Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fred skrev:Som svar på dina svar på mina inlägg:

Det är vad som KAN hända som gör att det inte är värt risken. Om det är sannolikt eller inte är ovidkommande.

Lägg gärna ut regnummer på den där bilen när du är klar så man vet vilken bil man inte ska köpa om man i framtiden vill köpa en begagnad S60.
Det är klart att det är vidkommande om det är sannolikt eller inte.
Jag har inte hört nått argument mot varför det skulle vara faligare med en krockkudde som är monterad av en hemma mekaniker än en mekaniker som jobbar på en bilverkstad. Jag har inte fått förklart för mig varför det skulle vara en risk.

Det finns många grejer på en bil som kan orsaka lika stora eller store faror om de inte är monteras korrekt, däck och bromsar för att nämna några exempel.
Fred skrev:Krockkuddar säljs varken över disk eller av skrotarna. Undrar om det finns någon anledning till det...? :roll:
Jag undrar om anledningen till det är att bilverkstäderna tjänar så mycket pengar på att byta krockuddar, man har ju hört historier (som jag inte vet om de är sanna) där folk har fått betala uppåt 80000 kr för att byta krockkuddar. Kanske skulle man kunna göra det arbetet själv för ett par tusenlappar och inte tumma en milimeter på säkerheten.
Jag hörde med min volvo handlare vad de ville ha för att byta kuddarna men jag hade inte reg.numret till handa så de kunde inte lämna nått pris. Är det nån som har ett prisexempel vad det kostar att byta två kuddar, det behöver nödvändigtvis inte vara på en S60, utan bara så att man har nått att gå på.
Om du skulle sälja den där bilen med mig som spekulant och du talade om att du gjort dessa grejer själv så skulle jag vända på klacken utan att säga ett ord.

Risken ligger i att det är kraftfulla sprängmedel vi pratar om här! Det handlar inte om att byta en styrled eller stötdämpare. Däck och bromsar kan du ju inte jämföra med, det är saker som inte är i närheten av så avancerade som krockskyddsystemen, varken i sin funktion eller hur man byter dem! Om du felmonterar ett bromsbelägg har du tre andra hjul som bromsar, felmonterar du ett däck kommer du känna det i bilen långt innan det blir farligt. En felaktig krockkudde kan döda någon omedelbart!

Jag hävdar fortfarande att anledningen till att jobbet ska utföras av verkstad är att det är farligt, inte för att de ska tjäna pengar. De tjänar pengar på saker som utförs ofta av många kunder...inte på saker som utförs mycket sällan av få kunder. Anledningen till att det är så pass dyrt är med största säkerhet på grund av att jobbet är mycket omfattande och kanske att det kräver specialutbildad personal. Dessutom är materialet säker mycket dyrt.

Varför gick du inte ut på parkeringen och tog ett reg.nummer från en S60 och bad dem kolla priset på jobbet för den? Det lär ju inte skilja från någon annan S60.
Som ofta när det gäller både hantverkare och bilmekaniker. Skaffa dig kunskapen och gör det själv så vet du att det blir riktigt gjort, allt annat är en chansning!

/Martin
Jipen skrev:Jag hörde med min volvo handlare vad de ville ha för att byta kuddarna men jag hade inte reg.numret till handa så de kunde inte lämna nått pris. Är det nån som har ett prisexempel vad det kostar att byta två kuddar, det behöver nödvändigtvis inte vara på en S60, utan bara så att man har nått att gå på.
men du har väll inte ens köpt bilen?

köp inte bilen om du inte kan kosta på att lämna in på verkstad.
som en talare skrivt det är avancerat system inget att ge sig på själv så som bromsar styrleder osv.

Sprängmedel explosivt. så klart kan de utlösa airbags osv för felmontering, du trådskapare vet ju inget om srs annars hade du ju inte behövt den här tråden.

Om du gör det själv, skadar du dig, inte lär några försäkringar gälla när de får reda på vad du har gjort. ac system och SRs är saker som volvo verkstäder kan göra.
utbildningen för att göra ingrepp är väldigt viktig att ha så därför är det bäst att en utbildad person gör arbetet.
sen de som skrivit om att lossa batteriet direkt innan man börjar på hej!!! ni vet ju inget om hur lång tid det tar.....

