Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
Det är väl bara att läsa alla trådar om tät vevhusventilation.... Isak
Användarvisningsbild
av greeeken
Nu får ni väll ge er.
Ni tattare som babblar om miljö hit o dit, Ni menar att ni är mer miljömedvetna då? Ni kör oxå bil. Eller har ni glömt det. Ska ni bry er om miljön GÅ istället till jobb , ICA . LIDL osv.

Kan ni förklara förr oss stackare som byter olja vart 500 eller 800 mil att det är SÄMRE för en motor?

Som någon skrev längre upp byter man ofta så hinner inte oljan förlora sina egenskaper så mkt för det gör det så fort man startat motorn.

Isak om man nu förstör saker o ting när manbyter olja filter med mera , varför kör du bil då, du förstör dina däck, bromsar , din motor dina säten osv. Låt bilen stå hemma så behåller du den fin o ordentlig utan att nått förstörs.

Till killen som fick 5 åsnor, ja vem säger att vi INTE byter bromsar vart 1000 mil? eller kylarvätska vart 2000 mil??
För vad är rekomedationen från volvo när det gäller att byta kylarvätska eller bromsar??? Vid vilka miltal då? Inte har ja iallafall sett att man ska byta klossar efter 2500 mil eller så.

För övrigt så kanske man ska svara på TS fråga istället.
av Tartryffel
Kaxe skrev:Det är väl bara att läsa alla trådar om tät vevhusventilation.... Isak
finns det några belägg för att en normalservad bil löper större risk att drabbas av detta än en dubbelservad?
Gissningar är en sak men fakta vore, som omväxling, spännande.
Användarvisningsbild
av Kaxe
Kul tråd detta.... äntligen lite action på forumet..... :-)-) är 100 på att det är bättre vad gäller vevhusventilation att byta ofta, se bara på SAAB som hade problem med Oil sludge som berodde på för långa intervall vad gäller oljebyte,På senare tid har Saab 9-5 och andra bilar med samma motor hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat vissa bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm. Problemet kallas oil sludge, oljekanalerna täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassats för låg friktion, läs bränsleförbrukning, som medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag. Med anledning av dessa problem har Saab förlängt maskinskadegarantin till åtta år. För att förebygga motorproblem kan det vara lämpligt att byta olja oftare än vad serviceboken föreskriver
Användarvisningsbild
av Ringhede
Annons:
5 åsnor bytes mot 5 kokosnötter.

Att jag aldrig haft problem med mina motorer beror troligen på att jag köper min motorolja på Ullared. :-)-)

Aldrig (hittills) haft problem med någon igensatt vevhusventilation.

Haft egen bil de senaste 34 åren.

mvh Roland
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo har även en timräknare. service lampan tänds om man kommer upp i 750 motortimmar...

Det är inget fel i att byta olja ofta, motorn tar inte skada av det (bara miljön) men det är gasnka bortkastat!
En vanlig V70 som trådskaparen har innehåller 5,8 liter olja, vilket är en mycket bara & tiltagen mängd för att klra service intrevallen.
Det finns ju andra bilmärken som hara har halva den mängden (då har dom ioförsig en snävarae service intrevall också) o då skule kanske ett tidigare olje byte vara på sin plats.

Jag personligen överskrider aldrig min service intrevall, men jag byter heller aldrig innan. men nr jag byter så satsar jag på bra grejor, inget eget exprimiterande med nån billig olja. (lägger pengarna på orginal delar när jag byter på bilen)
Användarvisningsbild
av CarMan
Kaxe skrev:Kul tråd detta.... äntligen lite action på forumet..... :-)-) är 100 på att det är bättre vad gäller vevhusventilation att byta ofta, se bara på SAAB som hade problem med Oil sludge som berodde på för långa intervall vad gäller oljebyte,På senare tid har Saab 9-5 och andra bilar med samma motor hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat vissa bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm. Problemet kallas oil sludge, oljekanalerna täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassats för låg friktion, läs bränsleförbrukning, som medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag. Med anledning av dessa problem har Saab förlängt maskinskadegarantin till åtta år. För att förebygga motorproblem kan det vara lämpligt att byta olja oftare än vad serviceboken föreskriver
Både ja o nej. en skit olja klarar inte av påfrestningen o lämnar avlagringar = bör bytas tidigare för att göra så lite skada som möjligt (den nya oljan kan då til en början städa efter den gammla)
rätt olja kör du utan problem hela intervallen, o den kan "städa" under hela intervallen
av Rick
Min 940T är inne på 41000 mil nu MED 1500mils intervall på oljebytena och går kanon. MEN hur länge vill vi egentligen hålla liv i våra gamla Volvos :-)
Ska själv byta till XC70 för "komfortens" skull, vill inte köra 940 hela livet :-)
Menar bara att det ÄR "overkill" att byta en longlife olja som är specificerad för långa bytesintervaller tidigare än 1500 mil/ varje år :-)
Användarvisningsbild
av isak
vevhus ventilationen är väl volvos trånga konstruktion i kombination med dåliga oljor. igensatta sugsilar har definitivt med olje kvaliteten att göra! har aldrig på mina bilar råkat ut för ovan nämnda problem. har haft många lång milare, utan bekymmer.
isak
Användarvisningsbild
av helgonet1
Saxat från ett annat bilforum:

Den eviga oljefrågan där du alldig kommer hitta några 100% svar
Självutnämda experter på området finns det gått om men hur många har svart på vitt ang oljor??

Typ inga.. Finns ju inga vettiga oljetester (seriösa) som man får ta del av alla tester som är utförda är i regel beställda av ett oljebolag o självklart kliver dom ut som den solklara vinnaren i testet

Här är ett test, hur tillförlitligt det är är upp till var o en o bedöma

http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

själv kör jag redline 15w50 extreme serie eller motul viktigt att oljan är esterbaserad tycker jag.

viktigast av allt täta oljebyten.

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]