Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Lagstöd finns mellan privatpersoner men nu är det upp till köparen att bevisa fel som fanns eller uppkommer beror på felaktig/missvisande info av säljare och det är svååååårt.
av Kena
Wanchai skrev:
CarMan skrev:handlar man privat har man inte stöd i nål lag alls, så det är ännu sämmre!
Köpavtal mellan privatpersoner regleras av Köplagen. Inte för att den är mycket att hänga i granen men nog finns den lagstöd alltid. :wink:
...och just därför ska det vara billigare att köpa privat, så att det finns lite "vingelutrymme"(pengar för ev. reparationer). 2005 köpte vi vår V70 som då gått 7000 mil för 130000 privat. En exakt likadan skulle en bilhandlare ha 160000 för, enda skillnaden var att bilhandlarns gått 9500 mil och inte hade helskinnklädsel. 30000 kan man "vingla" rätt mkt för. :wink:
Nu lagar och servar jag det mesta i bilen själv, men jag har full förståelse för de som vill ha "tryggheten" att handla hos en bilhandlare. Det är inte så himmla kul att slänga ut så mkt. pengar till en privat utan att ha några garantier, kan lätt bli några sömnlösa nätter.
av JörgenB
Håller fortfarande inte med om MRF.
Jag bråkade från Maj till Oktober och till slut orkar jag inte mer, den tiden jag la ner hade jag kunnat åtgärda felen på, i både tid och pengar.
MRF var fjollor som lät mej handha, hålla kontakt och jaga säljaren. Som alltid var borta från kontoret, svarade inte på mobilen, mail. Jag lämnade meddelanden, mail och MRF titta bara på och fick del utav min envägskommunikation.

Till slut ledsnade jag och tog mitt straff för att jag litade på en säljare/handlare. Nu har jag lärt mej. Det kostar ju i runda slänga 10k så är min bil i toppskick igen. Läropengar kallar jag det.

1. Handlare är skrukar
2. MRF spelar ingen roll
3. Bilar äldre än 3år är vrak
4. Aldrig mer beg Volvo
5. Volvo är en skit bil som konstant är trasig i klass med gamla Ford.
av greenbay
JörgenB skrev: 5. Volvo är en skit bil som konstant är trasig i klass med gamla Ford.
Är detta uttalande baserat på ett (1) bilköp?
/greenbay
Användarvisningsbild
av iigloo
JörgenB skrev:Håller fortfarande inte med om MRF.
Jag bråkade från Maj till Oktober och till slut orkar jag inte mer, den tiden jag la ner hade jag kunnat åtgärda felen på, i både tid och pengar.
MRF var fjollor som lät mej handha, hålla kontakt och jaga säljaren. Som alltid var borta från kontoret, svarade inte på mobilen, mail. Jag lämnade meddelanden, mail och MRF titta bara på och fick del utav min envägskommunikation.

Till slut ledsnade jag och tog mitt straff för att jag litade på en säljare/handlare. Nu har jag lärt mej. Det kostar ju i runda slänga 10k så är min bil i toppskick igen. Läropengar kallar jag det.

1. Handlare är skrukar
2. MRF spelar ingen roll
4. Aldrig mer beg Volvo

1. En del ja. Tala med deras chef om du är missnöjd. De är oftast anställda på en MRF-ansluten firma.
2. MRF är ingen instans du ska vända dig till som privatperson. De är ett kontrollorgan som håller koll på att verkstäder följer MRF´s krav. Du vänder dig till din konsumentvägledare i kommunen och sedan till ARN om det inte hjälper.
3. Din åsik och är orelevant i sammanhanget.
4. Se punkt 3.
5. Se punkt 3.
av Semperfi
har nu pratat med försäljaren och han vill promt ha bilen till sig ca 27 mil,, För att deras verkstad skulle fixa detta, skulle då få en lånebil under tiden men kan ju för f*n inte åka fram och tillbaka 2 ggr!!! Har ju barn och jobb OCH en KÄRRING!!!! får nog lösa detta på ett annat vis sen.
Användarvisningsbild
av CarMan
JörgenB skrev:Håller fortfarande inte med om MRF.

1. Handlare är skrukar
2. MRF spelar ingen roll
4. Aldrig mer beg Volvo

Du ska se till att handlaren är MRF ansluten, inte förhandla med MFR.
Är dom MRF anslutna så läser du på konsument köplagen (du ska ställa atta "krav" /anmärkningar skriftligt till säljaren, inte MRF. funkar inte det så anmäler man till ARN, då sköter dom resten !)

så det är ARN som gäller!
MRF anslutna tvingas att följ ARN, det är därför man ska handla hoss MRF anslutna.
Användarvisningsbild
av CarMan
greenbay skrev:
JörgenB skrev: 5. Volvo är en skit bil som konstant är trasig i klass med gamla Ford.
Är detta uttalande baserat på ett (1) bilköp?
/greenbay

Det kan mycke väl vara så att han hade orimliga krav, så det var därför han inte fick rätt, jämt i mot handlaren eller MRF. o då blir et ju automatiskt volvo fel ?:-/
av Kena
Semperfi skrev:har nu pratat med försäljaren och han vill promt ha bilen till sig ca 27 mil,, För att deras verkstad skulle fixa detta, skulle då få en lånebil under tiden men kan ju för f*n inte åka fram och tillbaka 2 ggr!!! Har ju barn och jobb OCH en KÄRRING!!!! får nog lösa detta på ett annat vis sen.
Grattis att de verkar verkar ordna sej ivf., att du sedan får åka 27 mil får du nog ta i beräkning om det inte är en handlare som har en representant närmare. Det kanske du skulle tänkt på när du köpte bilen isf. det kan du ju sedan inte klandra vare sej bilen eller handlaren för, det var ju inte han som kom till dej och sålde bilen.
av Lövet
Om man köper långt bort kan man försöka avtala sig till att få reparera bilen på sin hemort och sedan fakturera handlaren. Har gjort så själv. Man märker själv vilka handlare som litar på sina bilar och räknar med att vara seriösa och vilka som inte gör det...

Detta är dock ingen laglig rättighet utan en förhandlingsfråga. Ibland går det, ibland inte. Går det inte får man tänka sig för om man ska handla där alls helt enkelt.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]