Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
Att lura folk är det värsta jag vet!
sama sak gäller at undan hålla saker för egen vinning.

Mot att undanhålla kostnader eller briseter.
Kan du inte skilja på dessa så komer du får det svårt här i livet.
Berätta mer, vad du inte tycker om... Jag tror att du suttit och lyssnat och okritiskt tagit till dig lite för mycket av vad "verkar´n" har fått lära sig att säga till er om skillnad mellan "kundens eget val/blåsa kunden".

Du behöver inte oroa dig för mitt liv. Livet flyter på bra. Tyvärr så formligen avskyr jag Volvo-verkstäder, generellt. Inte bättrar du på mitt syn på dom, med ditt skitsnack om "upp till kunden att välja". Moral och etik är totalt okända begrepp för dig.

Oärlighet är oärlighet, oavsett vad man kallar det.

Mektips är du däremot en fena på. :-)-)
:-O) CarMan du är ju riktigt kul, asg.

Eftersom du vägrar svara på hur lång tid en service tar och vad man får betala så kan jag dra ett fall från verkligheten.

Jag var inne och servade min 745:a på Bilia för ett antal år sedan.

Vid servicen plockade man av hjulen för att inspektera bromsbeläggen och konstaterade att de var i stort sett utslitna.
Jag som var med vid servicen fick då frågan om jag ville att de skulle byta dem.

Svarde ja, då jag ansåg att var bilen ändå inne i hallen, upphissad och med hjulen demonterade så tar det inte lång stund att fixa ett byte av belägg.
Materialet hade jag ändå fått köpa om jag gjort jobbet själv senare.

Bytet gick snabbt och smidigt. Allt verkade ok.

När jag skulle betala service och byte av belägg hade man satt upp samma kostnad för bytet av belägg som om bilen stått ute på parkeringen och haft hela jobbet att göra precsi som enda jobbet hade varit att byta belägg på en bil.
Givetvis utgick man från sin standard prislista. Morr.

Snacka om att känna sig lurad.
Det är dessa svinerier du försvarar vilket gör oss så kallade kunder förbannade.

Samma är det vid andra servicar då även garantiåtgärder fixats.
Man lämnar in bilen för t.ex. 4 timamars service (den tid man får betala om man räknar ut arbetskostnaden) och får bilen åtgärdad på 3 timmar och då har man ändå lagt halva tiden på att åtgärda garantifel.

Häpp är säkert inte att bli lurad. Detta är bedrägeri.
Men det är inte serviceteknikern som är boven, han är bara delaktig.

Snälla CarMan du kan inte på fullt allvar mena att detta är rätt.
Hade du ägt en egen verkstad tror jag du aldrig hade gjort så. Eller?

/Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är klart du känner dig lurad om du inte får en prisuppgift.
I dit exempel säger du att du bara tackat ja till att byta belägg, då utgår du från ett gisat pris, så oavett om don räknat fel eller ej så kan du köänna dig lurad, om nu priset bev högre.

Men du hade inte känt dig lurad om du fått frågan om du villa ha nya bromsbelägg monterade för X:- Då hade du fått svara ja elle nej.

TS är i den sitruationn att han kan tacka nej, om han anser att han inte vilha jobbet utfört för det priset.
Användarvisningsbild
av CarMan
-94 9000 2,3T cse skrev:
CarMan skrev:
Att lura folk är det värsta jag vet!
sama sak gäller at undan hålla saker för egen vinning.

Mot att undanhålla kostnader eller briseter.
Kan du inte skilja på dessa så komer du får det svårt här i livet.
Berätta mer, vad du inte tycker om... Jag tror att du suttit och lyssnat och okritiskt tagit till dig lite för mycket av vad "verkar´n" har fått lära sig att säga till er om skillnad mellan "kundens eget val/blåsa kunden".

Du behöver inte oroa dig för mitt liv. Livet flyter på bra. Tyvärr så formligen avskyr jag Volvo-verkstäder, generellt. Inte bättrar du på mitt syn på dom, med ditt skitsnack om "upp till kunden att välja". Moral och etik är totalt okända begrepp för dig.

Oärlighet är oärlighet, oavsett vad man kallar det.

