Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henka35
Ang. tändningslåset så har även min frisör fått byta på deras V70 AWD -02. Den har gått 7000 mil....

/Henrik
av bult
henka35 skrev:Ang. tändningslåset så har även min frisör fått byta på deras V70 AWD -02. Den har gått 7000 mil....

/Henrik
Frisörer ska hålla sig til cyckel ;-)
Användarvisningsbild
av Ericsson
Idag så gick det inte att vrida runt nyckeln på min V70 2002. Min sambo med mindre empati för mekanik lyckades till slut få runt den så att jag kunde hämta på dagis.

Kan tillägga att min sambo är gravid och vi väntar smått vilken dag som helst (tisdags). Kul att inte få igång bilen när man ska på BB...

En V70 2002 med 6000 mil på mätaren. Tack Volvo för upplevelsen.

Kan till det lägga till en bakdörr som tycker sig vara öppen tämligen ofta vilket får larmet att lösa ut. Ännu en upplevelse!

/Uffe
Användarvisningsbild
av henka35
Ja V70 2002 verkar ha extremt dåliga tändingslås. En kompis provade förra veckan en V70 2.4T 2002 med 4400 mil påmätaren. De tändningslåset kändes precis som min förra innan den gick sönder. Ett stort klapp i "noll" läget när man "juckar" med nyckeln lite. Nya låset är mycket mera exakt.

/Henrik
av oxxy81
Nu har även jag blivit drabbat av denna underbara fel...
Som tur i oturen slapp jag ringa efter bärgare..... fick den igång efter låsolja och våld. och då körde jag den direkt till volvo verkstan för säkerhetens skull. Är det någon annan som blivit drabbat av meddelandet "SRS airbag bör servas snarast" i samband med detta problem??? sånt här ska inte behöva hända.. skäms volvo
av Kena
Av de 2200 som är medlem här kör väl kanske inte alla V70, ändå är det ett flertal som drabbats av trasigt tändningslås. Av de xxxxx antal som säljs varje år finns det då alltså ett stort antal som kanske bytt tändningslås men inte skrivit här.
av oxxy81
Nu har jag fått nytt tändningslås. Kalaset kostade 2050kr, vilket jag anser att vara helt onödig kostnad. Hoppas den nya håller lite längre då.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Mitt problem är omvänt..... Detta händer ibland; jag stannar/parkerar bilen (automat) sätter växelspaken i "P" & ska till att vrida om nyckeln för att ta ut den....kommer till "I" tändningsläge men inte längre :???:.

Det har oxå hänt att när jag startat bilen (inga problem) & ska till att dra ner växelspaken från "P" till "R" eller"D" så har den fastnat?!? har försökt iom att jag mistänkte att det kunde vara själva knappen i automatväxelspaken som inte fjädrade tillbaks ordentligt att dra upp spaken & trycka på knappen ett femtiotal gånger i förhoppningen att det skall lösa sig.

I bägge scenarion så släpper det efter en liten stund & fungerar utmärkt i flera dagar.... & sedan händer det igen.

Har någon upplevt något liknande, eller kanske vet vad strulet beror på?

Bilen är en V70 -03 12300mil
av Mistral
Dammar av en gammal tråd (fanns flera att välja på, I know).

Har själv fått problem med tändningslåset på bilen. Fungerar som den ska mellan 1-2 men mellan 2-3 går det trögt, ovanligt trögt, startmotorläge fungera typ som vanligt (är ju bara nån sek som man håller på). Har testat att smörja låset med volvos egen rek olja. Hjälper föga och problemet kvarstår. Vill inte bli stående även om jag har assistansförsäkring.

Fick prisuppgifter från Volvo på nytt kodat och klart lås inkl/exkl jobb.

Nytt kodat lås: 2500kr
Jobb : 1050kr (inkl mjukvareskit som dom måste mata in efter bytet)
Totalt: 3550kr

Är detta rimliga priser?

Känns extra surt för mig eftersom jag hämtade ut bilen förra fredagen efter en omlackering pga smitningsparkeringskada = självrisk 2100kr.
av Reqan
Såja, nu hände samma sak för mig... en Xc70 07 med under 13k mil, fullastad bil efter Icabesök.. påsar o ungar fick åka bärgare :evil:

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]