eller använder bilen ofta som dragbil för tunga transporter så är denna olja utmärkt. Vet man med sig att man använder sin bil till detta, så frågar man nog inte utan köper en dyrare och "bättre" olja, men 95% av bilisterna använder sin bil för "vanlig" bilkörning och då är detta ett utmärkt och billigare alternativ.
Vad är det jag missat att läsa?

/Martin

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.