Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Det är på grund av isbildning som det är krav på högtrycksspolning, faktiskt.

Hur som helst kan jag tipsa om VVFS 2003:22 kapitel 21 om belysning, http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639

För den som vill se siffror på verkningsgrad, http://www.xenonkungen.com/se/page/support4.php sista stycket under rubriken "myter om xenonljus". Där står det dessutom om kravet på högtrycksspolning såg jag...
Användarvisningsbild
av stuffs
"Risk för skadad reflektor? Att det starkare xenonljuset kan skada lampinsatsen pga. därmed högre värmeutvekling är felaktigt. Tvärtom så är xenonljus mycket svalare än halogen, värmeutvecklingen är så låg att snön knappt smälter bort från lyktan. Därav kravet på högtrycksspolning gällande xenonljus. Inte ens xenonljus med effekt 60W blir varmare än motsvarande halogen 40W. Verkningsgrad halogen 10% respektive xenon 35%."

Urklipp ifrån Xenonkungen.

Verkningsgrad, kravet på högtryck osv.

När ska ni förstå att xenon har en lägre temperatur?

Och det är därför man har högtrycksspolning! Självklart för att göra rent från smuts också.
Men att det är just högtryck är för att få bort IS!

//stuffs
av Lövet
Hur skulle en strålkastartorkare få bort is?
Notera att det inte är krav på spolare utan rengöring. Torkare är också godkänt. Vilket beror på att det är smuts man främst vill få bort.

För övrigt lär Xenonkungen vara en av de minst opartiska källor man kan hitta i den här frågan. Tycker de sammanfattar sin ställning rätt bra när de efter att ha berömt sina produkter, focus eye, eftermonterade nivåregleringar och fan och hans moster ändå skriver "Xenonkungen rekommenderar att man tar ur xenonkonverteringar inför besiktningen". Seriöst.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Amen :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
stuffs skrev:
Det tror jag de flesta kan hålla med om. Det är anledningen till det som inte alla håller med om. Exempelvis så är en halogenlampa på 55 watt och en xenonlampa 35 watt. Även det ger en svalare strålkastare.
Användarvisningsbild
av stuffs
KKR skrev:
stuffs skrev:
Det tror jag de flesta kan hålla med om. Det är anledningen till det som inte alla håller med om. Exempelvis så är en halogenlampa på 55 watt och en xenonlampa 35 watt. Även det ger en svalare strålkastare.
Men även en 55watts xenonlampa är svalare än en 55watts halogenlampa!

Det jag började kommentera var att någon tidigare i tråden skrev att 70watt halogen och 70watt xenon har exakt samma värmeutveckling! Vilket inte stämmer!

//stuffs
Användarvisningsbild
av Fisch
Då tycker jag att andreas redovisar en opartiskt och samtidigt korrekt källa som vi andra kan dra lärdom av.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fisch skrev:Då tycker jag att andreas redovisar en opartiskt och samtidigt korrekt källa som vi andra kan dra lärdom av.
Det är nog svårt att hitta en opartisk källa som kan redovisa och ge lärdom om xenonkonvertering. Alla representanter är part i målet och vill nog inte tala om nackdelarna. Men Xenonkungens uppmaning att "ta ur xenonkonverteringen inför besiktning" talar väl sitt tydliga språk.
Användarvisningsbild
av Fisch
KKR skrev:
Fisch skrev:Då tycker jag att andreas redovisar en opartiskt och samtidigt korrekt källa som vi andra kan dra lärdom av.
Det är nog svårt att hitta en opartisk källa som kan redovisa och ge lärdom om xenonkonvertering. Alla representanter är part i målet och vill nog inte tala om nackdelarna. Men Xenonkungens uppmaning att "ta ur xenonkonverteringen inför besiktning" talar väl sitt tydliga språk.
Nejnejnej, jag är ute efter en källa för verkningsgraden hos xenon respektive halogen.

Jag stödjer inte xenonkonvertering i något sammanhang.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]