- sön 22 jan 2006, 09:11
Jocke S. skrev:Tack å lov så är mitt system lite segare, så jag hinner upptäcka att det faktiskt är halt!
Sen är ju frågan om det är designat så av Volvo eller om de datorer, givare och nätverk som idag sitter i bilen helt enkelt inte har tillräckligt med kapacitet för att kunna beräkna och utföra förändringarna snabbare än vad den gör :?:
Volvon är ju som bekant inte jättesnabb när det kommer till elektroniken. Vet inte om någon mer än jag har tänkt på det, men när man ser en Volvo framför sig bromsa så är det några millisekunders fördröjning från dess att bromsljusen tänds till dess att övre bromsljuset tänds (gissar att övre bromsljuset aktiveras av en annan elektronikmodul än de vanliga?). Tillräcklig fördröjning för att man i mörker ska uppfatta det som en fördröjning och faktiskt inse att det är just en Volvo man har framför sig, även om man inte sett det tidigare
Vinterläge på automaten tar några sekunder på sig att räkna ut hur den ska komma igång när man trycker på knappen... När man låser upp bilen med fjärrkontrollen tar det någon sekund innan låsen öppnas. Vid manövrering av ACC:n är det alltid någon eller ett par sekunders fördröjning på det som ska göras från dess att man trycker på knappen. Listan kan göras lång.. Så kanske är fördröjningen i DSTC:n inte möjlig att göra snabbare med dagens system, om nu någon skulle vilja...
Själv skulle jag visserligen vilja att antispinnen funkade lite annorlunda. Vill från stillastående på snorhalt underlag bara behöva trycka ner gasen en bit för att få perfekt gaspådrag genom att bilen stryper perfekt. Som det är nu så spinner hjulen rejält trots STC, om man råkar gasa lite för mycket...
V70 II 2,5FT Polestar -09 Mörkgråmetallic, Automat
C30 1,8F -09 Gråmetallic, Manuell
(V70 N 2,4 -07 Classic, Silver.met., Automat), såld
(S60 N 2,4 -02, Guldmet., Automat), såld
(V70 N 2,4 -01, Met.blå, Automat), såld