Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tapsa
Hej, har en v70D5-05, som blandade motor ölja med kylar vättska och bilia bytte ölje kylaren och kylaren men lämnade den försmutsade gamla termostaten på sin plats. Så fick jag nya problem med diesel partickel filter...
I alla fall gick det att köpa utanför bilia en termostat och byta den med den originala.
Det är ny konstruktion att om man följer boken moste man bygga ut en massa greijor att komma fram till
bultar som fixar termostat huset-jobbigt. Jag tog min tid och syslade med små torx och lyckades byta termostaten utan att bygga ut en massa först (power steering pump etc).
Den inte-volvo-termostaten kostade mig 30euro ca. 300 Kr. bilia offererar här termostaten med huset för 150euro och jobbet därtill.
God Jul ach lycka önskas
Tapsa
av Motörhead
Jag har varit i kontakt med MECA, och de har en termostat som jag TROR passar. Den är bara drygt 40mm i diam med ett speciellt fäste på baksidan (sitter i en sorts brygga i huset). Har beställt den genom OK/Q8 som är återförsäljare till MECA. Hör av mig när jag fått den och ser om den fungerar.
MECA:s art 1430-21891, pris 385kr.
av hansjkpg
tapsa skrev:Hej, har en v70D5-05, som blandade motor ölja med kylar vättska och bilia bytte ölje kylaren och kylaren men lämnade den försmutsade gamla termostaten på sin plats. Så fick jag nya problem med diesel partickel filter...
I alla fall gick det att köpa utanför bilia en termostat och byta den med den originala.
Det är ny konstruktion att om man följer boken moste man bygga ut en massa greijor att komma fram till
bultar som fixar termostat huset-jobbigt. Jag tog min tid och syslade med små torx och lyckades byta termostaten utan att bygga ut en massa först (power steering pump etc).
Den inte-volvo-termostaten kostade mig 30euro ca. 300 Kr. bilia offererar här termostaten med huset för 150euro och jobbet därtill.
God Jul ach lycka önskas
Tapsa
Blandar bilen motorlja med kylarvätska ÄR det fel någon annanstans, DOM ska INTE få kontakt med varandra.
av Mistral
Är det inte allmänt känt att dieselmotorerna blir lite sega med att få upp rätt arbetstemp under kalla vinterförhållanden? Jag minns en gammal bil som min farsa hade (Opel Kadett) som jag lånade och vid -30 så hade knappt tempmätaren rört sig trots att motorn varit igång 30-40min. Vi var tvungen att skärma av med en wellpappkartongbit framför kylaren, då först kom det värme i kupén. Men detta var iofs en gammal bil.

Jag fick lite förstahandsupplevelser förra veckan då det var svinkallt. Min v70 d5, 2004a med dieselvärmare hade problem som f-n att hålla tempmätaren på normal under statstrafikkörning i -29c (stannade ca 1,5-2 streck från normal). Testade att blåsa ut på landsvägen och då först efter några km så steg mätaren till normal.

Sen körde jag lite stadstrafik igen och genast sjönk tempen ner till ca 1,5-2 streck från normal. Jag har funderat på att faktiskt skärma av min kylare, inte helt men kanske till 50% - 75%. Vad jag märkt är att när det blir under -25c så är det svårt för bilen att hålla rätt arbetstemp vid stadskörning (landsväg ok).

Min dieselvärmare värmer som den ska, kanske värt att tillägga. Sen att det har ett cpljud som ett propellerplan är en annan sak :) Min verkar fungera för enda gången tempen/motorn tjurar är vid statskörning vid mycket låga yttertempraturer (som beskrivet ovan).

Nån som testat att skärma av kylaren och resultat av detta?
av Motörhead
Så har jag fått termostaten från MECA (observera, ej Mekonomen). Den var väldigt lik originalet, dock lite för bred i basen för att passa i huset, och utan packning. Kanske finns det flera varianter på termostathus, vad vet jag. Nu är det beställt en original i alla fall.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det finns ju den man byter löst & den man byter hela termostathuset. Bytte ett sånt termostathus idag, fick VORa hem en, har tydligen varit stor åtgång på termostater på senaste tiden..
av Motörhead
Jag är rätt övertygad om att det finns/har funnits lösa temostater även till den nyare konstruktionen, för den jag fick ifrån MECA skulle ha passat om inte "basen" var lite annorlunda mot originalet. Därför min undran om det inte är så att det finns lite olika utseende på dessa hus, och istället för att krångla med flera olika termostater så byter man hela huset. Men det är ju min teori det...
Även vår lokala handlare har slut på termostater, liksom Mekonomen. Hård åtgång tydligen :)
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror enbart det handlar om att man vill ha färre komponenter i lager på någe vis. säkert kommer hela termostathuset från en underlerantör & då köper man bar en komponen från dom.

Volvos "dyra" termostat innehåller termostat, termostathus packning & tempgivare.
Användarvisningsbild
av isak
du har fel CARMAN angående pappskivan! den förhindrar att det strömmar kall orkanluft direkt på motorblocket, ännu viktigare ju effektivare motorerna blir.är bara så f-at svårt att göra det på moderna bilar. har själv haft nycket dieslar genom tiderna blir det under-15 gör tidningen nytta.varför diselvärmare i de nordiska länderna??
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:du har fel CARMAN angående pappskivan! den förhindrar att det strömmar kall orkanluft direkt på motorblocket, ännu viktigare ju effektivare motorerna blir.är bara så f-at svårt att göra det på moderna bilar. har själv haft nycket dieslar genom tiderna blir det under-15 gör tidningen nytta.varför diselvärmare i de nordiska länderna??
Nej, jag har absolut inte fel.
har man en trasig termostat så ska man inte laga det med en pappskiva!
Men som du säger så behövde Volvo PV en kylargardin som kompliment, just för att luften kyler motorn. En V70 har bättre kontroll över luftströmmen.

-20 är inga problem att klara utna pappskiva.

Va då varför dieselvärmare? den ger ju värme?

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]