Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
xcrookie skrev:Takk for alle tips! Jeg tror også på en tendspole og jeg kan jo starte med å kjenne om noen av dem er varme iflg linken til svda.
Jeg er mindre bekymret og kommer tilbake med hva jeg finner ut. Takk igjen :wink:
prova att lyfta upp en tändspole åt gången när motorn är igång så får du fram vilken cylinder den inte går på för på den är motor gången oförändrad
av svda
xcrookie skrev:Takk for alle tips! Jeg tror også på en tendspole og jeg kan jo starte med å kjenne om noen av dem er varme iflg linken til svda.
Jeg er mindre bekymret og kommer tilbake med hva jeg finner ut. Takk igjen :wink:
Tar det på engelska för säkerhets skull.

I'm not certain with what you mean with the above statement, but I don't think that you will be able to identify a failing coil by sensing the temperature difference between the coils with your hands. You will also most certainly add more fuel to the cat.

I would buy a new coil on speculation, if I could not borrow one to test. The cost is not that great and the prospect of getting rid of the problem without the hazel towing the car to a shop, is well worth the risk that this may not be the problem.
av svda
hollan skrev:
prova att lyfta upp en tändspole åt gången när motorn är igång så får du fram vilken cylinder den inte går på för på den är motor gången oförändrad
Om det inte är helt säker på att detta är problemfritt, så skulle jag inte prova denna metod.
Det finns risk att elekroniken och att fler tändspolar går sönder. Om man vill prova detta så är det sannolikt bättre att koppla bort kontakten på primärsidan.
av xcrookie
Jada, det var en tendspole. Jeg tok sjansen på å kjøpe en ny i dag før jeg hadde testet. Det var rett og den går som den skal igjen. Jeg skrudde først ut alle pluggene for å se om noen var fuktige, men alle var like. Så koblet jeg fra en og en spole for å høre forskjell. Det var den første :D
Takk for hjelpen, nå er jeg spent på om katalysatoren har tatt skade av å kjøre 4 km på 4 syl. ?

Varslingslampen i dashen lyser fortsatt, noen som vet om jeg må på verksted for å nullstille?
av svda
Grattis :D

Gissar att du måste till verkstad för att återställa lampan. Vilken verkstad som helst borde kunna hjälpa dig då feldiagnostiken i motorn följer OBD II standard.

Du kan prova att koppla bort batteriet eller ta bort säkringen till motorstyrningen i 5 - 10 min.

Kom att tänka på att i Sverige och jag tror hela EU så gäller 8-års garanti med någon maximal körsträcka som jag inte minns, för allt som rör avgasreningen. Något liknade kanske gäller även i Norge.

Med din tur i oturen har katen säkert klarat sig.
av xcrookie
svda skrev:Grattis :D

Gissar att du måste till verkstad för att återställa lampan. Vilken verkstad som helst borde kunna hjälpa dig då feldiagnostiken i motorn följer OBD II standard.

Du kan prova att koppla bort batteriet eller ta bort säkringen till motorstyrningen i 5 - 10 min.

Kom att tänka på att i Sverige och jag tror hela EU så gäller 8-års garanti med någon maximal körsträcka som jag inte minns, för allt som rör avgasreningen. Något liknade kanske gäller även i Norge.

Med din tur i oturen har katen säkert klarat sig.
Det gikk fint å koble bort batteriet, varsellampen slukket :wink:
Bra det finnes slike som deg på nettet akkurat når man trenger det :mrgreen:
av svda
Kul, men så är ni Norrmän också världens bästa grannar :-)-)
av xcrookie
svda skrev:Kul, men så är ni Norrmän också världens bästa grannar :-)-)
Ni med, tackar så mycket :-)-)

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]