Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Köpte hos Mekonomen.

Säkert inte billigare men bättre.
Mjuka och fina och höll betydligt längre.
Bytte slangar efter knappt 4 år och de nya höll mer än 6 år tills jag sålde bilen.

Den skit som sitter orginal är säkert en bonusjagande inköpares fel och sådant kan dra ner ett fint fabrikats rykte fullständigt.
Någon gissade Indien som tillverkningsland. Låter förtroendeingivande. De har säkert vårt klimat som erfarenhet. De saltar säkert vägaran också.
Kan tillägga att det är första bilen någonsin som jag byter bromsslangar på och de på min forna 745:a böjdes säkert mer än de på en V70 med dålig svängradie.

Antar att du Carman bytt en hel del bromsslangar med åren?
Men du satte väll dit Volvos orginalskit som jag kallar bromsslangarna.

Annat jag testat men inte vet livslängden på är krängningshämmarstag. Där blev det Biltema då skiten orginal knappast kan vara sämre hos Biltema.

Annars är jag nog väldigt trogen och köper mina reservdelar på Bilia, så nu kan pulsen gå ner hos dig.

mvh Roland

Köpte du bilen ny & har kört den lika många mil varje år & på samma sätt?
Annars är din test inte värt mycke!

min V70N är en 00:a, o där har inga broms slangar bytts ännu.
Användarvisningsbild
av SvenB
KKR skrev:Har inte behövt byta en enda bromsslang på någon av mina 22 tidigare Volvo. Att jag inte behövt byta på nuvarande är ju självklart.
Ett klarläggande, med tanke på salt och annan eventuell klimatpåverkan som kan förkorta livslängden på bromsslangar. Av de 22 tidigare Volvo har 18 rullat i taxitrafik i Stockholm tillsammans c:a 600.000 mil. Och där saltas det ju hej vilt.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Sent svar men ändå..

Köpte bilen ny

NOL 990 start maj -00
Alltså tidigt uttagen då den nya modellen endast varit igång ett par månader.

Körde bilen på ungefär samma sätt varje år och vinter ca 2000 mil om året.

Skit att en så viktig ska som delar till bromsar prutas på.

Samma på frugans bil men har troligen gått snällare de första åren då vi endast haft den sedan 2,5 år tillbaka
En S60 -02 som gått större delen av tiden på västkusten. Troligen tuffare klimat men mindre snö på vintrarna.

Besiktning december 2009 påpekades spruckna bromsslangar.
Höll alltså betydligt längre men åt helv... för kort tid på en säkerhetsdetalj.

S60 har jag även varit tvungen att byta en knut för styrningen som kärvade när det blev kallt.
Skit och ska hålla bilens livslängd.

Inköpare som drivs hårt är troligen orsaken.

Alltså V70N från -00 numera i någon annans ägo. En underbar bil men en jävla massa fel.
Åker numera ny V70 2,4D modell 2010 och alltså fortfarande Volvo trogen.
Hittills 0 fel. BRA!

Men frågan! Köpte du bilen ny, körde du lika långt osv

Ska inte orginal bromsslangar hålla oavsett om jag eller någon annan kört bilen?

mvh Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
nej, det håler inte lika långt om du ändrar kör sätt!
åker du rakt fram i sakta fart så är broms slangarna nästan opåverkade.
Kör du med fult ratt urslag så sträcks slangen mer än när du kör rakt fram.
Svänger du fult & samtidigt tar en trotoarkant så blir påverken större.
kör man fort så vibrerar slangen av luft draget
fukt & snö i samband med hög fart gör vibrationerna starkare.

så om du flyttar eller säljer bilen så kan ju en bilen gå från att dagligen backas ut & köras in på en garageuppfart med fult rattutslag till att parkeras ute på gatan längs trotoaren.

