Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det min tur idag med EXAKT samma fel som trådskaparen.
Tog en sväng till Lidl för att handla och när jag skulle åka hem så var startmotorn helt död men allt annat i bilen fungerade.
Provade med min andra nyckel och kompisen kom dit med sin bil och startkablar men det blev ingen som helst skillnad.
Slutade med att vi rullade igång den och sen körde jag hem, När jag stängt av den i garaget efter att ha låtit den gå på tomgång 4-5 minuter så var det fortfarande samma fel.

Någon som har bild på sladdarna som strular?
av Fred
Det verkar som att detta fenomen uppträder i flock. Frågan har kommit upp tidigare, och jag har för mig att flera bilar råkat ut ungefär samtidigt. Och det är ju inte något fel som man kommer på att man har när man läser om att någon annan har det. Någon liten klocka ringer att det är just på hösten också...men jag är osäker.

Möjligen kan det vara den höga luftfuktigheten på sensommaren som framkallar detta i kombination med sommarens dammiga vägar.

Hur som helst är det helt otroligt att denna känsliga konstruktion finns kvar på så pass nya bilar! Tänk hur många bilägare som tvingats bärga sina bilar till verkstaden, och hur många verkstäder som sedan blåst kunderna genom att säga att ditt och datt måste bytas när det bara handlar om en sketen kabelsko som blivit smutsig/ärgad! :evil:

Jag "lagade" min kompis 340 genom att vicka lite på kabelskon...detta var 15 år sedan!
av Mich
Bara för förtydligande, kommentera gärna om detta är feluppfattat av mig.

Bild

På bilden ovan så är det flatstiftet (kabelhylsan som träs på) som brukar bli dålig kontakt i. Till vänster om den sitter en grov kabel från batteriet. Denna kabel är inte på bild, ansluts på det tomma gängade pinnen.

Kabeln till flatstiftet kallas styrsignalskabel och går till solenoiden, den runda klumpen som sitter på startmotorn (den stora runda klumpen är själva startmotorn, syns lite av nere till höger i bilden). Solenoiden är, i princip, en elektromagnet. Den kopplar in bautaströmmen till startmotorn och rör på ett kugghjul så startmotorn kopplas in mekaniskt till bränslemotorn.

Är det inte någon förbindelse i detta flatsstift så borde solenoiden inte klicka till vid startögonblicket. Rör man lite på den så kan det bli kontakt.
av Fred
Du har uppfattat allt helt korrekt Mich! :D

Det är mycket ovanligt att det blir dålig kontakt vid den grova kabeln, den som kan kallas matarkabeln för startmotorns strömförsörjning, eftersom den sitter fast med en ringkabelsko som dras fast med en mutter.

Denna krets kräver ordentlig tjocklek på kablarna eftersom startmotorn drar HÖGA ampere när den drar igång. För att inte behöva dra så grova kablar till startlåset (och behöva dimensionera det samma efter det) så använder man en separat krets för själva styrsignalen. Denna krets påverkar solenoiden så att den sluter högamperekretsen till startmotorn. Solenoiden är i princip samma sak som ett relä (t. ex. för heljusen), funktionen är den samma: använd en svag ström för att sluta en stark ström och på så sätt slippa dra en massa grova kablar överallt.

Det som jag tycker är så galet är att Volvo fortsatt med flatstiftslösningen när den bevisligen är väldigt opålitlig. Varför inte sätta dit en ringkabelsko och dra fast den med en mutter på en bult som på den kraftigare kretsen? Då hade ju problemet varit ur världen! Jag har hört att på de nya modellerna är detta nu äntligen gjort, men kom igen...problemet har varit känt i årtionden!!

Sen ska det sägas att även ringkabelskolösningen kan ge ärgning vilket också syns på bilden, men det ska mycket till för att kontakten ska brytas med en sådan lösning.

Man ha nytta av ovanstående information om hur startmotorn fungerar. Om solenoiden av någon anledning skulle gå sönder, eller om man vill dra runt motorn med batteriet urkopplat (bör man kanske inte göra på nyare bilar) kan man sätta plusmatning på den undre bulten på bilden (den som har en mutter på sig och en vit kabel som skymtar). På detta sätt by pass:ar man solenoiden och ger ström direkt till startmotorn så den drar igång.

Om man står i skogen med en trasig solenoid utan att kunna rulla igång bilen så vrider man nyckeln till tändläget, tar sin startkabel och gör ovanstående så kan man köra hem! Dock måste man vara försiktig så man inte kommer åt någon jordad punkt! Då kan det bli fyrverkeri i motorrummet! :-O)
av grape
Magnus308 skrev:Då felet verkar vara ganska vanligt så postar jag en bild på kontakstiftet på startmotorn för att underlätta för andra med samma problem.
Startmotorn sitter under insuget.

http://img13.imageshack.us/img13/6839/startsj.jpg

.
Jag har inte riktigt koll på hur jag hittar hit, kan nån göra nån dum förklaring på det kanske?`
Om jag står framför bilen, vart o hur kommer jag åt detta kontaktstift?

Det klickar till från det stället där relä och säkringar sitter när jag vrider på nyckeln, men det händer ingenting mer än så, batteriet byttes sent förra året.
riha skrev:man skall väl inte rulla igång en insprutare?!
Insprutare kan man rulla igång det är inte det som tar skada utan katalysatorn.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&[…]

Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]