Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
CarMan skrev:Ja det går åt ett "specialverktyg" (standardverktug för frihjul) för att byta frihjulet.

demontera generatorn, ta med den till volvo, där du har köppt ett nytt frihjul & be dom hjälpa dig att byta på en lös generator. Kostar dig max 100:-

Finns det olika generatorer med och utan frihjul till V70 ???
För när jag kollar på skruvat.se tex så finns det 2st olika generator till v70 och remhjulen ser olika ut på dem...
av jaob
Nu har jag konstaterat att jag har inget frihjul på min generator... så jag köpte det inte...
Då får vi hoppas på att det är remspännaren.. ska bytas imorn tror jag.. så får återkomma om det var det som va felet...
av jaob
Hopp bytt spännaren nu...
Ingen skillnad missljudet är fortfarande kvar :(.. helvetes jävla skit också...

bara att lämna in skiten antar jag för vi har inte en aning om vart det kommer ifrån eller vad som är felet...
kan fortfarande vara spännaren som låter men det är ju inte säkert att det är det som är felet ifall nått annat går tungt...
Prova och snurra på alla remhjulen men tyckte inte det va nått som va konstigt... Kan ju vara nått med acn kanske.

jag ger upp åker och skrotar bilen.
av jaob
snoddasD5 skrev:Lämnar du in bilen kommer dom byta frihjulsnavet.
Som jag skrev innan så har jag inget frihjul på generatorn...
Användarvisningsbild
av CarMan
montera dit ett rihjulsnav
av jaob
Är det inte bättre att försöka hitta det som är fel istället ???
För tydligen är det ju nått som har hänt då det inte har låtit illa förut.. så jag förstår inte hur ett frihjul ska hjäpa mig att bli av med missljudet om nått annat håller på att gå sönder.
Användarvisningsbild
av CarMan
Svårt att sitta här o laga din bil. men om jag hör ljudet själv kan kag avgöra om det är ljud från remen.
Du säger att remspännaren rörsig mycke & detta är typiskt det man ser på bilar som behöver frihjulsnav.

Frihjulsnav fanns inte först, men kom som rervice åtgärd & sen vart det standard.

Du har allt så inget som gått sönder eller liknande, utan dett är ett fenomen som kan inträffa, o åtgärden är att montera frihjuls nav.
Bilar som har detta nav från fabrik, råkar ibland ut för att dom rostarihopp eller skär, o då funkar dom inte (då får man samma ljud igen).
AC, brukar vara en bidragande faktor till ljudet. AC på = ljud
av jaob
CarMan skrev:Svårt att sitta här o laga din bil. men om jag hör ljudet själv kan kag avgöra om det är ljud från remen.
Du säger att remspännaren rörsig mycke & detta är typiskt det man ser på bilar som behöver frihjulsnav.

Frihjulsnav fanns inte först, men kom som rervice åtgärd & sen vart det standard.

Du har allt så inget som gått sönder eller liknande, utan dett är ett fenomen som kan inträffa, o åtgärden är att montera frihjuls nav.
Bilar som har detta nav från fabrik, råkar ibland ut för att dom rostarihopp eller skär, o då funkar dom inte (då får man samma ljud igen).
AC, brukar vara en bidragande faktor till ljudet. AC på = ljud
okej då förstår jag hur du resonerar.
Men väldigt konstigt att dom inte har monterat det innan då bilen snart gått 20k mil.

Det som jag tyckte va mest konstigt är att att missljudet inte fanns förut utan har kommit nu på senare tid.
Exakt vad är det som låter tror du ??? jag har en teori att det är remspännaren som rör sig så pass mycket att det är den som slår men svårt att säga då det är svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån.
Det jag va/är mest orolig för är att det är ACkompressorn som låter och att det är nått fel på den.

Och då ska ett frihjul passa på min befintliga gererator då om jag har fattat rätt ???

Finns det nått enkelt sätt att ta reda på att det verkligen blir bättre med ett frihjul eller är det bara byta och se glad ut ? Det kostar ju trots allt en slant att byta den om det inte hjälper...

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]