Oljebyte i automatlådans vara eller inte vara, är alltid en het diskussion. I USA byter man alltid olja i en automatlåda, vanligtvis vid ca 6000 (svenska) mil. Amerikanarna borde veta, där är automatlådan standard. I alla städer där det finns bilföretag finns även drive in för auto tranny flush. Det är lika självklart som att byta olja i motorn.
Jag följer ibland ett utmärkt amerikansk Volvo-forum som heter Matthews
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... um.php?f=2 , där diskuteras ofta hur knäppa Volvo är som inte har intervaller i oljebytet och att det är därför Volvos lådor krånglar. Vissa Volvo-lådor förekommer hos andra biltillverkare, och de andra tillverkarna rekommenderar oljebyte. Varför inte Volvo, undrar de? Där finns många trådar hur man byter olja med bilder och bra beskrivningar på olika modeller, om ni vill söka.
Kan nån förklara varför en taxi skall byta vid ca 6000 - 8000 mil men inte en privatbilist. Lådan vet väl inte om bilen går i yrkesmässig trafik. Taxi vet vad som lönar sig långsiktigt.