Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

I helgen skulle jag "hoppa in" i min V70 - årsmodell -06 som har gått 11.000 mil. Vad händer? Vrider om startnyckeln .... den stannar vi 1. Är tvungen att ringa "bärgare" .... självrisk 1.200 sek. Bilen forslades till Bilia där man konstaterade att tändningslåset var trasigt (!!). Fick prisförslag 4.500 sek för nytt lås samt arbete. Försäkring? Javisst! Hos Volvia så klart ... MEN... självrisken är på 5000 sek. Tänk så det kan vara ...
Den här Volvon köpte jag som begagnad, den hade då gått 3000 mil. Annars har jag tidigare köpt 4 (fyra) NYA Volvo:s genom åren. Har satsat på kvalité och betalat för det. Inom ett eller två år planerar jag att köpa en ny bil. Den här gången har jag redan bestämt mig för att välja ett annat märke. Vi lever helt klart i en föränderlig värld - läs bilvärld nämligen.
av valln
Du har kört 8000 mil och klagar på en verkstadskostnad på 5700 kr, alltså mindre än 1 krona per mil...

Har du fortfarande kvar maskinförsäkring?

edit: Fundera lite på värdeminskning och (fiktiv) kapitalkostnad.
av zxcvbn
Bumpar denna tråd istället för att göra en ny likadan tråd.

Detta hände mig för 2 år sen i min S60 -06 som gått 9000 mil, och de är automat. Lyckades dock "komma" förbi låsningen med lite vilja, våld och bråttomt till skolan.

Har en V70 -07 som också är automat och vart i familjens äga, sedan ny, d.vs 0 mil . Och detta har alrdrig hänt på denna.
Och Jag tänkte, tror ni det kan vara en bra ide att smörja upp tändningslåset redan nu? Altså innan det är försent,

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000017067/

Denna blev Jag rekomenderad av er på forumet innan att använda till S60 när Jag satt i den sits, men skall Jag köra på samma nu igen?

Vill bara smörja upp för att eliminera risken att bli stående. :roll:
av NandoPC
Det är väldigt ovanligt detta problem, men det har hänt mig också och var tving bärgas bilen, som tur Försäkring betalade bärningen. Jag köpt en ny tändningslås och byte den själv. Annars måste lämnas på verkstad och det kan bli lite dyrt.
Själva låset beställde jag via internet ca. 500kr. kostade den.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]