Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#336436
CarMan skrev:det är inge fel på volvos hjullås...

jag kan också till lägga att ingen av alla de bilar vi har+ de bilar vår biluthyrning har + alla de bilar som vi har i vår däck förvaring någosn in nån gång haft problem med hjullåsen, men det är många kunder som byter däck själva som har problem! (konstigt?)
Faktum kvarstår: Volvos låsbultar går inte att använda på normalt sätt, punkt slut!

Det KAN inte vara så att en så pass rudimentär sak som en hjulbult ska kräva specialistkompetens, specialverktyg och extremt noggranna förberedelser för användas för det den är till för, nämligen sätta fast och lossa bilens hjul! Hur i helsike ska kunden kunna byta till reservhjulet vid vägkanten när låsbultarna inte fungerar för normal användning?!

Om Volvo anser att deras låsbultar fungerar som de ska så måste det framgå i användningsanvisningarna att domkraft och reservhjul kan tas ur bilen eftersom en punktering kräver bogsering till verkstad där rätt utrustning och kompetens finns för att skruva av hjulet! Skulle Volvo sälja några låssatser då tror ni?! Frågan är väl om Volvo ens skulle sälja några bilar...vänta...just det, det gör de ju inte längre!! :twisted:
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
#336478
Problemet är ju att mekanikerna på Volvo alltid drar skiten med mutterknackare istället för handkraft, och skiter i att smörja med kopparpasta på hjul skruvarna.
När jag drar mina så använder jag alltid handkraft och kopparpasta och har alldrig haft problem med vare sig låsmuttrar eller de andra muttrarna. Och jag har ändå kört bil i 15 år nu. Har jobbat en period som mekaniker och där smörjde vi allt sådant med kopparpasta. Vet att vissa är tveksamma till just att smörja skruvarna, men förstår inte varför. Ett tipps "smörj dom"
#336497
Eftersom jag inte tyckte denna tråd besvarades helt och hållet så va jag tvungen att fixa inlogg.

Dessa förbannade låsbultar går faktiskt att få bort ( om bulthålen på fälgarna inte är så djupa) med handslägga och dorn/huggmejsel, som någon skrev innan, men det finns en smidig sak till, en slags skärhylsa som man får slå fast så den fäster och sedan använda en stark muttermaskin för att skapa "gängor" på utsidan av bulten för att få bort låsbulten, med detta förstör man garanterat bulten men alla gånger så lyckas detta.. Tyvärr är dom svindyra om man ska ha hylsor som håller och så här på rak arm kommer jag inte ihåg vart jag köpte dessa, men en välutrustad däckhandlare bör ha dessa hylsor.
#336505
man behöver ingen specialkompetens. dom funkar hur bra som helst !

runt år 2000 så vans en variant som fassna hårt i konan, vat inte varför. (detta gäller en stor omgång fälglås, säkert en hel årsmodell.
sen var det nog inte fören nån gång 2005 som en liten omgång sprack, den byttes till en ennan variant som sprack på annat vis, & sen dess har dom fungerat bra. (det här var 2 små serier)

som jag sa tidigare så vil man gärna hitta en syndabock, så det är inte helt ovanligt att folk skylller på volvo (men det är ju återförsäljaren som monterar dom) men som jag beskrivit tidigare så funkar ju 100% av dom vi monterar, det är bara dom som kunder själva hanterar som krånglar...
så jag upplever därför att det inte är något fel på volvos hjullås.

vist man kan köpa ett biligare hjullås, men dom är ju löjligt enkla att ta bort, så då kan man ju strunta i att ha nått alls!
#336509
Vi vet att DU tycker att låsbultarna fungerar bra Carman...precis som allt annat Volvo levererar, hur mycket andra än vittnar om värdelösa konstruktioner och dåligt ansvarstagande från Volvo och dess återförsäljare/verkstäder.

Så...hur tycker du bilägaren ska göra när han råkar ut för en punktering mitt ute på vischan, i mörkret och regnet med bilar rusande förbi? Svara gärna på det!
#336539
Jag får faktiskt hålla med carman, jag har i stort sett aldrig haft problem med Volvos låsbultar och då har jag ändå bokstavligen hanterat hundratals om inte tusentals i jobbet. Drar man dem till rätt moment och inte tar i för kung och fosterland så är det inga problem. Kalibrerade maskiner, momentnyckel eller ett gott handlag är allt som behövs. De få gånger det varit problem så har det varit då bilen troligen passerat någon gummiverkstad som dragit för allt vad tygen hållt med knackande maskin.
Jag har haft fördelen att sköta en bilflotta där vi själva skött alla hjulbyten och då har det heller aldrig varit några problem eftersom alla dragningar av bultar och muttrar varit rätt gjorda hela tiden.

Det innebär inte att ingen annan har problem, och inte heller att problemet inte är skitjobbigt då det uppstår. Men det beror inte på bultarna utan det enkla faktum att alldeles för många behandlar låsbultarna på fel sätt, drar man bultarna med fälkors eller mutterpicka så klarar de vanliga bultarna en hel del misshandel, låsmuttrarna gör det inte.
De flesta jag visat hur man egentligen skall dra bultarna har blivit förvånade över hur lite det krävs..

Till sist kopparpasta, det bör man undvika eftersom det finns en risk för galvaniska strömmar som inte nödvändigtvis visar sig på bultarna, utan att man kan få oförklarliga lacksläpp och bubblor på fälgarna varsomhelst... Alupasta eller t.o.m vanligt fett på navcentrum fungerar ypperligt. Bultarna skall egentligen dras torra, men med rätt moment så kan man använda lite (väldigt lite !) på dem också utan att det straffar sig.

/Thomas
#336576
Nej, sköter man det rätt så är det oftast inga problem. Vi har oftast inga problem med "våra" kunder, vi är alltid noga med att göra rent och smörja anliggningsytor och gängor. (Med vanligt fett, koppar eller alu är bara dyrt och ser smutsigt ut. Kopparfett är gjort för att klara lång tid och hög värme, muttrarna till grenröret t ex. Där är det bra.)
Men det finns ju alltid bilar där bultarna inte blir smörjade, och där gummiverkstäder* drar för hårt. Och låsbultarna har ingen som helst marginal för det. Hade vi haft 10 mm skalle på de vanliga bultarna i stället för 19 så hade det varit samma problem där. Det är där Volvos låsbultar skiljer, andra fabrikat har ofta stabilare konstruktion. Även om säkerheten är mindre. Det måste finnas lite marginal, alla som nånsin har skruvat på bilar eller annat vet att skruvar kan sitta hårt ibland.

*) Min erfarenhet av en liten liten del av sverige: Gummiverkstan bryr sig inte om att göra rent och smörja, skyller på tidsbrist. Drar för hårt för att man har problem med att hjulen lossar eftersom det inte är rengjort. När sen bultarna går sönder skickas bilen till oss i stället...
Visst blir det stessigt när alla ska byta samma dag när det kommer tre snöflingor singlande i luften. Men då kanske man ska fundera på planeringen i stället för att göra jobb som inte är kompletta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]