Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Martinmat skrev:Får testa och se om jag kan få isär den där slangarna är skarvade, den del som sitter på insuget går inte att rubba...

Jag har förstått det som att du har tagit rätt slang.

Du skulle prata med volvoverkstaden den 13/1 eller hur? Om de bekräftar att regulatorn är trasig så borde du ju ta ett snack med bilförsäljaren. Ta med dig ett utdrag av konsumentköplagen :D

Jag ska ringa säjaren i morgon efter att jag pratat med en rådgivare på kommun om konsumentlagen så jag har kött på benen

Jag vet ju redan nu att det är regulatorn som felar, för jag tycker att det gått åt mycket gas iförhållande till min fars S60 och vi har inte så olika körstil, samt bubbelpoolen jag fick idag när jag testade
av Fred
Härligt, en bra bild!! Bra Kristoffer! :D

Japp, det är helt rätt slang ni refererar till. Om du har bubbelpoolen så är din regulator tyvärr trasig. :cry:

Nu är det bara att läsa på konsumentköplagen ordentligt och, som Martin skriver, ta med dig en kopia till säljaren om han bråkar. Om du behöver gå vidare så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun, om sådan finns. Saknar din kommun detta kan du vända dig direkt till ARN (Allmänna ReklamationsNämnden), http://www.arn.se

Så länge du påpekar felet för säljaren inom 6 månader så gäller 6-månadersregeln. Han kan alltså inte förhala så att ärendet hamnar utanför 6 månader. Ta gärna med dig ett vittne! :twisted:

Mvh
/Fred

Edit: Du hann före med ditt inlägg Kristoffer!
Edit 2: Kristoffer, får jag använda mig av din bild om jag skulle behöva förklara för någon annan vilken slang man ska använda för bubbeltestet?
Fred skrev:Härligt, en bra bild!! Bra Kristoffer! :D

Japp, det är helt rätt slang ni refererar till. Om du har bubbelpoolen så är din regulator tyvärr trasig. :cry:

Nu är det bara att läsa på konsumentköplagen ordentligt och, som Martin skriver, ta med dig en kopia till säljaren om han bråkar. Om du behöver gå vidare så vänder du dig till konsumentvägledaren i din kommun, om sådan finns. Saknar din kommun detta kan du vända dig direkt till ARN (Allmänna ReklamationsNämnden), http://www.arn.se

Så länge du påpekar felet för säljaren inom 6 månader så gäller 6-månadersregeln. Han kan alltså inte förhala så att ärendet hamnar utanför 6 månader. Ta gärna med dig ett vittne! :twisted:

Mvh
/Fred

Edit: Du hann före med ditt inlägg Kristoffer!
Edit 2: Kristoffer, får jag använda mig av din bild om jag skulle behöva förklara för någon annan vilken slang man ska använda för bubbeltestet?

Självklart får du använda bilden!
Vi är ju här för att hjälpa varandra.
Ska göra samma test på farsans s60 nu när jag vet vilken det är han fick en 24 månaders garanti med på sin bíl köpte via Brabil i Göteborg så är det fel på hans eller iaf början på läckage så har han ju tid att fixa det han har 6 månader på sig.

Kom på nu att jag måste ju ha räknat som en 3 åring det är ju bara 5 månader sedan jag köpte bilen nu den 9/1
av Fred
Ja då så, då är det ju ingen fara på taket! :D

Tack för att jag får använda bilden...jag hade givetvis kunnat ta en egen men det är så nedrans mörkt i garaget där min bil står och då blir det genast lite bökigare att komma till att ta en bild... :oops:
Fred skrev:Ja då så, då är det ju ingen fara på taket! :D

Tack för att jag får använda bilden...jag hade givetvis kunnat ta en egen men det är så nedrans mörkt i garaget där min bil står och då blir det genast lite bökigare att komma till att ta en bild... :oops:
Jag stod ute i mörkret minus 14 grader och tog med mobilen :) så det går allt
av Fred
Du borde kunna ta hjälp av en flatskruvmejsel Martin. Pressa in den mellan slangänden och insuget och bänd och lirka. När du väl får den att röra sig det allra minsta så borde den komma loss helt.
som väntat ingen medgörlighet från säljaren att hjälpa mig, ARN tycker att fallet är solklart att han ska stå för det.

Så det verkar bli en långdragen process i mitt fal 10300:- ska volvo ha för bytet av gasregulatorn. hutlöst dyrt att man få ha sånna priser.

Jag hänger ut bilfirman igen. Götaströmbil i Skillingaryd inte ett dugg serviceminded och tillmötesgående, rent av otrevliga nu efter att köpet gått igenom och dom fått sina pengar.

Kolla fakta på http://www.gotastrombil.se
jobbar för hög service och nöjda kunder my ass
av Fred
Tråkigt att du råkat ut för detta...men ge dig inte!! Om ARN håller med dig är det bara att driva det vidare! En kontakt med PLUS-redaktionen på SVT brukar ju få de flesta firmor att mjukna!

Tänk på att du hjälper andra också om du gör detta, dels kan ditt fall bli prejudicerande via ARN så att andra i ditt läge kan hänvisa till det och dels att bilfirman synas...det kan inte bli nog synande av bilfirmor enligt mig!

Stå på dig, du har rätt!!

Mvh
/Fred
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
MartinS V60 D4 R-Design

Jag kom över 2st ok för 336-skivor f&oum[…]

Relä K uppbrunnet.