Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jocke S.
han måste vara den enda volvo mecken som vet när dom kommer med nya mjukvaror, vi andra får prova att ladda o se om dom går ner.
Bra att veta! Nu har ju inte jag någon personlig servicetekniker (mycket p.g.a. att den lokala verkstaden enbart har EN sån till förfogande!)
när tog du ut den? det kom en mjukvara till ECC:n i höstags nån gång
Bilen var inne i Bilia-verkstaden den 14/12-05.
Be din polare kolla stepsen på motorerna
Vad innebär det? Eftersom min polare inte gör garantijobb, så är det bättre att lämna in den på en större volvoanläggning!
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen var inne i December, intebär det att dom ladda mjukvara då, eller vad menas med svaret?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
bilen var inne i December, intebär det att dom ladda mjukvara då, eller vad menas med svaret?
Ursäkta! I december var bilen inne för montage av servicesats 30730566 (för att motverka kallras under ratt)...
När jag lämnade bilen så frågade jag samtidigt meken om det fanns någon nyare mjukvara till bilen, då han svarade att bilen var för ny och att jag inte kunde vänta mig någon dom närmaste två åren!

Lite nyfiken nu...men funkar uppgraderingen av bilens mjukvara som windows uppgradering? D.v.s. bilen skickar aktuell mjukvarustatus till volvo cc (eller vilka det nu är?) som i sin tur skickar tillbaka (om finnes) en nyare mjukvara!?
av Knasen
Vad innebär det? Eftersom min polare inte gör garantijobb, så är det bättre att lämna in den på en större volvoanläggning
Stepsen anger hur mycket motorerna rör sig. el om dom rör sig.
av jbl
Jo det funkar som microsoft uppgraderingar med mjukvaru uppgraderingarna.

Dom kopplar in bilen mot göteborg och där svarar databasen på om det finns uppdatering till den aktuella bilen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Tack för svaren, jbl & Knasen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Så...med facit på hand, innebär det att meken ljög om ugraderingen av mjukvaran (då han bara fått registreringsnummret på bilen och inte bilen (fysiskt))... :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
det funkar inte som Windows uppdate.

man väljer en mjukvara man vill ladda i bilen & när man beställer den så går datorn i n o kollar om det finns en nyare att hämta än vad som liger i bilen.

när är bilen utagen?
din mekaniker var för lat för att kola.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
när är bilen utagen?
-Jag hämtade ut den den 22 december -05. och förlåt mig, men den var inne på verkstaden den19 januari -06 och inget annat.
Så går det när man inte kan läsa kvittot rätt... :???:
-Antagligen! :lol: Hoppas han är mindre "lat" nästa gång! :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jocke S. skrev:
när är bilen utagen?
-Jag hämtade ut den den 22 december -05. och förlåt mig, men den var inne på verkstaden den19 januari -06 och inget annat.
Så går det när man inte kan läsa kvittot rätt... :???:
-Antagligen! :lol: Hoppas han är mindre "lat" nästa gång! :wink:
då lär den innehålla det senaste på alla ställen om jag får gissa.
du kan ju ha problem med att nått kärvar & på så sätt det fel temp

blir det kallt i bilen? är det markant kallare i dessa utblås än dom andra?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]