Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns fjäderisolatorer att köpa på volvo. Kommer inte ihåg artikelnummret. Det är ett öppet gummirör som man trär på fjädern längs ned mot tallriken när bilen är upphissad. Mina problem försvann direkt! Kostar 35kr.
Har du kollat fjädersätena? Det var boven för mig.
Har samma fenomen på min XC70. Jag hade den inne på verkstad i fredas just för detta. De hittade inga fel eller glapp. Deras slutsats vara att det var styrstagen som knäppte och att det är vanligt förkommande på Volvo. Åtgärd: lev med det. På min bil låter det bara lite då och då, till exempel om jag svänger i en korsning och bilen niger en aning i samband med det. Vid några tillfällen har det smällt till som tusan också, Det har till och med känts i bien när det smällt till. Har vart med om det 4 - 5 gånger. Innan jag lämnade in den på verkstaden så tvättade jag av den och spolade lite i hjulhusen och på fjädrarna så det är möjligt att det legat någon skit där och gnagt.
Det är isolergummit som är slitet. Då kommer det in grus och stenar som lägger sig mellan fjädertallriken och fjädern. När stenen lossnar åker fjädern ner mot fjädertallriken med en kraftig smäll som känns i ratt, golv och pedalställ. Jag hade min inlämnad 5ggr och fick till svar att det är normalt med lite smällar då och då.
Nöjde mig inte med svaret då bilen kostade 400K ny. Hittade isolatorerna efter tips och satte dit dem. Alla problem försvann. Pratade med meken på Bilia om det och han skrev ner artikelnummret och sa att han skulle montera dit på varje bil vid servicen då det är ett sånt vanligt fel.

Så var det med det llsrof!
iigloo skrev:Det är isolergummit som är slitet. Då kommer det in grus och stenar som lägger sig mellan fjädertallriken och fjädern. När stenen lossnar åker fjädern ner mot fjädertallriken med en kraftig smäll som känns i ratt, golv och pedalställ. Jag hade min inlämnad 5ggr och fick till svar att det är normalt med lite smällar då och då.
Nöjde mig inte med svaret då bilen kostade 400K ny. Hittade isolatorerna efter tips och satte dit dem. Alla problem försvann. Pratade med meken på Bilia om det och han skrev ner artikelnummret och sa att han skulle montera dit på varje bil vid servicen då det är ett sånt vanligt fel.

Så var det med det llsrof!
Tack. Nu sover jag lugnare :D
pantheus skrev:Jag hade ungefär samma fel tidigare med. Limningen på splinesen hade släppt.
Fast då blir det ju ett mer metalliskt klick/gnäll istället, detta ljud är av annan karaktär.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]