Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
Det värsta är såna som slänger ur sig att bilfirmorna lägger på ca 50-80tkr på bilen efter inbyte, vad vet du om det???
Självklart så är det dyrare att köpa på firma, men en firma har rätt mycket kostnader också, lokalhyra verkstadsmaskiner mm.
Om sen en bil har ett pris som du tycker är för högt så är det väl bara att välja en annan firma.
Du får det att framstå som att det är fel att tjäna pengar.
Håll dig till det du verkar behärska bättre, som att sälja din kompis bil eller nåt.
När man sen lämnar ett pris till en kund enligt listan så utgår man från en hel och fin bil, om inte kunden säger något annat.
Jag har aldrig hört din löjliga förklaring att kunden blir mer nöjd bara för att jag följer med ut och tittar på bilen.
Inte dom kunderna jag haft under mina 4 år som säljare.

Om jag är behörig som säljare är ingenting som du vet ett skit om.
Lär dig även en sak, bilpriser.se är ingen bibel, det är precis som listan som bilhandlaren tar fram en lista som du istället använder på nätet.
Vad är skillnaden, har du fått ett bättre inbytespris på din bil hos bilpriser.se???
Användarvisningsbild
av VS60
Jensen skrev:Det värsta är såna som slänger ur sig att bilfirmorna lägger på ca 50-80tkr på bilen efter inbyte, vad vet du om det???
Självklart så är det dyrare att köpa på firma, men en firma har rätt mycket kostnader också, lokalhyra verkstadsmaskiner mm.
Om sen en bil har ett pris som du tycker är för högt så är det väl bara att välja en annan firma.
Håll dig till det du verkar behärska bättre, som att sälja din kompis bil eller nåt.
När man sen lämnar ett pris till en kund enligt listan så utgår man från en hel och fin bil, om inte kunden säger något annat.
Jag har aldrig hört din löjliga förklaring att kunden blir mer nöjd bara för att jag följer med ut och tittar på bilen.

Lär dig även en sak, bilpriser.se är ingen bibel, det är precis som listan som bilhandlaren tar fram en lista som du istället använder på nätet.
Vad är skillnaden, har du fått ett bättre inbytespris på din bil hos bilpriser.se???
Tror inte att du är smartare och duktiga än dina kunder bara för du är säljare. Med din attityd som du just nu skulle jag aldrig gå och köpa bil från dig, även om den skulle kosta 100.000 :- billigare.

Vad vet jag om den, en hel del som inte äns du vet som säljare, tror inte att alla är duma och du vet allt bara för du är säljare.

Jag skrev bara ex bilpris.se vad kostar en sån bil, förstås det betyder inte att bilen ska kosta så mycket.
Man kan använda sig av bytbil.com och se vad firmor vill ha för såna bilar
Eller blocket.se vad privata personer vill ha

Jag vet inte om du behörig för ditt yrke eller ej, men med dig skulle jag aldrig göra affären med.

Jag köper nästan alltid mina bilar från bilfirmor, men säljer däremot privat när det är dags.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
av boeder
VS60 skrev:
Jensen skrev:Det värsta är såna som slänger ur sig att bilfirmorna lägger på ca 50-80tkr på bilen efter inbyte, vad vet du om det???

Tror inte att du är smartare och duktiga än dina kunder bara för du är säljare. Med din attityd som du just nu skulle jag aldrig gå och köpa bil från dig, även om den skulle kosta 100.000 :- billigare.

Vad vet jag om den, en hel del som inte äns du vet som säljare, tror inte att alla är duma och du vet allt bara för du är säljare.

Jag skrev bara ex bilpris.se vad kostar en sån bil, förstås det betyder inte att bilen ska kosta så mycket.
Man kan använda sig av bytbil.com och se vad firmor vill ha för såna bilar
Eller blocket.se vad privata personer vill ha

Jag vet inte om du behörig för ditt yrke eller ej, men med dig skulle jag aldrig göra affären med.

Jag köper nästan alltid mina bilar från bilfirmor, men säljer däremot privat när det är dags.

