Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndyXC90
AndyXC90 skrev: Här är ett klipp som tydligt visar när bilen är faktiskt lite extra tjurig.
http://www.youtube.com/watch?v=pGrxBF2epu0
Har varit på Volvo och visat filmen och de tycker att impulsgivaren (vevaxeln) är den mest heta gissningen just nu.
De skall ta loss den och kontrollera svänghjulet samtidigt för att se om något verkar galet. De byter till en ny som jag får provköra ett par veckor för att se om det blir någon förbättring. Den kostar knappt 600:-.
Om den inte orsakar problemet sätter de tillbaka min gamla och byter den andra givaren (kamaxeln) istället.
Jag kommer uppdatera på forumet om hur det går.
Användarvisningsbild
av isak
tror spontant de är inne på rätt väg.
har du en mauell? skrev tidigare om det här. på någon fordmodell, tror mondeo fastnade det kopplingsdamm på givaren bägge är ju magnetiska. då kan givaren få konstig information som ger de omskrivna problemen. infot har jag från en kompis som jobbade ford på den tiden.
isak
av AndyXC90
isak skrev:tror spontant de är inne på rätt väg.
har du en mauell? skrev tidigare om det här. på någon fordmodell, tror mondeo fastnade det kopplingsdamm på givaren bägge är ju magnetiska. då kan givaren få konstig information som ger de omskrivna problemen. infot har jag från en kompis som jobbade ford på den tiden.
isak
Nej, det är en automat. Hoppas att det kan vara en åtgärd som lyckas.
av sundlof
Jag byter min på pulsgivare på tisdag, kostnad 930:- inkl arbete. Hoppas bara det är felet, litar inte riktigt på deras dator, stod bredvid när han felläste och då sa mek att elspeglarna/värmen hade satt en felkod oxå men dom funkande.

AndyX90. Får din varvräknare fnatt när den tjurar och rusar upp till 4000 varv?

Patrik
Användarvisningsbild
av Martinmat
Klippet när den var riktigt tjurig funkade inte för mig, fick följande fel med. på youtube: "Det här videoklippet har inte bearbetats ännu. "
av AndyXC90
Martinmat skrev:Klippet när den var riktigt tjurig funkade inte för mig, fick följande fel med. på youtube: "Det här videoklippet har inte bearbetats ännu. "
Nej, något har blivit fel med den uppladdningen. Lägger upp den på nytt.
av AndyXC90
Här kommer sekvensen där bilen är riktigt tjurig. (Något blev fel med förra)
[youtube]g3NT1xq2Tkg[/youtube]
av AndyXC90
sundlof skrev: AndyX90. Får din varvräknare fnatt när den tjurar och rusar upp till 4000 varv?
Det händer ibland att den står och slår upp mot 4000 varv innan bilen tänder. Det händer då den är tjurig, men inte om den bara tjurar lite grann.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 27

https://youtube.com/shorts/hLb0U6fwOcQ?si=TeHxRIyh[…]

Trasig kylardränering

Byter kamrem och pump, fick litet läckage eft[…]

Dra lite lagom så det sitter fast och ser ve[…]

Hastighetsspärren har inget med hastighets[…]