Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
VS60 skrev:Gick förbi en styling firma i Uppsala, och pratade angående 17 tums fälgar, killen som jag pratade med, sagt att det bara sätta dem på utom att tänka på någon slags styrutslagsbegränsaren. Så nu blir jag vilse.
ET 43, ET 49, hur ska man veta vilken av dem har man på sin bil?
Vad är för skillnad mellan dem?
Det väl bästa att jag åker själv till Volvo, eller någon däck firma så kan dem tipsa eller rekommendera någonting.
Styrutslagsbegränsaren är det lätt att byta själv eller ska lämna bil in på verkstad?

Volvo S 60 – 02 170 hk
Utslagbegränsaren är enkel att byta. 2st bult per sida och det är väl gjort på ca 1 timme inkl. att lossa och montera hjulen. Kommer tyvärr inte ihåg vad dom kostade, men är inte blodigt dyra. Du kan ju testa utan först, då du märker ganska omgående ifall däcken tar i inne i hjulhuset vid fullt rattutslag.
Användarvisningsbild
av VS60
ER skrev:
VS60 skrev:Gick förbi en styling firma i Uppsala, och pratade angående 17 tums fälgar, killen som jag pratade med, sagt att det bara sätta dem på utom att tänka på någon slags styrutslagsbegränsaren. Så nu blir jag vilse.
Det väl bästa att jag åker själv till Volvo, eller någon däck firma så kan dem tipsa eller rekommendera någonting.
Styrutslagsbegränsaren är det lätt att byta själv eller ska lämna bil in på verkstad?

Volvo S 60 – 02 170 hk
Har du Volvo original 15-16" som inte är bredare än 6,5" idag så har du ET 43, det står även ingjutet/inpräntat i fälgen vad det är för storlek samt ET på dom.
ET/offset är skillnaden mellan fälgens mitt och fälgens anläggningsyta mot bromsskiva, lägre ET gör att fälgen hamnar längre ut i hjulhuset och högre ET gör att den hamnar längre in. S60/V70N kommer med ET 43 original oavsett om du har 15 eller 16" hjul.
Bild
Tack för din svar, nu är jag inne på 50%.
Sista fråga om man byter till E 49, kan man köra sen på 15 tum fälg under vinter?

Volvo S 60 – 02 170 hk
av Teemu
VS60 skrev:
ER skrev:

Volvo S 60 – 02 170 hk
Har du Volvo original 15-16" som inte är bredare än 6,5" idag så har du ET 43, det står även ingjutet/inpräntat i fälgen vad det är för storlek samt ET på dom.
ET/offset är skillnaden mellan fälgens mitt och fälgens anläggningsyta mot bromsskiva, lägre ET gör att fälgen hamnar längre ut i hjulhuset och högre ET gör att den hamnar längre in. S60/V70N kommer med ET 43 original oavsett om du har 15 eller 16" hjul.
Bild
Tack för din svar, nu är jag inne på 50%.
Sista fråga om man byter till E 49, kan man köra sen på 15 tum fälg under vinter?

Volvo S 60 – 02 170 hk
ET sitter ju i fälgen, så du får samma ET som innan på dina 15". Alltså ingen modifiering utav bilen för att ändra ET.
Användarvisningsbild
av VS60
Tackar för dina svar. Det blir nog 17 tumare på sommaren för min del.

Volvo S 60 – 02 170 hk
av bult
ER skrev:
BG skrev:
VS60 skrev:Hej!
Funderar köpa nya fälgar till bilen.
Undrar vad skulle du välja av dessa alternativ, är det någonting man måste ser för, vad det gäller bräden och höjden på däck?

7.5x17" fälg - 215/40-17 däck
7.5x17" fälg - 215/45-17 däck
7.5x17" fälg - 225/45-17 däck
7.5x17" fälg - 235/45-17 däck
Och väljer du ändå 17" så gglöm inte att du kan behöva större utslagbegränsare.