Volvo S 60 – 02 170 hk/aut
Intressant att flera inte kommer överens med forumets egna bilförsäljare, man kan ju undra?? Låt Jensen hålla på för han verkar ta illa upp när det gäller de flesta ämnen. Ordet besiktning av dragkrok får Jensen att komma igång ännu mer.

Men jag har laggt ner stridsyxan och jag rekomenderar övriga att göra det med så Jensen kan känna sig nöjd i sin tillbaka lutande säljar stol och läsa riktpriser & surfa på jagrullar.se
av Daggis2
boeder skrev:
Intressant att flera inte kommer överens med forumets egna bilförsäljare, man kan ju undra?? Låt Jensen hålla på för han verkar ta illa upp när det gäller de flesta ämnen. Ordet besiktning av dragkrok får Jensen att komma igång ännu mer.

Men jag har laggt ner stridsyxan och jag rekomenderar övriga att göra det med så Jensen kan känna sig nöjd i sin tillbaka lutande säljar stol och läsa riktpriser & surfa på jagrullar.se

Mycket ironi och personangrepp här tycker jag.
Användarvisningsbild
av Jensen
Varför skall jag sitta och lyssna på vad vissa skriver där sanningen inte riktigt kommer fram???
Självklart så är det olika på olika ställen/orter, vissa ställen kanske man har tid att gå ut med varenda kund och titta på just hans/hennes bil, det funkar tyvärr inte i Stockholm där jag jobbar.
Men som jag skrev tidigare så ökar inte bilens värde bara för att man går med ut och tittar.
Att sen påstå att det läggs på mellan 50-80tkr är ytterligare någonting som inte stämmer.

Boeder:
Tror du att jag hänger här för att bli bästa kompis med nån eller???
av MAttias A
Tack för alla bra svar fick även några mindre bra på köpet!!!

Utifrån svaren så kommer jag helt klart att försöka sälja den privat!

Mvh
MAttias
av nevyn
Jensen skrev:Varför skall jag sitta och lyssna på vad vissa skriver där sanningen inte riktigt kommer fram???
Självklart så är det olika på olika ställen/orter, vissa ställen kanske man har tid att gå ut med varenda kund och titta på just hans/hennes bil, det funkar tyvärr inte i Stockholm där jag jobbar.
Men som jag skrev tidigare så ökar inte bilens värde bara för att man går med ut och tittar.
Att sen påstå att det läggs på mellan 50-80tkr är ytterligare någonting som inte stämmer.

Boeder:
Tror du att jag hänger här för att bli bästa kompis med nån eller???
???

Jag har varit med om bilar där det läggs 50 tusen på inbyte... Och då snackar vi bilar under 200 tusen kronor, dvs ca 25% i påslag, sen vad nästa köpare egentligen betalar är ju en annan femma.
av Steff 99
Ganska roligt att läsa komentarerna ang påslag och och uppfattad undervärdering av inbyte.
Om en försäljare tittar på bilen eller inte.

Nu kan vi konstatera att vid inbyte av ett objekt så kalkyerar man alltid med en recond..vilket innebär att för en normal köpare att bilen ser väldigt välvårdad ut i försäljningshallen när den kommit så lång, skillnaden mellan en pedantskött och rekondad är ganska liten.
Sedan är det så att vi bilägare alltid tycker att just min bil är värd mer än grannens och därmed alltid anser att jag får ett skambud när jag säljer, men jag vill inte betala något överpris när jag köper, en ekvation som inte går ihop.
Jag vill ha garanti och goodwill av säljföretaget om något händer.
Med tanke på ovanstående så är det enligt följande.

Köper jag en bil och lämnar en annan i inbyte hos en handlare så måste handlaren se till att få en vinst på båda med ca 15-20 % för att täcka sina kostnader.
då kalkylerar han också med garantiåtagande på den begagnade.

Sedan kan man välja att handla privat och sälja privat, självklar så är det många gånger ekonomiskt fördelaktigt, men inga garantier, ingen goodwill...
strul, inga pengar ..kunder som hoppar av , inte dyker upp .m.m.

Men glöm en gång för alla, att bilhandeln är någon välgörenhetsinrättning..det är så hög marginal som möjligt som gäller, precis som i alla andra brancher.

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]