Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#27420
Nån som vet om det går att uppgradera STC till DSTC? (Den som beställt min bil från början var en snålis :wink: på detta område men inte på andra så det vore intressant att veta om det går att åtgärda deras "misstag" i efterhand, vad det sen kostar är ju en annan sak) och går det att bygga om från FWD till haldex AWD om man nu skulle få för sig det eller om man råkar ha för mycket rubel i fickan som bränner?
Användarvisningsbild
av CarMan
#27423
jag har inte jämfört peugots system med volvos, en jag tycker inte att det är nått fel på DSTC.
DSTC är så pass snabt att du aldrig behöver häva en enda sladd, sen så kanske systemet tillåter att bilen hasar lite innan det slår in, men då har ju bilen inte fått skadd !jag har provoserat min bil mycke !!! & den är blikstsnabb på att räta upp bilen, det kan inte finnan nån mäniska som kan känna om nån annat system är snabbare eller ej.

tror som nån annan skrev att peugots system möjligtvis stryper bilen hårdare på antisspinn delan (stc) vilket ofta uppfattas som störande.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#27424
Jag får passa på att citera en sketch av Magnus & Brasse då Magnus spelar en nybörjande skidåkare. "...och bindningarna sen, dom löser ut när dom själva vill, inte när JAG vill!"

DSTC är ett system som kan rädda liv när det finns (aktiverat) i bilen... Men glöm sedan bort att det finns! DSTC är ingen övermänsklig robot som hjälper dig att bli en tävlingsförare, utan ett hjälpsystem då bilen råkar i sladd/hjulspinn...

Så...fortsätt att köra, som om systemet inte finns så löser det sig säkert!
Det är ju fortfarande vi som sitter bakom ratten som kör, för det är väl detta vi ryter åt gapande ungar och ilskna partners!? :wink:
av NCR
#27431
Jocke S. skrev:Jag får passa på att citera en sketch av Magnus & Brasse då Magnus spelar en nybörjande skidåkare. "...och bindningarna sen, dom löser ut när dom själva vill, inte när JAG vill!"

DSTC är ett system som kan rädda liv när det finns (aktiverat) i bilen... Men glöm sedan bort att det finns! DSTC är ingen övermänsklig robot som hjälper dig att bli en tävlingsförare, utan ett hjälpsystem då bilen råkar i sladd/hjulspinn...

Så...fortsätt att köra, som om systemet inte finns så löser det sig säkert!
Det är ju fortfarande vi som sitter bakom ratten som kör, för det är väl detta vi ryter åt gapande ungar och ilskna partners!? :wink:
Klokt sagt!
Användarvisningsbild
av _FrEdRiK_
#27440
Inte sagt att DSTC är värdelöst. Tyckte bara att det var väldigt ovant pg att bilen inte gick in direkt o gjorde något om jag ska jämnföra med min gamla bil. Klart att det räddar liv o att det funkar bra. :) Men enligt mitt tycke lite för segt. Men det är väl en vanasak
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#27445
Men det är väl en vanasak
Det är en av mina värsta senarier... Tänk er, ni sitter där med ert anti-sladd/spinn-system och en dag sitter ni i en hyrbil (låt säga en saab 9000 utan detta system) Tänk er den första halkan (vi i Sverige brukar som bekant bli förvånade när vi år efter år plötsligt överrumplas av detta fenomen) då vi (som när vi har vårt "anti"-system) tar "den där" kurvan (som vi brukar) i "normal" hastighet och bilen bokstavligen flyger rakt fram och in i... Då kan det gå illa, för...det var ju en "vanesak".
Användarvisningsbild
av Loner
#27457
Jag har kört både volvo och peugot, och jag tycler volvo's DSTC är mycket trevligare, det låter en få lite sladd och kräng på bilen innan det går in och styr upp allt, pegouten går ju in direkt innan man ens märkt av att bilen tänkt kasa/sladda.
Och detta gör att man egentligen aldrig märker att det är halt, och det anser jag vara livsfarligt.

