Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Sambokka skrev:Du har inte provat att kör med mindre tryck i däcken bak ?
Rådet från Sambokka skulle jag definitivt inte följa. (Vill inte använda invektiv, så jag avstår)
Med ett lägre lufttryck i bak så blir bilen ännu "sladdrigare".
Det är ju lufttrycket i däcken som bär upp "lasten".

Pumpa i minst 3,0 kg runt om så är problemet borta. Bilen kommer att gå som på räls.

Dubbfritt är till för boende på Hornsgatan i Stockholm. :wink:
Dubbdäck är överlägset på riktig vinterväg.
av Daddan
Körde dubbat på svartis förra året med mina gamla dubbdäck (Michellin). Kunde hålla mig på vägen i 60 km/h, antispinnen blinkade när jag nuddade gasen och absen pulserade när jag nuddade bromsen

Kör idag dubbfria ContinentalVinterViking 5 och är överlag positivt överraskad förutom då det är blöt blankis eller 30cm snömodd med saltinblandning, fast det är klart då spelar det ingen roll vilka däck man har det är halt i vilket fall.

Jag har när jag kört långkörning med last haft 0,3 högre i bakdäcken, 2.7 fram och 3,0 bak och då känns den stabilare. Det är enligt både Volvo (i tankluckan) och Continental ok med 3,5 runt om men min sänkning och hårdare fjädrar/dämpare skippar detta av komfortskäl.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Hmm mer tryck i däcken tror en del på, 2,6 bar med 16" skall ju räcka enligt dekalen i bilen visserligen så finns det ett läge till 2,8bar men det är för full last och över 160km/h.
Jag har inga som helst problem med stabiliteten på bakvagnen när det är mindre halt, den går då som på "räls".
Problemet är att bakvagnen "flyter" i sidled vid redig halka, om vägen lutar så kanar baken åt det hållet men inte framdäcken, de verkar inte släppa greppet ens om jag styr lite kraftigare.
Det skulle vara mindre troligt att jag var den ende med V70 och dubbfritt i "lämmeltåget" mellan Sälen och Kristinehamn, övriga V70 verkade klara isen betydligt bättre, jag fick släppa kön framför och leka stoppkloss när vägen blev halare.
av tomme
Norrlänning som jag är så har jag alltid varit tveksam till dubbfritt, men döm om min förvåning när jag fick med dubbfria Michelin X-ice förra året när jag åkte ner till Borås och köpte min bil!
Typiska norrländska vägar med hårdpackad snö så är greppet helt i världsklass, faktiskt bättre än dubbat! enda skillnaden som jag har märkt jämfört med dubbade däck är när det är riktigt isigt före! eller som skrivit tidigare i tråden på så kallad "svartis" då är det jävligt halkigt! Kan kanske bero på om gummit är riktigt färskt också plus att jag alltid har bilen i varmgarage så att gummit är varmt när jag åker iväg på morgonen :-)-)
av Kena
Låter konstigt att den släpper bak, det har jag bara varit med om på bakhjulsdrivna bilar. Lasta ur bilen och kör lite forcerat på lämpligt ställe/väg och se hur den uppför sej.
Något som annars kan få bilen att uppträda svajigt är om en väghyvel hyvlat ränder i vägen, då kan man tro bilen har fått tuppjuck.
Du har förresten inga anliggande bromsar bak?
av ofor
jag hade liknande problem som du, även i enstaka fall på barmark.
efter byte av stötdämpare bak försvann problemen.
Användarvisningsbild
av kave
Att vilja ha bäst grepp bak eller fram är ju en smaksak. Själv gillar jag när bakvagnen dansar ut lite så jag har alltid bästa fram.

Det kan ju vara stötdämparna som är dåliga också som orsakar överdriven överstyrning.
av Kena
kave skrev:Att vilja ha bäst grepp bak eller fram är ju en smaksak. Själv gillar jag när bakvagnen dansar ut lite så jag har alltid bästa fram.

Det kan ju vara stötdämparna som är dåliga också som orsakar överdriven överstyrning.
Testa bromsa hårt (för en älg kanske)i en halkig kurva och med lite fart så får du se hur kul det är med dansande bakvagnar....ive´ been there.
Användarvisningsbild
av kave
Kena skrev:
Testa bromsa hårt (för en älg kanske)i en halkig kurva och med lite fart så får du se hur kul det är med dansande bakvagnar....ive´ been there.
Detta uppstår i regel bara om du bromsar för dåligt. Bromsarna på dagens bilar tar alltid "för mycket" bak och orsakar bakvagnssläpp om du bromsar precis på gränsen. Bromsar du ordentligt så ABS systemet går in så blir det korrekt bromssverkan fram och bak och överstyrningen upphör.

Vad gäller lufttryck kontra grepp. Om vi undantar bankörning så ger oftast ett lägre luftttryck ett bättre grepp, särskilt i snö. Den enda gången ett för högt lufttryck ger bättre grepp är på våt vägbana.
Jag föreslår att man följer handbokens rekommendationer och inte experimenterar för mycket själv om man är orolig.
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]