GER ER INTE PÅ SAKER NI INTE FÖRSTÅR. varför kan ingen admin låsa tråden för verkar vara vissa som vill tipsa till att göra dumma saker här.

Det är värre grejjer än nyårsraketer.
går så fort om en utlöses och risken att dö är väldigt stor.

krävs kunskaper för att byta bältessträckare med.
tänker inte ge mig på att tipsa om hur man gör för det här är bara idiotiskt.

har man inställningen att verkstaden tar för mycket för arbetet hörs!! du har ju en krockad bil de är väll inte bara en airbag som utlöst och dessutom byta sträckare.. det är saker som tar tid.
Jag ringde volvo handlarn därför kunde jag inte gå ut på parkeringen och ta ett reg.nr. Men nu har jag luskat fram ett reg.nr och bett dem räkna på det. Jag tyckte inte heller att det borde vara nått nån skillnad på olika S60 av samma årsmodell men det påstod killen som jag snackade med. I vilket fall skulle de höra av sig på måndag med ett pris. Jag kommer posta det i den här tråden, har inte hittat några uppgifter om det nån annanstans

Vi verkar inte komma särskilt mycket längre här. Jag får inte konkreta svar på vilka fel man kan göra vid byte av en airbag.

Är det inte bättre att ni tipsar om hur man gör istället för att försöka undanhålla informationen när det inte verkar finnas nått konkret man kan göra fel man kan göra. Folk kommer inte nöja sig med "det är farligt, låt bli det där, det bara är så" särskilt inte när det inte alls verkar vara farligt eller svårt, utan folk kommer göra det ändå. Det kan i sin tur leda till att folk gör en dålig research efter som det är svårt att hitta information om det och då kan det ju verkligen hända en olycka.

Ni som har gjort det här tidigare och kanske gått nån kurs i det: Här har ni chansen att sprida information om hur man byter airbag på ett säkert sätt. Då kan ni medverka till att folk inte gör illa sig. För det vill ni väl?
men det är ju ingenting man ska göra med "research" från andra. man måste ju va helt klart med hur systemet fungerar och agerar!
Det krävs yrkeserfarenhet med att hållt på med SRS det har du inte, du kanske har pratat med volvo verkstaden att du planernar att göra det själv? testa säg de!

vadå för andra, sånt här är inget man kan göra "ett tips" utav, för det är ingen man ska slänga sin in och göra för att tjäna pengar. ett förlorat människoliv går inte att återfå? är inte de värdefullt? billigare att lämna på verkstad än att få personskador och men för livet och kanske bli av med det.

spara livet, köp inte bilen!
Som sagt, vi kommer inte så mycket längre här. Jag återkommer när jag har fått en prisuppgift från en verkstad eller när jag har något konkret infomation som kan föra diskussionen framåt.
ja vad ska man säga Saab Bofors Dynamics AB sitter precis inte och skriver på forum hur man tillverkar missiler ungefär som att här inte är någon som kan srs komponenter berättar hur man skall hanskas med dom
på mitt jobb så ligger gammla kasserade srs i ett sprängsäkert skåp och när vi dessarmerar dom så måste vi ha polistillstånd eftersom där e en kraft av en handgranat i en vanlig ratt airbag vi hade en utbildning på airbag och la ett 15tums hjul alltså fälg med däck ca 25kg ovanpå en airbag och sköt iväg hjulet flög över 10m rakt upp bland måsarna så där av anledningen till att ingen som kan dessa systemen vill tipsa en glad amatör
För att gör ett litet inlägg, en "normalbegåvad" mekaniker som har förmågan att kunna läsa innantill och inte "drar egna slutsatser" kan mycket väl byta srs delarna själv. Dock ska påpekas att allt ska göras enligt fabrikantens anvisningar till punkt och pricka! En stereohemmapulare med avbitare i högsta hugg är minst lika farlig att släppa in i en srs-bil! Kablarna går ju i hela bilen. Problemet du kommer att stöta på blir att det blir aldeles för dyrt, ingen säljer begagnat och nytt är för dyrt. Förstår att det är frestande att köpa en krockad bil har själv gjort det ett par gånger och fått mycket bra bilar till rätt pengar (är själv plåtslagare). Numera är det mycket svårt att köpa från bolagen (omöjligt) då det fuskades något fruktansvärt med de skadade bilarna. Lycka till vid eventuell affär.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]