Mektips är du däremot en fena på. :-)-)
Nä detta är inget nån tutat i mig. Det är så här hela samhellt fungerar.
varför kostar en del bilar 95 000:- o andra 950 000:- Båda kan ju ta dig från punkt a till punkt b.
det är bara att vi alla är olika o väderar saker oting på olika sätt. bar för att du inte ser ett mervädre i att belala mer för att få mer, så kanske nån annan gör det.
& om du är en sån som inte vill betala mer för att få mer, så ska du inte besöka ett sånt ställe, eller köpa en sån produkt, för du kommer inte att bli nöjd då!
du ska göra det som gör dig nöjd, inte det som gör grannen nöjd. Men du ska respektera att grannen kanske gör ett annat val! dum förklara inte dom som väljer att lägga mer pangar på en pryl eller tjänst! Du kanske inte får ut ått merväde av denna tjänst eller pryl, men granen kan ha ett stort medvädre (troligen ha grannen det, annars hade han inte valt att lägga pener på det)
Användarvisningsbild
av CarMan
Säg att jag ska köpa ett nytt batteri.
batteri A koster 600:-
Batteri B koster 1200:-
Vilket köper jag?

Det kan man inte svara på fören man vet fakta, så det är inte så lätt at säga att det ena är bättre än det andra, som så många gör blixt snabbt.

1 vad ska ja ha batterierna till
Vilket batteri har rätt egenskaper för vad jag ska ha det till.

2 var finns batteriet
Vilket batteri ligger inom det avstånd jag kan tänka mig att åka för att hämta det (inte hur långt grannen kan åka för at hämta nått)

3 tid
har jag brottom måst batteriet finnas hemma, har jag inte brottom kan jag vänta.

Allt deta o lite till kan vara avgörande saker för vad JAG i denna sitruation är villig att betala för ett nytt batteri. Så det går inte säga att man blir lurad eller säga att det är dyrt, fören man har alla fakta.

Det är ju jätte dyrt att köpa det billiga batteriet, om det inte går at andvända det till det jag ska ha det till
Om jag ska åka på min 4 veckors semester med familjen, o bilen behöver ett nytt batteri inim 1 timme för att vi ska hina med bilfärjan, så kan jag välja att köpa ett batteri som finns hemma i lager, mot att vänta på ett billigt som går att beställa hem m en vecka. (då har jag själv valt, jag har INTE blivit lurad)
Ber om ursäkt till TS om vi skitat ned tråden med annan diskussion

Att jag misstänkt CarMan för att vara i händerna på ett koruppt system är ingen nyhet men att det gått så långt att det helt dominerar hans sätt så totalt är ofattbart.

CarMan du måste väll inse att vi kunder vill betala för utfört arbete men knappast för lufttid.

Mitt byte av bromsar blev kraftigt reducerat i tid och jag fick betala för tid som aldrig hade använts.
Eller service men garantiåtgärder där garantiåtgärden utfördes på tiden jag betalat för servicen.
Kraftigt tilltagen tid för service på nyare bilar där knappast mer "oförutsett" händer än all skit som fabriken ställt till med.

Detta är lurendrejeri och knappast ärligt beteende och hur i katten kan du försvara sådant?
Nej nej CarMan svara inte du gör bara bort dig ännu mer.

/Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
Ibland betalar man för luft, så som exemplet mellan Toyota & Lexus.
men oftast finn det kostnader som du som konsument inte tänker på. Det är tilexempel mycket dyrt att utbilda personalen. Utbildad personal kan sen utföra arbete snabbare
det är dyrt med specialverktyg. Verktyg som gör at personalen kan arbeta snabbare.

Om du lämnar in bilen för fyrhjulsmätning så gör firma A det på 1 timme. det tar en timme för dom har gamla grejor som gör det omständig att kalibrera utrustningen mot hjulena & tyver gör detta även att nogranheten blir +- 10 hundradelar.
Firma B gör en frhjulsmätning på 40 minuter. Dom har topp mordärn utrustning som är enkel att kalibrera, vilket gör att man tjänar in en hel del tid. desutom gör den nya mät teckniken att man får en exakthet på +-2 hundradelar.

Är det motiverat för firma A att köpa en bättre utrustning om dom isamband med det ska börja ta ut ett lägre pris? (kunden fattar ju inte att han får en bättre hjulinställning med den dyra utrustningen)

Eller värde sätter du som kund att hjulinställningen har en presision på +-2 hundradelar o kan betala samma slant eller mer för att jobbet blir bättre?

Jag ser det som självklart att tiden inte har nått med saken at göra i detta exempel, helt ointredant. det som är viktigt är ju att inställningen blir så bra som möjligt! Och det är jag villig att btala för!
Användarvisningsbild
av isak
sluta flumma Car Man svara trådskaparen istället!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
Trådskaparen har inte sagt nått på länge + att han redan fått bra tips
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:sluta flumma Car Man svara trådskaparen istället!!!!
Jag flummar inte, sätt dig in i vad jag säger istället. Hur skulle du göra som kund & som ägare av förtaget.

Inse fakta att du bara svamlar om mig, istället för att erkänna att du kommit på att det ligger nått i vad jag skriver!

Notera att XC60 är bakhjulsdriven när […]

Häromdagen kom en eventuell indikation p&ari[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]