Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haglöf
branx skrev:Har bilen gått längre än 50km kan mätarställningen ej justeras.

Byte MILES/KM kan göras i VIDA, men bara för färddatorn.
Dock tappar instrumentet den inställningen vid tex omladdning/upgrade av
DIM.

Tripmätare och mätarställning ändras i något som heter Carconfig,
via mjukvara (Som dock ej finns ute till återförsäljare).
Dock kan Återförsäljaren regga ett TIE Case och där be
att VCC ändrar i specifik bil.

3:e part kan ändra, dock försvinner den ändringen om
bilen laddas om hos en återförsäljare. Vid Uppdatering hos återförsäljare
kan bilen istl säga att den blivit manipulerad.
"fel anpassad information" häver då VIDA ur sig.

//Branx
Jag har ägt en usa importerad V70 2002. Ok det stämmer precis som Branx säger, det är det enda riktiga sättet att få bilen att skriva samt räkna km. När min bil blev fixad gjorde vi enligt ovan (tie case) sedan gjorde vi en mjukvaruomladdning av CEM.

Synd att ÅF inte bryr sig mer än att de kan undersöka sakerna innan dom säger att det inte går. Men just det med från miles/km är det enda som VCC är villiga att göra när det gäller ändringar av fordonsspec.

Så när det gäller ombyggnationer av lysen osv. så är det vanligt bondpul som gäller och det ska Åf inte ha skit för att de inte vet hur man gör.
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
branx skrev:Har bilen gått längre än 50km kan mätarställningen ej justeras.

Byte MILES/KM kan göras i VIDA, men bara för färddatorn.
Dock tappar instrumentet den inställningen vid tex omladdning/upgrade av
DIM.

Tripmätare och mätarställning ändras i något som heter Carconfig,
via mjukvara (Som dock ej finns ute till återförsäljare).
Dock kan Återförsäljaren regga ett TIE Case och där be
att VCC ändrar i specifik bil.

3:e part kan ändra, dock försvinner den ändringen om
bilen laddas om hos en återförsäljare. Vid Uppdatering hos återförsäljare
kan bilen istl säga att den blivit manipulerad.
"fel anpassad information" häver då VIDA ur sig.

//Branx
då var vi där igen!
3:e part repration
dom är bra på att laga symtom o inte fel :cry:
sån som ställer till problem i famtiden & kostar kunden mycke helt i onödan
dene kommentaren är ju underbar.. dom flesta felen vi får in.. som inte lösts... kommer från auktoriserade volvo verkstäder... antingen vill dom inte.. kan dom inte... har dom inte tid... säger inget om vilket.. där har man iallafall inte löst problemen..
har ett underbart exempel som hänt i mjölby..dock inte en 70 serie. och inte ens en volvo utan en renault..trafic...(förlåt mej men det måste berättas..)..verkstad: Volvo i en liten stad i östergötland...(ingen ide att hänga ut verkstan... dom som vill veta namnet pm:ar.

symtom... öser ur sej olja från motorn vid start..
Diagnos... blockpackningen har brustit mellan 2-3 cylinder och öser ut olja.. kostnad 11500kr för åtgärd. Förslag istället för denna åtgärd. byte till beg motor då den ansågs sliten med dålig kompression för att vara en diesel.. kostnadsförslag 28000kr..

Fakta..: stödet mellan insug och motor (under insuget) bildar lock till gamla uttaget för bensinpumpen. denna saknar muttrar...och är lös.
Åtgärden blev tvättning och gänglås samt två muttrar.. kostnad 470 kronor inkl tvättning av nederdelen..
Fakta2: Bilen har dålig kompression för diesel.. det är en bensinare måhända därför den var sån?.....
Märkesverkstad var det.........volvo/renault ska väl vara såna?
*suck...
tillbaka till volvo nu... faktum är ju att alla har rätt till alla verktyg som finns.. och all information som finns...
När ett gäng bestämmer sej för att bli duktiga på volvos kommer troligen märkesverkstan i ordets bemärkelse få duktig konkurrens..dom kommer ha nästan samma villkor...
*samma programmeringsvillkor..och program
*samma utrustningar
*samma delar
MEN en viktig skillnad.. dom tar emot bilen med intresse och kunskap..och en vilja att göra det kunden önskar utöver serviceprogrammet... inte bara en önskan att få stämpla ut så tidigt som möjligt..Det lockar många kunder och ger ett bra arbetspris..
ger även mekanikerna bra lönemöjligheter utan idiot ackord.
Och vi är snart där....
kan bara säga att ni varkar ha bra koll & dom på Sxxxxx i ditt område verkar ha noll koll imellan åt.
håller inte med om att detta är likadant i övrika landet eller på andra Sxxxxx verkstäder
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev: då var vi där igen!
3:e part repration
dom är bra på att laga symtom o inte fel :cry:
sån som ställer till problem i famtiden & kostar kunden mycke helt i onödan
dene kommentaren är ju underbar.. dom flesta felen vi får in.. som inte lösts... kommer från auktoriserade volvo verkstäder... antingen vill dom inte.. kan dom inte... har dom inte tid... säger inget om vilket.. där har man iallafall inte löst problemen..
har ett underbart exempel som hänt i mjölby..dock inte en 70 serie. och inte ens en volvo utan en renault..trafic...(förlåt mej men det måste berättas..)..verkstad: Volvo i en liten stad i östergötland...(ingen ide att hänga ut verkstan... dom som vill veta namnet pm:ar.

