Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Vad är egentligen problemet? Om glasfirman byter vindruta mot självrisken skulle jag göra det. De lagrar rutan några veckor ifall försäkringsbolaget skulle göra någon koll (vilket jag inte varit med om). Skulle de kontrollera och göra en koll så får man ju betala mellanskillnaden. Med tanke på trafikfaran med att köra med en sliten vindruta är det väl ok med den risken. Försäkringsbolagen mjölkar ju oss på hur mkt premier som helst. Har kört skadefritt i 29 år, trots det så höjs premien varje år...
pang58 skrev:De lagrar rutan några veckor ifall försäkringsbolaget skulle göra någon koll (vilket jag inte varit med om).
Det gör dom inte alls, det är bara dumt att sprida direkta felaktigheter som någon slags fakta.
Som jag sa tidigare i tråden så går dessutom rutan oftast sönder vid demontering. De gamla rutorna slängs, det finns inget krav från försäkringsbolagen att de ska sparas. Om det fanns så skulle det vara betydligt enklare att kräva fotodokumentering före demonteringen, men det görs inte heller.
Som jag sa, glasfirman har försäkringsbolagets förtroende i de här ärendena.

Den som misstror mig kan med fördel bege sig till valfri glasfirma och be att få se på "mellanlagringen" av trasiga rutor. Jag tror svaret blir ett gapskratt.
Användarvisningsbild
av pang58
Ok, det var några år sedan jag bytte ruta... Jag har iaf inte haft några problem vid de byten jag har haft, även om rutan "bara" varit sliten. Ber om ursäkt om någon missuppfattar mej.
Användarvisningsbild
av hakank
Jag kaninte heller se det som bedrägeri om glasmästeriet hävdar att det går på försäkringen. Då handlar ju du i god tro. Dessutom tycker jag det är lite taskigt att du (eller nån annan) skall betala för att vi övriga byter ruta på försäkringen och inte få tillbaka ngt själv.

/Håkan
av Fred
Ska vi vara helt korrekta här så bridrar ju den här typen av "bedrägeri" till höjda premier.

En sliten ruta ska naturligtvis inte täckas av försäkringen, lika lite som slitna bromsbelägg gör det, men nu har glasbranschen denna praxis och som jag skrev, försäkringsbolagen måste känna till att det är så. Därför ser jag det som mindre bedrägeri än om man till exempel själv nycklar sin bil för att få den omlackerad.

Dock var det inte självklart för mig att ta rutan på försäkringen och jag blev rejält förvånad när jag pratade med lite olika glasfirmor om kostnaden för att byta. Jag fick alltid svaret "Du har väl glasskada i din försäkring? I så fall är det bara självrisken."
av PelleP
Hej!
Jag behöver också byta ruta och var inne hos en etablerad bilglasfirma idag och frågade vad det skulle kosta att byta framruta på min V70 (utan regnsensor). De frågade direkt vilket försäkringsbolag jag hade (Volvia) och kostnaden skulle vara 1688 kr, vilket visade sig vara självrisken på 35%! Det var överhuvud taget ingen diskussion om vad det var för skada eller hur den hade uppkommit...
Det är ju uppenbart att försäkringsbolagen har anpassat självrisken till att det utvecklats någon form av branschkutym att alltid göra skadeanmälan.
Att inte nyttja försäkringen är ungefär som att betala in ett frivilligt bidrag till försäkringsbolaget.
Då finns det ju andra organisationer som sannolikt har bättre användning för frivilliga bidrag...

Hls PelleP
pang58 skrev: Har kört skadefritt i 29 år, trots det så höjs premien varje år...
Försäkringsbedrägerier, bilbränder och alla skador drabbar ju alla försäkringstagare. Sen ska ju aktieägarna ha sitt. Sen ska styrelsen, vd och alla chefer ha en fet lön plus en saftig bonus.

Klart att det kostar. :wink:
Jag var till en glasmästare idag för att boka tid för vindrutebyte så jag passade då på att fråga.

Enligt hon i receptionen så var en sliten ruta inte skäl nog för att få byta på försäkringen utan det måste sitta något stenskott i den. Stenskotten behöver dock inte på något sätt ha spruckit upp eller sitta trafikfarligt.
Glömde bort att fråga hur mycket det skulle kosta att byta utan försäkring.

mvh
Anders
Jag åkte till glasmästaren med min V70 -01. Rutan var hel men sliten å blästrad.Det var aldrig nån diskussion utan han bytte den å jag fick betala 1430kr.Fick till och med garanti ifall rutan skulle gå sönder inom några veckor så skulle det vara gratis för mig. Värt varenda krona, skillnaden i sikt går inte beskriva.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]