Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Denna omegaoljan, vart kan man köpa denna? Låter inte som bensinmackar har dessa autoamtlådeoljor på hyllan?

Dave
av Arne
Mekonomen har Omega-produkter.
6000mil
Oljebyte i automatlådans vara eller inte vara, är alltid en het diskussion. I USA byter man alltid olja i en automatlåda, vanligtvis vid ca 6000 (svenska) mil. Amerikanarna borde veta, där är automatlådan standard. I alla städer där det finns bilföretag finns även drive in för auto tranny flush. Det är lika självklart som att byta olja i motorn.
Jag följer ibland ett utmärkt amerikansk Volvo-forum som heter Matthews http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... um.php?f=2 , där diskuteras ofta hur knäppa Volvo är som inte har intervaller i oljebytet och att det är därför Volvos lådor krånglar. Vissa Volvo-lådor förekommer hos andra biltillverkare, och de andra tillverkarna rekommenderar oljebyte. Varför inte Volvo, undrar de? Där finns många trådar hur man byter olja med bilder och bra beskrivningar på olika modeller, om ni vill söka.
Kan nån förklara varför en taxi skall byta vid ca 6000 - 8000 mil men inte en privatbilist. Lådan vet väl inte om bilen går i yrkesmässig trafik. Taxi vet vad som lönar sig långsiktigt.
På vilket sätt kan ny olja skada en växellåda?
Jag kan tänka mig att gammal olja döljer redan existerande problem (som förmodligen har orsakats just av dålig/gammal olja), och felet blir uppenbart med ny olja. Efter några tusen mil finns det mängder med småpartiklar i olja, metall, lameller, oxidering mm, och det fungerar som sandpapper på alla rörliga komponenter och leder också till kärvande solenoider.
Vid oljebyte följer det mesta av partiklarna ut med den gamla olja, men det är klart en del blir kvar i lådan, därför används ofta en tillsats vid spolning.
Är ny olja frätande? Nja, inte mer frätande än den gamla oljan:)
Kan ett oljebyte leda till ras? Nja, inte om lådan är hel:)
Kund: "Lådan började bete sig märkligt och växla hårt för ca ett år sen, och det har blivit värre med tiden, så jag spolade lådan, och det orsakade ras:(((
Jag: Nej, oljebytet rasade inte din låda, det var du som gjorde som körde ett år med alla märkliga symptom och inte gjorde nånting...

Vet inte faktiskt hur de ligger till mä det. […]

Start stopp laddning mm

Såvitt jag vet ska båda batterierna la[…]

Mera fel på denna modell…. ” En[…]

Hej, jag var ute och körde min V60 (D4) varp&[…]