Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Om man kan klara sig med max 15000 för defekt fyrhjulsdrift (låter rätt lågt, faktiskt) skulle jag bara bita i sura äpplet, betala, och försöka glömma det hela.

Det är märkligt att det inte finns ett varningssystem som talar om att fyrhjulsdriften lagt av. Inga felkoder? Helt otroligt egentligen. Det blir ju felkoder om en sketen elmotor till varmluftsspjällen lagt av.
av llesrof
StringerBell skrev:Om man kan klara sig med max 15000 för defekt fyrhjulsdrift (låter rätt lågt, faktiskt) skulle jag bara bita i sura äpplet, betala, och försöka glömma det hela.

Det är märkligt att det inte finns ett varningssystem som talar om att fyrhjulsdriften lagt av. Inga felkoder? Helt otroligt egentligen. Det blir ju felkoder om en sketen elmotor till varmluftsspjällen lagt av.
Men det finns ju övervakning på dessa grejer, men inte på allt. Till exempel finns det inga sensorer i splineshylsan eller i dreven i vinkelväxeln men du får felkod om vissa andra saker lägger av.
av Solin
Jag lider med dig!

Det är en väldigt bra känsla man har när man åker hem från ett bilköp, men den känslan förvandlas fort till en grotesk ångest när man upptäcker fel av den här klassen. Och jag hoppas verkligen att jag inte får uppleva detta.

Hoppas verkligen att det ordnar upp sig, och att det inte kommer att kosta allt för mycket (om det nu blir du som får betala).
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag råkade ut för samma sak på en beg XC90 från bilhandlare. Kommer hädanefter alltid att kontrollera AWD innan köp av begagnad bil - oavsett om det är från handlare eller privat. Grusvägstipset är bra.

I mitt fall fanns det dock felkoder som verkstaden kunde läsa av (trasig oljepump). Varför sjutton kan inte färddatorn eller instrumentpanelen ha en varningslampa för såna här felkoder? Då hade man inte köpt bilen med felet.

/ Jacob
Användarvisningsbild
av Jensen
Tyvärr så tror jag inte att du kommer att vinna något på att dra
detta till en ev rättegång, glöm inte att du har en undersökningsplikt
vid ett bilköp, det går inte att försöka skylla på alla andra.
Det är ju så att vet man inte hur man t.ex testar AWD:n på denna typ
av bilar så skall man
1 Lämna bilen på ett M-test
2 Köpa bilen utav en handlare med garanti
3 Ta med en bekant som kan lite om bilar

När du sen köper en bil med ca 15000mil på mätarn så verkar
det väldigt naivt att förvänta sig att bilen inte kan ha nån defekt.
Användarvisningsbild
av CarMan
llesrof skrev:
isak skrev:är väl ganska enkel sak att kolla om 4VD fungerar när man köper bilen?

provars inte en sådan sak så ifrågasätter jag om du har behov av den.
isak
Berätta gärna hur man kollar detta om man inte har tillgång till snö, is, rullar eller en grusgrop.

När jag kollar om detta system funkar, så hissar jag upp framhjulen & provkör med bakhjulen i marken. åker bilen framåt, så fungarar fyrhjulsdriften.
åker bilen inte framåt, så kollar man om kardan snurrar eller ej
av llesrof
CarMan skrev:
llesrof skrev:
När jag kollar om detta system funkar, så hissar jag upp framhjulen & provkör med bakhjulen i marken. åker bilen framåt, så fungarar fyrhjulsdriften.
Det låter lite vanskligt. Eller ställer du framhjulen på rullar? Jag skulle nog inte vilja testa detta när jag hissat upp bilen på domkraften :mrgreen:
Användarvisningsbild
av isak
de bör du nog inte göra, om du inte bersitter kunskaper för det!
tror inte CAR MAN menade du skulle köra omkring på garagupfarten.
isak
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
CarMan skrev:
llesrof skrev:
Det låter lite vanskligt. Eller ställer du framhjulen på rullar? Jag skulle nog inte vilja testa detta när jag hissat upp bilen på domkraften :mrgreen:
Är väl inga problem med en bra och stadig garagedomkraft som rullar lätt på ett slätt verkstadsgolv.
Användarvisningsbild
av CarMan
med rätt inderlag o rätt domgraft, hissad på rätt sätt så är det ingen fara (det räcker ju att köra 30cm)
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]