Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobiias
Carman: Hur ofta du utnyttjar den hastigheten Y=300 km/h?
"Nackdelen" är inte såå stor när man jämför W och Y, men som jag skrev innan att dom högre bokstäverna är "garanterade" att hålla för högre hastigheter, då har dom ett mål, hög hastighet, då får dom rucka på dom andra egenskaperna...

Hastighets symbol / Maximal hastighet km/h / mph

N 140 87
P 150 93
Q 160 99
R 170 106
S 180 112
T 190 118
H 210 130
V 240 149
W 270 168
Y 300 186
ZR 240 149

Jag stod faktiskt själv mellan Eagle F1 och Nokian NRZi när jag handlade, varför jag valde Nokian var för att det skiljde ca 500 :- per däck i pris. Sedan att T6:an är spärrad vid 250 är en annan historia..
av jbl
Ett däck är i som regel med en lägre hastighets klass mer slitage tålig. Hårdare gummi.

Ser ingen som helst anledning om man är rädd om pengarna att köra på en högre hastighetsklass.

Men visst en del beror på vad man är ute efter.
Användarvisningsbild
av CarMan
min fråga gälde altså vilka för & nackdelar man får, inte hur stort hål jag får i plånboken.

jag vet att jag får stadigare bil när jag kör på högre hastighetsklass på vinterdäcken, så där är det värt varenda krona, även om jag aldrig kör över 180km/h som dom flästa vinterdäcken stannar vid.

nu tll sommasdäcken.
jag gissar att man kanske får vissa nackdelar om man vläjer Y jämfört med W, då detta däck måste klara en högre hastighet.

nån som VET vad det kan vara?
ni får också gissa , men skriv då att det är en gissning.

om det nu är så att man har mjukare gummi i Y däcken så kan ju detta vara en fördel om man vil ha fäste när det inte är så varmt (så länge man inte kör på bana så blir det inte varmt)

det vore intresant om nån hade riktig fakta på hur fäste o tort/vått skiljer. Hur slitaget förendras & på hur ljudnivån skiljer samt om däckets sid stabilitet är bättre/sämmre.
av Tobiias
jbl skrev: 1. Ett däck är i som regel med en lägre hastighets klass mer slitage tålig. Hårdare gummi.

2. Ser ingen som helst anledning om man är rädd om pengarna att köra på en högre hastighetsklass.

Men visst en del beror på vad man är ute efter.
1. Detta kan jag hålla med om vid märken som Nang Kang, längre livslängd..

2. Näää.. det har väl ingen påstått.. Jag menade att mitt val föll på ett billigare däck och absolut inget annat.. ok?
Senast redigerad av 1 Tobiias, redigerad totalt 0 gånger.
av Tobiias
CarMan skrev:min fråga gälde altså vilka för & nackdelar man får, inte hur stort hål jag får i plånboken.

jag vet att jag får stadigare bil när jag kör på högre hastighetsklass på vinterdäcken, så där är det värt varenda krona, även om jag aldrig kör över 180km/h som dom flästa vinterdäcken stannar vid.

nu tll sommasdäcken.
jag gissar att man kanske får vissa nackdelar om man vläjer Y jämfört med W, då detta däck måste klara en högre hastighet.

nån som VET vad det kan vara?
ni får också gissa , men skriv då att det är en gissning.

om det nu är så att man har mjukare gummi i Y däcken så kan ju detta vara en fördel om man vil ha fäste när det inte är så varmt (så länge man inte kör på bana så blir det inte varmt)

det vore intresant om nån hade riktig fakta på hur fäste o tort/vått skiljer. Hur slitaget förendras & på hur ljudnivån skiljer samt om däckets sid stabilitet är bättre/sämmre.
haha.. jaha.. vi ligger på denna nivån... Jag kan bara säga välkommen till dels gummits underbara värld!
Först så påpekade jag inte hur stort hål du får i plånboken, utan att jag gick efter det, inget annat..

Du undrade vem som vet vad det kan vara för skillnad mellan W och Y, det kan jag säga min vän oftast skiljer mellan tillverkarna vad dom har kokat ihop (material och konstruktion) för att få just de speciella egenskaperna. Alltså en luddig fråga ger ett luddigt svar.
Sedan TROR jag inte att det finns korrekta utredningar i någon större grad på detta då det finns för många okända variabler, men vem vet, jag orkar inte kolla iallafall.. be my guest..
Användarvisningsbild
av CarMan
vist är det så att en ludig fråga får ett luddigt svar. men tror ni jag ångrar mig om jag tar ett Y däck? (jag har samma pris oavsett vilket jag köper)
av BG
CarMan skrev:Jag tänkte köra på Goodyer eagel F1 i år.
frågan är om man ska ta dom med hastighets klass W eller Y

vad är det för nackdel att köra på Y ?
Jag kör 215-55-16" Continental Premium Contact W som är snäppet sämre F1 Eagel på torr väg i grepp/bromsförmåga. Men å andra sidan snäppet bättre grepp/bromsförmåga på våt väg.
Komfort och ljudnivån i bilen vinner Continental klart.

Gissar inget om W eller Y. Men 270 km däck lär räcka långt!

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av _Rick_
carman: Om du kan få ett datablad (typ pdf) där de anger ljudnivå. Så hade jag tagit det tystare av dem.
av Pam
Finns Goodyer eagle F1 med hastighetsbeteckning 210 km/h (V?). Har en 2,4t...
Användarvisningsbild
av CarMan
Pam skrev:Finns Goodyer eagle F1 med hastighetsbeteckning 210 km/h (V?). Har en 2,4t...
inte i dimensionen 225/45 17"
man jag har inte kollat några andra dimensioner. gissningsvis inte, då dom flästa bilar behöver minst W för att klara typningen & det är ju lite dyrt att göra för många hastighets klasser.
så jag är faktiskt förvånad att det fans både W & Y hade räckt med en av dessa enlig mig.
man jag tror jag testar Y 8)

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]