Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

larsolsson skrev:Strax efter jul åkte jag 35 mil i snöstorm. Tyckte allt kändes bra i bilen hela resan förutom den sista kilometern då jag gasade på lite extra i kurvorna.
Då kändes det just som att bakdriften "small" in. Har inte märkt det förrut.
Lät bilen vila 10 minuter när jag kom fram, för att sedan köra en liten provrunda, ingen smäll men ett visst spinn på framhjulen innan bakhjulen kom.
Just för tillfället tycker jag uppleva en liten smäll lite då och då, men är inte riktigt säker på den. Får kolla vidare.

Vad kostar en felkodsavläsning på Volvo?
Antar att det kan vara värt att kolla upp om det är givarfel även på min.
Någon som har PPC avläsare i hägenstens-trakten? ( kanske borde man köpa en PPC själv :-) )
/lars

Åk till din Volvo handlare och få bilen avläst

//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
larsolsson skrev:Strax efter jul åkte jag 35 mil i snöstorm. Tyckte allt kändes bra i bilen hela resan förutom den sista kilometern då jag gasade på lite extra i kurvorna.
Då kändes det just som att bakdriften "small" in. Har inte märkt det förrut.
Lät bilen vila 10 minuter när jag kom fram, för att sedan köra en liten provrunda, ingen smäll men ett visst spinn på framhjulen innan bakhjulen kom.
Just för tillfället tycker jag uppleva en liten smäll lite då och då, men är inte riktigt säker på den. Får kolla vidare.

Vad kostar en felkodsavläsning på Volvo?
Antar att det kan vara värt att kolla upp om det är givarfel även på min.
Någon som har PPC avläsare i hägenstens-trakten? ( kanske borde man köpa en PPC själv :-) )
/lars

Åk till Volvohandlare så dom får läsa av.

Har du "Tur" så kan du kanske få samma hjälp som.

... nu har jag fått svar från Haldex. Som Gooose säger så är det tryckgivaren som skall bytas. Inget annat. Jag har pratat med teknikern på volvoverkstaden och han hade kommit fram till samma lösning och beställt en tryckgivare. Den skall bytas på onsdag och Volvo betalar halva kalaset.

Tror att byte av givaren inkl Matrial är ca2500:- detta ex Felsökning
Får man "spons" på detta så gör det inte ont.

Jag tror att en PPC avläsning inte ger dig samma felkod som Vida gör och i detta fall kan det vara svårare att hjälpa dig på rätt väg vad det gäller felsökning. Detta om du vill reparera själv låter du någon anna göra jobbet så är det aldrig fel med ett tips om vad som är fel

//Goose
Nu är min bil fixad i alla fall. Jag har åkt runt och testat lite under aftonen. Med DSTC reducrat är det inga problem att komma iväg om jag ställt mig i en hal backe. Det är heller inga problem att få ut bakvagnen i sladd och den drar iväg fint och lika stabilt som Dr Alban om jag accelererar från stillastående på snötäckt väg. Vi får se vad notan slutade på, jag har inte betalat än.
llesrof skrev:Nu är min bil fixad i alla fall. Jag har åkt runt och testat lite under aftonen. Med DSTC reducrat är det inga problem att komma iväg om jag ställt mig i en hal backe. Det är heller inga problem att få ut bakvagnen i sladd och den drar iväg fint och lika stabilt som Dr Alban om jag accelererar från stillastående på snötäckt väg. Vi får se vad notan slutade på, jag har inte betalat än.
Har du inte fått reda på vad det kostar före dom lagat bilen ??

//Goose
gooose skrev:
llesrof skrev:Nu är min bil fixad i alla fall. Jag har åkt runt och testat lite under aftonen. Med DSTC reducrat är det inga problem att komma iväg om jag ställt mig i en hal backe. Det är heller inga problem att få ut bakvagnen i sladd och den drar iväg fint och lika stabilt som Dr Alban om jag accelererar från stillastående på snötäckt väg. Vi får se vad notan slutade på, jag har inte betalat än.
Har du inte fått reda på vad det kostar före dom lagat bilen ??

//Goose
Nja, en ny trycksensor skulle kosra ~1300 SEK och vara enkel att montera. Så vi landar väl på 2000 - 2500 SEK varav Volvo betalar hälften. Inga större summor med andra ord.
Tack alla i forumet för hjälpen.
Nu är min bil lagad och den går väldigt mycket bättre i vinterväglag.
Tydligen har volvo förlängd garanti på denna komponent, jag hade 2 månader kvar på min bil vilket gjorde att jag enbart behövde betala halva priset :-)

Tack Bilia för ett bra jobb.

/ Lars
Av ren nyfikenhet, nån som vet var denna tryckgivare/sensor sitter placerad? I vinkelväxeln eller baktill? Och var exakt, alltså går det att byta själv?
Man lossar väldigt försiktigt kontaktstyckena på styrenheten på haldexen (går lätt sönder)
Sedan skruvar du bort 2 st skruvar som håller styrenheten
innanför sitter 2 st grejjer den mindre av dom är det som strular tryckgivaren
Kolla noga när du lossar styrenheten hur grejjerna sitter så inte "brickan" hamnar åt felhåll

Svårare än så är det inte ;-//

//Goose
gooose skrev:Man lossar väldigt försiktigt kontaktstyckena på styrenheten på haldexen (går lätt sönder)
Sedan skruvar du bort 2 st skruvar som håller styrenheten
innanför sitter 2 st grejjer den mindre av dom är det som strular tryckgivaren
Kolla noga när du lossar styrenheten hur grejjerna sitter så inte "brickan" hamnar åt felhåll

Svårare än så är det inte ;-//

//Goose
Tack för snabbt svar!
Ok, krävs specialverktyg? Läcker nån olja ut, dvs måste man fylla/byta olja i haldexen samtidigt?

På bild 2 i denna annons finns ett exempel […]

Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]