Min V70N är uttagen 25 nvember 1999, den har viserligan bara rullat drygt 9000 mil, men broms slangarna är som nya.
av -94 9000 2,3T cse
En bromsslang på en Volvo klarar alltså inte att hantera ex.vis fulla hjulutslag?! Det var ju ett intressant konstaterande av dig.
Min uppfattning är att avsett om bilen körs rakt fram eller om man svänger emellanåt så ska ju för sjutton bromsslangen hålla. Det är normala förhållanden i min värld.
Användarvisningsbild
av CarMan
vill man missförstå så varso god !

alla alra förstod att livslängden inte kan vara den samma om delen utsätts för olika behandling.
av rd350
Min uppfattning om bromsslangar är att de blivit "sämre" på alla bilmärken. Nu bytar man för de är torrspruckna, för några år sen (tio-femton) bytte man för att slangarna svullnade invändigt eller att nipplarna rostade upp. Sämsta slangarna jag sett var nog de som satt original på de första Renault Clio höll väl max två tusen mil. Beträffande original och icke originaldelar så brukar det sällan vara lönt att köpa något annat än just original till en Volvo. Passar alltid och aldrig några garantiproblem.
Användarvisningsbild
av CarMan
vi åker många fler mil med våra bilan nu än vad vi gjorde för 15 år sedan.

sen så är en svullen broms skang livsfarlig, för då håler den på att brista. en slang som är rostig i infästningen kan släppa från slangen bid hård bromsning så den är också farlig.

De sprickor vi ser på främre slangarna på V70N är inte vanliga torrsprickor, så dom alltid uppstår på samma ställe (där slangan viker sig)
Det är en form av utmattning & uppstår bara på det skyddande ytter höljet, inan för deta har vi en väv som håller formen på slangen & innan för detta har vi slangen som inne håller bromsvätskan.
Så igentligen är bilprvningen lite petiga när man får 2:or på detta.
ändå tycker ag det är helt rätt att ge en 2:a på detta, för killen på bilprovningen kan inte avgöra om denna spricka är en i ytter höljet som inte påverkar slangens funktion fram till näta besiktning eller ej (han kan ju inte veta hur slangaran på alla olika bilmodeller på alla olika bilmärken "påverkas")
Användarvisningsbild
av hozz
Hehe...Att skriva PIRATDEL är som att skrika VOFF VOFF till en ilsken pittbull hund, när det gäller Carman.
Den skit som sitter orginal är säkert en bonusjagande inköpares fel och sådant kan dra ner ett fint fabrikats rykte fullständigt
Du har defenitivt varit med ett tag och jag håller med :-)-)
Att broms slangarna spricker efter mågna år/mil, beror på att dom böjs.
OK..efter hur många år spricker dom, efter 1år eller 100år eller för att dom "böjs" (böjs från fabrik,vid montering eller vid dift). Har Volvo nån spec på det?
Vist är den inte volvos själva som tillverkar bilens alla delar.
men bara för att delarna kommer från samma fabrik så betyder inte det att det är samma delar!
är det samma instrumentbräda i en Saab 95 & en V70N ???
Blandar du inte äpplen och päron nu?
smakar alla Pizzor lika dant som kommer från samma butik ?
Nää..inte riktigt samma smak. Piratpizzan smakar bättre och är billigare.
eller kan man välja olika smak?
Japp...på min pizzeria kan man det.
Undrar vad som skiljer sig för dig Ringhede, härikring saltas det inte alls så kanske har något med vägsaltet att göra? Iofs så är jag ute och vinglar i salt på vintrarna också men sker inte dagligen. Prylarna överlevde vinters kyla med 30-40 minus iaf.
Jodå...har med saltets egenskaper att göra vid den temperaturen.(dvs. ingen alls)
åker du rakt fram i sakta fart så är broms slangarna nästan opåverkade.
Vad bra, synd att vi behöver svänga ibland.
Min V70N är uttagen 25 nvember 1999, den har viserligan bara rullat drygt 9000 mil, men broms slangarna är som nya.
Du har inga kurvor att ta uppenbarligen.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]