Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska hämta min XC90 om en halvtimme, Mechanum ringde precis och berättade att den var klar. Det var vinkelväxeln som hade rasat, hylsan var hel... det brukar väl kanske vara tvärtom. Men jag kan nog lova att du hade hört om det var vinkelväxelras, tänk dig en näve M12 muttrar i en torktumlare och sen fullt blås, lite överdrivet. Men det var ett REJÄLT oljud som inte gick att missa, pluss att bilen svårligen gick att köra precis när det hände. Precis som om drivaxlarna fram låste sig innan det "lossnade", vill säga rasade......

Nu hoppas jag allt är frid och fröjd igen, bad även att dom skulle kontrollera oljenivån i Haldexen mest för att vara säker.
henrikjohansson82 skrev:Japp, hela bilen va i luften när jag provade!

Va inne på Volvo idag och fick tid för felsökning.
Killen där nämnde både tryckgivare och "hylsan" som tänkbara saker!

Vore det tryckgivaren bak som vore sönder så bör väl ändå kardanstången snurra baköver mot haldexen, vinkelväxeln kan väl inte koppla ur kan man tycka!

Volvo här hade bytt hylsa flera ggr på bilar som gått långt och oftast klarar sig vinkelväxelns splines och funktion!

Så nu håller jag tummarna tills beskedet kommer! ??:-/

Mvh Henrik
Blir spännade att höra vad felet är, för din plånboks del hoppas jag på tryckgivaren.

Snurra du båda framhjulen samtigit framåt med hjälp av motorn så borde ju kardan snurra bakåt om vinkelväxeln är hel.

Har inte provat själv på xc70 hur det blir.
På besiktningen av min sisst så sa han som besiktiga den att om man har tändningen avstängd och neutral i på automaten så ska enligt honom haldexen frikoppla så man kunnde test bromsa bilens bakvagn/famvagn separat och då kommer kardan att stå still när bakvagnen testas. Men han tyckte ändå att vi bara testa bromsarna på vägen samt tittar på bromsskivorna för att inte äventyra något. Mycket bra besiktiningsman tycker jag.

Men teoretiskt tycker jag att för att få kardan att snurra bakåt borde man bli tvungen att antingen köra den med växel i eller neutral och snurra båda framhjulen samtidigt åt samma håll då borde kardan bakåt snurra i något av dessa tester.

Samma som jag tycker att går hyllsan borde bilen i teorin inte gå att köra alls om växellådans diff nu inte har difflås eller väldigt stark diff broms, för det kan väll inte vara lika drivning åt båda håll ut från växellådan och att dom hoppat över att ha en diff i växellådan? Hur som helst bporde bilen bara bli drifft på vänster framhjul i så fall och resten av kraften snurrar i hyllsan som gått sönder.
Borde då bli att antagligen rappar hyllsan i splinsen så att en del av kraften ändå går vidare och bilen går att köra lite hjälpligt med trasig hylsa/vinkelväxel.

Någon som har spränskisser på växellådorna till dessa bilar? Vinkelväxeln har jag hittat bilder på isärplockad, men inte vinkelväxeln.

Mvh
Andis
VXC70 skrev:så du bytte inte hylsan? höjden av snålhet den kostar väll bara 1000 spänn, billigt de när man ändå rivit ner vinkelväxel.
Jo såklart så bytades hylsan också, det jag skrev var att hylsan som satt där var hel och att vinkelväxeln var paj. Men den hela, men gamla hylsan, byttes i förebyggande syfte. Om jag nu skrev det otydligt!
Gandalfi skrev:
VXC70 skrev:så du bytte inte hylsan? höjden av snålhet den kostar väll bara 1000 spänn, billigt de när man ändå rivit ner vinkelväxel.
Jo såklart så bytades hylsan också, det jag skrev var att hylsan som satt där var hel och att vinkelväxeln var paj. Men den hela, men gamla hylsan, byttes i förebyggande syfte. Om jag nu skrev det otydligt!
Syns det något slitage på gamla hylsan?

Du kan inte lägga upp ett kort på hylsans splines och vinkelväxelns splins?

Mvh
Andis
Jaha då har Volvo konstaterat att hylsan är trasig! Förhoppningsvis klarar sig splinesen på axlarna på lådan och v-växeln!

Men Volvo kan inte få fram hylsor före 28 januari som är preliminärt datum! Dåligt på en sån svag punkt!

4 lax för hylsa och bytet!
Enligt verkmästaren här i Torsby var det ovanligt att nån av axlarnas splines skadas, oftast ryker bara hylsan! Nån långmilare hade de bytt hylsa på 3 gånger och både växellåda och vinkelväxel hade klarat sig!

Vi kan ju hoppas på att Volvos långa leveranstid beror på att man försöker komma med nån uppdatering, eller så har underleverantörerna problem.

Men med så många hylsor som går sönder bör det vara tänkt att den ska vara den svaga länken, ska nåt gå sönder är ju hylsan att föredra!

Gott nytt år på er alla Volvoälskare!

Mvh Henrik
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]