/L
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#27459
Jag har kört både volvo och peugot, och jag tycler volvo's DSTC är mycket trevligare, det låter en få lite sladd och kräng på bilen innan det går in och styr upp allt, pegouten går ju in direkt innan man ens märkt av att bilen tänkt kasa/sladda.
Och detta gör att man egentligen aldrig märker att det är halt, och det anser jag vara livsfarligt.
Jag håller med! Har visserligen bara kört med Volvos system, men läser man info från Volvo eller lyssnar på min bilförsäljare så får man veta att systemet styr upp bilen innan du själv märkt av sladden!

Tack å lov så är mitt system lite segare, så jag hinner upptäcka att det faktiskt är halt!
av maf
#27461
Jocke S. skrev:Tack å lov så är mitt system lite segare, så jag hinner upptäcka att det faktiskt är halt!
Sen är ju frågan om det är designat så av Volvo eller om de datorer, givare och nätverk som idag sitter i bilen helt enkelt inte har tillräckligt med kapacitet för att kunna beräkna och utföra förändringarna snabbare än vad den gör :?:

Volvon är ju som bekant inte jättesnabb när det kommer till elektroniken. Vet inte om någon mer än jag har tänkt på det, men när man ser en Volvo framför sig bromsa så är det några millisekunders fördröjning från dess att bromsljusen tänds till dess att övre bromsljuset tänds (gissar att övre bromsljuset aktiveras av en annan elektronikmodul än de vanliga?). Tillräcklig fördröjning för att man i mörker ska uppfatta det som en fördröjning och faktiskt inse att det är just en Volvo man har framför sig, även om man inte sett det tidigare :-)

Vinterläge på automaten tar några sekunder på sig att räkna ut hur den ska komma igång när man trycker på knappen... När man låser upp bilen med fjärrkontrollen tar det någon sekund innan låsen öppnas. Vid manövrering av ACC:n är det alltid någon eller ett par sekunders fördröjning på det som ska göras från dess att man trycker på knappen. Listan kan göras lång.. Så kanske är fördröjningen i DSTC:n inte möjlig att göra snabbare med dagens system, om nu någon skulle vilja...

Själv skulle jag visserligen vilja att antispinnen funkade lite annorlunda. Vill från stillastående på snorhalt underlag bara behöva trycka ner gasen en bit för att få perfekt gaspådrag genom att bilen stryper perfekt. Som det är nu så spinner hjulen rejält trots STC, om man råkar gasa lite för mycket...
Användarvisningsbild
av Loner
#27463
maf skrev:
Jocke S. skrev:Vet inte om någon mer än jag har tänkt på det, men när man ser en Volvo framför sig bromsa så är det några millisekunders fördröjning från dess att bromsljusen tänds till dess att övre bromsljuset tänds
Nu vet jag inte riktigt vad du menar :roll: , det övre ljuset tänds snabbare för att det är LED och inte vanliga glödlampor. Volvo gjorde t,om reklam för flera år sedan om hur många meter man "tjänar" i reaktionstid pga att LED:arna tänds mycket fortare än glödlamporna.
maf skrev: När man låser upp bilen med fjärrkontrollen tar det någon sekund innan låsen öppnas. Vid manövrering av ACC:n är det alltid någon eller ett par sekunders fördröjning på det som ska göras från dess att man trycker på knappen.
Du verkar ha nått fel på din bil, min låser då upp dörrarna dirket när jag trycker knappen.
maf skrev: Själv skulle jag visserligen vilja att antispinnen funkade lite annorlunda. Vill från stillastående på snorhalt underlag bara behöva trycka ner gasen en bit för att få perfekt gaspådrag genom att bilen stryper perfekt. Som det är nu så spinner hjulen rejält trots STC, om man råkar gasa lite för mycket...
Lite spinn behöver man allt ha vid uppstart annars kommer man aldrig iväg..

/L

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]