Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mich
DunderKlumpN skrev:Verkar ha problem med startmotorn med, kompisen tyckte att de lät som solenoiden bråkade..
Nu är det ingen jätte detaljerad beskrivning här, men detta får mig att minnas tillbaks många år. Min fars 245a strulade endel. Startade inte alltid, startmotorn gick inte runt. Detta till och från under en period. Far kollade upp byte av startmotor och brorsan kolade/snackade mycket. Nu minns jag inte exakt hur det gick till, men vi/någon drog åt en strömskruv. FIXAT... funkade i många år. ...vid något senare tillfälle så var grannens son hemma och mekade med sin bil, 240. Jag hörde lite va de pratade om så jag gick över. De hade nämligen något liknande problem. Jag sa åt dom att dra åt båda skruvarna på batteri anslutningarna... och bilen hoppade igång. På deras ansiktsuttryck framgick att de var lite förvånade!

Det är så att om det är dålig kontakt så kan det bli så att 'allt' verkar funka, men när startmotorn skall starta så finns det ingen ström. Detta har att göra med att startmotorn drar så ofantligt mycket ström vid tillslag. Även solenoiden drar nog en hel del. Så den dåliga kontaktövergången klarar inte av att leda mycket ström, men bara lite ström kan gå igenom.
av DunderKlumpN
Tror jag löst några av problemen..
Kabel som går från batteriet bak till säkringsboxen i motorn vart rätt kass. Rengjorde änden i motorn, då den var väldigt skitig och "oxiderad?". Efter detta så försvann felkoder, bilen startar riktigt och lampor lyser starkare i instrumentpanelen. Precis efter jag rengjort så laddade bilen 14.2v. Har nu kört varje dag sen i söndags, och inga fel har dykt upp än.

Nu återstår CCMen.. :roll:

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]