Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goolie
llesrof skrev:
Sharkbait skrev:Detta låter inge bra.

Jag var nyss ute och provade. Testade med DSTC och utan DSTC. Med DSTC så spann framhjulen en längre stund innan bakhjulen "knuffades" i. Utan DSTC som spann hjulen en kortare stund innan bakhjulen även då "knuffades" i. Det känns inte som det fungerar som det skall som Ni påpekar.

Är detta ngt som går på garantin från bilhandlaren? Bilen inhandlades för ett par dagar sedan.

Mvh
Jag hade samma fenomen på min 06:a och fick det fixat förra veckan. Jag tror att Volvo tar det på goodwill i ditt fall eftersom den är nyare än min. Jag fick betala halva kostnaden - 875 spänn eller vad det nu blev. Åk in till en volvoverkstad och be dem utläsa felkoder. Du kan själv se om det finns några felkoder genom att slå på tändningen till läge II, hålla inne readknappen på blinkersspaken sammtidigt som du "dubbelklickar" på knappen för bakre dimljus. Bilen frågar nu de olika enheterna om de har några felkoder och det står något i stil med CHECKING DTCS IN VEHICLE och du får förmodligen svaret DTCS SET IN VEHICLE.

Klicka dig vidare med read-knappen. Det kommer att stå *modulens namn* CHECKING, *modulens namn* READY eller *modulens namn* DTCS SET.
Styrningen till AWD heter DEM och du kommer förmodligen få DEM DTCS SET i den modulen. Man kan inte läsa ut vad man har för felkod, bara att man ha en eller flera. Man kan inte heller förstöra något eller ändra någon inställning genom att kolla så här, så det är riskfritt. När verkstaden läser ut felkoderna så kommer de förmodligen få "DEM-0007 Hydraultryck. Felaktigt värde". Standardåtgärden då är att byta trycksensorn om man bara har denna felkod på DEM-modulen. Jag hade kontakt med Haldex och fick samma svar från dem. För övrigt så var bemötandet från Haldex mycket bra.
Det visade sig att även min bil hade exakt samma problem; framhjulsspinn och bakhjulen sparkades i efter en stunds slirande med framhjulen om man kopplade ur DSTC. Med DSTC:n ikopplad blev bilen "bättre" men väldigt "orolig" med omväxlande framhjulsspinn då antispinnen växlande kopplades in o ur. En tryckgivare (VO 30759668) byttes och Volvo tog på sig halva kostnaden cirka 900 kr. Nu fungerar bilen felfritt (än så länge) och är en fröjd att köra. Dock väcker detta funderingar; varför tar Volvo på sig halva kostnaden? Om det är ett vanligt fel borde det enda rätta vara att erbjuda ägare av aktuella fordon och modeller ett kostnadsfritt utbyte? I alla fall informera om att man kan inneha ett fordon behäftat med ett typfel?
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Goolie skrev:Dock väcker detta funderingar; varför tar Volvo på sig halva kostnaden? Om det är ett vanligt fel borde det enda rätta vara att erbjuda ägare av aktuella fordon och modeller ett kostnadsfritt utbyte? I alla fall informera om att man kan inneha ett fordon behäftat med ett typfel?
Antagligen för att felet är relativt ovanligt och det är onödigt att oroa folk som är nöjda med sina bilar. Dessutom är det ju inte någon trafiksäkerhetsfråga.

/ Jacob
Användarvisningsbild
av CarMan
temp tryck givaren sitter bakom styrenheten, så man får demontera den o sen byta.
Tryck givaren finns i 2 utföranden, beroende på vilket tryck ditt system jobbar med (så liten inte på artickel numer du får här på internet)
av locked
Min -07 fungerer perfekt, om jeg rygger bak i løs snø slik at forhjulene står på hardpakket bra snø og bakhjulene i "potetmjøl" og gir litt gass så spinner bakhjulene med en gang, uten at det spinner foran. Etter innføringen av Haldex PreX (Volvo kaller det instant traction..) har AWD systemet blitt meget bra. Jeg er imponert :)

Agressiv kjøring på snø får bilen til å oppføre seg som en skikkelig 4x4bil eller bakhjulsdrevet bil. Kick-down i sving i 80km/t kan gi sladd momentant etter nedgiring.. farlig :D
Användarvisningsbild
av flyvert
locked skrev:Min -07 fungerer perfekt, om jeg rygger bak i løs snø slik at forhjulene står på hardpakket bra snø og bakhjulene i "potetmjøl" og gir litt gass så spinner bakhjulene med en gang, uten at det spinner foran. Etter innføringen av Haldex PreX (Volvo kaller det instant traction..) har AWD systemet blitt meget bra. Jeg er imponert :)

Agressiv kjøring på snø får bilen til å oppføre seg som en skikkelig 4x4bil eller bakhjulsdrevet bil. Kick-down i sving i 80km/t kan gi sladd momentant etter nedgiring.. farlig :D
Även om jag inte har "instant traction" tycker jag att det fungerar utmärkt (drar en del släpvagn på vintern och det "känns knappt"...)

Bästa komplementet till Haldex?

Bild

= motoreffekt & hjulspinn "helt i kontroll" av gaspedalen (=ingen blinkande DSTC lampa som "stör").

Börjar man vingla för mycket går AYC:n (antisladdkomponenten i DSTC) in senare än i normalläget (då bilen beter sig som en normalcontainer och börjar sträva emot så fort det börjar bli kul... :( ), men det går att stänga av DSTCn helt ifall man vill kunna göra en 360 eller något liknande ifall yta och humör är på G... :twisted:

Vill ni ha kul med Haldex, skaffa er denna programvara (som jag dessvärre tror är unik för R).
av locked
Fått tips om å ta ut sikring for ABS om man vil leke.. Men da bør man kanskje ha egen feilkodeleser :) Har ikke prøvt selv, hvor kult er det å spinne rundinger med diesel og automat? ;)
Användarvisningsbild
av Canicula
CarMan skrev:temp tryck givaren sitter bakom styrenheten, så man får demontera den o sen byta.
Tryck givaren finns i 2 utföranden, beroende på vilket tryck ditt system jobbar med (så liten inte på artickel numer du får här på internet)
Styrenheten, är det den med dom två kablarna, med silverfärgat lock som det står HALDEX på?
Är det bara att skruva av locket på den, eller hur bär man sig åt?
Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är den. det är hela styrenheten du får bort, inte bara locket.
bara att skruva bort, sitter med 2st 4mm insex.

Det kommer ju värme men ibland är det f&[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]

Hej! Jag har felkoden 1A51-Kommunikation med SRS,[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]