/BG
Med ET 43 så är behovet "bara" den minsta för 15" fälgar, dvs optimalt med oförändrad belastning på hjullager och axlar samt ingen försämrad styrradie något som ET 49 medför då det är 43 original.
Hm jag sitter i samma funderingar och hoppas att ER kan ge mig svar , verkar som om att du har bra koll på det här med fälgar/däck själv har jag nada. Har en V70 -04 som kom med 6.5"x15" org sitter nu som vinterdäck men till sommardäcken tänkte jag att sätta på Volvos Propus C 7.5"x17" et 43 med 215/45 sulor, alla jag har pratat med säger att jag behöver utslagsbegränsare monterade då bilen inte kom med däck bredare än 205 org ?? Vore ju himla bra om det inte behövdes då sämre vändradie inte är nått jag jobbar efter. Passar även på att säga tjenis till allihopa då jag är helt färsk på detta forumet ;-)

Mvh/Tony
av svensen
Hm jag sitter i samma funderingar och hoppas att ER kan ge mig svar , verkar som om att du har bra koll på det här med fälgar/däck själv har jag nada. Har en V70 -04 som kom med 6.5"x15" org sitter nu som vinterdäck men till sommardäcken tänkte jag att sätta på Volvos Propus C 7.5"x17" et 43 med 215/45 sulor, alla jag har pratat med säger att jag behöver utslagsbegränsare monterade då bilen inte kom med däck bredare än 205 org ?? Vore ju himla bra om det inte behövdes då sämre vändradie inte är nått jag jobbar efter. Passar även på att säga tjenis till allihopa då jag är helt färsk på detta forumet ;-)

Mvh/Tony
Du må nok dessverre ha utslagsbegrenser om du ikke vil det skal skrubbe ved fullt rattutslag. Jeg har to V70'er – én med 205/55-16 og en med 225/45-17. På den siste (som har utslagsbegrenser), må jeg rygge tre ganger for å komme ned i et parkeringshus jeg kjører rett ned i med den andre bilen (spiral). :cry:

Jeg synes allikevel ikke det er noe stort problem, jeg har jo servostyring! :D

Sven
Användarvisningsbild
av ER
bult skrev:
ER skrev:
BG skrev: Och väljer du ändå 17" så gglöm inte att du kan behöva större utslagbegränsare.

/BG
Med ET 43 så är behovet "bara" den minsta för 15" fälgar, dvs optimalt med oförändrad belastning på hjullager och axlar samt ingen försämrad styrradie något som ET 49 medför då det är 43 original.

Mvh/Tony
Eftersom jag har 225/45-17 på 7,5x17 fälgar med ET 43 och bara har den minsta begränsaren för 15" så törs jag nästan lova att inte du heller skulle behöva något mer, men det är ju inte så dyra så varför inte testa sig fram med minsta för 15" först? Den borde ju vara monterad från fabrik även om bilen kom med 195/65-15 vilket min gjorde.
Dessutom bygger ju 215 däck 5mm mindre innåt jmfr mina 225:or.
Och, välkommen.
av bult
Jo det får bli till att testa med däcken på, vore ju kanon om man slapp att mickla med "begränsare" vet att det tog i på den gamla bilen v70 -98 vid fullt utslag men då satt det 225/45 på fälgarna och det var inte mycket det tog i. Återkommer när jag har testat.

Mvh/Tony
Användarvisningsbild
av greeeken
Körde i sommras med 225/17 fram utan prblem alls, slängde bara på dom som det var, inga begränsare skrivade jag dit heller.
Användarvisningsbild
av VS60
Efter så mycket tänkande, och funderingar bestämde mig för
17 / 7 fälgar
225 / 45 / 17 däck
pratade med försäljare på däck / fälg firma, han har samma bil, och under sommaren kör på däck / fälgar som jag har angivit uppe utan problem, som han sagt - köpa, skruva och köra.

Helt plöslig kom andra tankar i huvud ”däck”.
Vilka märken ska man välja?
För min del står valet mellan

Michelin - Pilot Sport ZR
Continental - SportContact 2
Eller varför inte Nankang - NS-2

Jag förstår man får det man betalar för.

Undrar om ni kan hjälpa med detta.

Volvo s 60 – 92 170 hk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]