symtom... öser ur sej olja från motorn vid start..
Diagnos... blockpackningen har brustit mellan 2-3 cylinder och öser ut olja.. kostnad 11500kr för åtgärd. Förslag istället för denna åtgärd. byte till beg motor då den ansågs sliten med dålig kompression för att vara en diesel.. kostnadsförslag 28000kr..

Fakta..: stödet mellan insug och motor (under insuget) bildar lock till gamla uttaget för bensinpumpen. denna saknar muttrar...och är lös.
Åtgärden blev tvättning och gänglås samt två muttrar.. kostnad 470 kronor inkl tvättning av nederdelen..
Fakta2: Bilen har dålig kompression för diesel.. det är en bensinare måhända därför den var sån?.....
Märkesverkstad var det.........volvo/renault ska väl vara såna?
*suck...
tillbaka till volvo nu... faktum är ju att alla har rätt till alla verktyg som finns.. och all information som finns...
När ett gäng bestämmer sej för att bli duktiga på volvos kommer troligen märkesverkstan i ordets bemärkelse få duktig konkurrens..dom kommer ha nästan samma villkor...
*samma programmeringsvillkor..och program
*samma utrustningar
*samma delar
MEN en viktig skillnad.. dom tar emot bilen med intresse och kunskap..och en vilja att göra det kunden önskar utöver serviceprogrammet... inte bara en önskan att få stämpla ut så tidigt som möjligt..Det lockar många kunder och ger ett bra arbetspris..
ger även mekanikerna bra lönemöjligheter utan idiot ackord.
Och vi är snart där....
kan bara säga att ni varkar ha bra koll & dom på Sxxxxx i ditt område verkar ha noll koll imellan åt.
håller inte med om att detta är likadant i övrika landet eller på andra Sxxxxx verkstäder
ett mycket enkelt sätt att överleva...i en hård bransh är att
*vara intresserad
*försöka hålla koll på både andra och sej själva..
*vara trevlig
*försöka vara kunnig samt se till att du kan få information du behöver i möjligaste mån.
*vara ärlig om du nu inte kan utföra detta...säg till INNAN så slipper du får en besviken kund.
*svamla aldrig. .var rak.. kunden förväntar sej MINST detta..
*göra det kunden vill om det är rimligt..även om det innebär att det inte ger så stor vinst..det ger dej status i kundens ögon..han talar med sina vänner.. som osv...det ger mera jobb..

det är bara några småsaker man bör göra i mina ögon..

renaulten som jag skrivit ned som detta sista här.. det är såna udda saker man ibland inte tror är möjlig?.. Men dom inträffar lika förbaskat..
kanske lika fint som syrrans renault 19 som kördes genom porten förförra året när den skulle hämtas som beg leverans?..
Beläggbyte utan att trycka ut kolvarna.. omlack kostade detta samt nytt glas..dock hände inte detta på volvo..stackarn som gjorde detta var praktikant..

Än så länge är vi förskonade från att ha lämnat ifrån oss såna diagnoser..
Och jodå jag kan komma på flera märkesverkstäder som gjort idiot tabbar.. men då talar vi andra märken..Vag och toyota bland annat..
jobbade själv på toyota när ett gjordes..(jag var inte den som gjorde detta utan ägaren själv gjorde första tabben.. meken som skulle lösa detta gjorde felet totalt..först fel vätska i ett nivåsystem.. sen en ide om att pumpa ur detta med nivåpumpen.. allt tog tvärstopp.. som avslut sågade han av kablarna till styrsystemet som satt mellan ram och kaross..
billigt på en 3 månader gammal fullutrustad jeep.

Men visst har en del av oss gjort misstag?..
Jag själv har stressat som en gris.. bytt olja o filter.. backat ut direkt.. och varit förundrad över vad det var för pöl under bilen?..
Naturligtvis hade jag inte monterat oljepluggen alls, jag stängde av snabbt och tog mitt ansvar o ringde ägaren. Den Lördagen... fick jag byta ramlager+ staklager .. obetalt.. samt att jag tog på mej garanti om nåt skulle hända i fortsättningen såg faktiskt inga spår i lagren.. men jag chansade inte.... men..det har aldrig hänt mera..
Och nej.. jag vet inte om det är speciellt i denna regionen.. jag har inte jobbat mot andra regioner..

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]