Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teemu
haxpet skrev:När jag har varit ute och kört och kört förbi en sån där hastighetstavla, en tavla som visar vilken hastighet du håller, så har den visat att jag kört 96 och jag har haft mätaren ganska exakt på 100. Det här blir ju en felvisning på 4%. Speglar det här av sej på färddatorn också. Kommer den också att kunna visa 4% fel?
tror färddatorn känner av hastigheten själv... På vår fd V70 -01 så kunde man ha ca 97km/h på den analoga mätaren, sedan lägga sig på farthållaren och nolla färddatorn. Efter några mils åkning visade färddatorn då snitthastighet på 90km/h fast mätaren visat ca 97km/h hela tiden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perjak skrev:
Hellrider skrev:
perjak skrev:Jag upplever samma problem med min D5:a. Färddatorn visar dryga dl för lite i medelförbrukning. Jag har jämfört mot distans/tankade liter både över 150mil ren landsväg och ca 200mil blandad körning.

När jag frågade om detta på verkstaden fick jag ett svävande svar om att den inte är så exakt utan kan visa lite fel... Konstigt tycker jag. Min förra bil var en Audi och den klarade av att räkna rätt på +- 2 mil över en sträcka på 130 mil och det torde ju vara samma beräkningsalgortim.

Efter att ha läst här ska jag nog ta en ny tur till verkstaden och driva ärendet lite hårdare.
ja det är ju ganska enkelt,om du orkade läsa användarmanualen.
du har ju en dieselvärmare som startar varje gång bilen är kall,och den räknar inte färddatorn med,så ett hett tips,börja läs era manualer å ta inte upp verkstadens dyra tid

Aha, tänk att jag kunde vara så dum. :oops: Jag skäms faktiskt nu, för så noga har jag inte läst instruktionsboken att jag hittat något om detta. Det verkar ju logiskt.

Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över att denna förbrukning inte kan mätas. Flödet i matarslangen till värmaren borde ju vara väldefinierat.

En filosofisk fråga i sammahanget är om man ska räkna förbrukning för värmarens arbete när bilen står stilla i garaget...
Värmaren har en egen pump. Men visst vore det enkelt att räkna in detta då den också styrs via bilens styrsystem.

Det fattas bara en kodsnutt i mjukvaran som adderar till i den totala förbrukningen när värmaren snurrar.

Men mjukvara verkar ju vara volvos akilleshäl, man har ju inte lyckats lägga till en snutt mjukvara i radion så den kan avkoda mp3 trots att det den standarden funnits i snart 10 år (nästan :oops: ).......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Teemu skrev:
haxpet skrev:När jag har varit ute och kört och kört förbi en sån där hastighetstavla, en tavla som visar vilken hastighet du håller, så har den visat att jag kört 96 och jag har haft mätaren ganska exakt på 100. Det här blir ju en felvisning på 4%. Speglar det här av sej på färddatorn också. Kommer den också att kunna visa 4% fel?
tror färddatorn känner av hastigheten själv... På vår fd V70 -01 så kunde man ha ca 97km/h på den analoga mätaren, sedan lägga sig på farthållaren och nolla färddatorn. Efter några mils åkning visade färddatorn då snitthastighet på 90km/h fast mätaren visat ca 97km/h hela tiden.
Kan säker Carman svara på. Men på nyare bilar tror jag hastighetspulserna i CAN bussen kommer från samma antal givare till hastightesmätare och färddator.
av Pebben
Japp hastighetspulsen kommer genom CAN-bussen till båda, dock vet jag att ex. Saab har olika hastigheter ändå. Vet dock inte om detta gäller Volvo? Saab har satt en lite för hög hastighet på mätaren medvetet för att man inte skall riskera att köra för fort om man har en något avvikande profil på däcken.
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev:Det verkar mest vara D5:or som har tokiga förbrukningssiffror. En bekant som också har en D5 -02 har precis samma felvisning: 1.1 dl/mil mindre än verklig förbrukning.
Jag ska ta upp det med verkstaden igen. När det finns äldre och billigare bilar som räknar exakt rätt på hur många liter som är förbrukade/finns kvar, så kan man begära att det ska fungera bättre än så här. Det går ju att programmera om lite av varje i de här bilarna - stolvärme, backspegeltoning m.m. så varför inte färddatorn?
Min D5a verkar visa exakt om man inte håller på och kallstartar! Vid varje kallstart (under +8 C) så går ju dieselvärmaren igång av sig själv och det gör att färddatorn visar helt fel.

Körde en längre sträcka utan att värmaren gick in och då blev det 0.63 både på färddator och uträknat "för hand" = 100% rätt.

Däckstorlek och annat påverkar ju inte felvisningen då både körsträckan (trippen) och färddatorn påverkas lika mycket.

Kör du några starter under +8 grader så får du lätt till den + 1 dl/mil ni pratar om som dieselvärmaren drar i sig.
Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Jag minns de första provkörningarna av S80 D5 i nån biltidning, och att den hade dragit 0.46 l/mil på landsväg :shock:
Användarvisningsbild
av Bosa
Min färddator visar också fel, visar ungefär 0,1 liter fel. Ibland visar den för mycket och ibland för lite. Det mest korrekta färddatorn visat var 0,04 liter fel. Åker samma sträckor som med min gamla V40 och den var ofantligt mycket mer korrekt än V70:n. Spelar ingen roll om jag använder farthållare eller inte, visar ändå fel. Givetvis så blir sträckan kvar till tom tank fel också.

Om färddatorn ska uppdateras är det en egen färddatorprogramvara eller påverkar motorprogramvaran färddatorn också?

Edit: Bilen är en V70N -05 140hk.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev:Det verkar mest vara D5:or som har tokiga förbrukningssiffror. En bekant som också har en D5 -02 har precis samma felvisning: 1.1 dl/mil mindre än verklig förbrukning.
Jag ska ta upp det med verkstaden igen. När det finns äldre och billigare bilar som räknar exakt rätt på hur många liter som är förbrukade/finns kvar, så kan man begära att det ska fungera bättre än så här. Det går ju att programmera om lite av varje i de här bilarna - stolvärme, backspegeltoning m.m. så varför inte färddatorn?
Min D5a verkar visa exakt om man inte håller på och kallstartar! Vid varje kallstart (under +8 C) så går ju dieselvärmaren igång av sig själv och det gör att färddatorn visar helt fel.

Körde en längre sträcka utan att värmaren gick in och då blev det 0.63 både på färddator och uträknat "för hand" = 100% rätt.

Däckstorlek och annat påverkar ju inte felvisningen då både körsträckan (trippen) och färddatorn påverkas lika mycket.

Kör du några starter under +8 grader så får du lätt till den + 1 dl/mil ni pratar om som dieselvärmaren drar i sig.
Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Jag minns de första provkörningarna av S80 D5 i nån biltidning, och att den hade dragit 0.46 l/mil på landsväg :shock:
Din färddator verkar ju vara på en helt annan planet, kan du alltså köra en längre sträcka i 70 km/h och får 2.8 l/100km, Då antar jag att den visar tokfel, nästan 50% fel. Vad säger din färddator när det är dags att tanka då. Den borde ju visa runt 3.5-3.6 l/100 mil för dig då :shock:

Eller pratar du om momentanvärden, då är ju 0.28 fullt normalt, det behöver ju bara luta med minimalt för att det ska sjunka ner dit. Sen kommer lite motlut och visp är det 0.55 i medel.

Min färddator är kusligt exakt tycker jag, Körde 50 mil med stor tungt släp och när jag sedan tankade så sade datron 11.4 och när jag räknade blev det 11.3 l/100 km.

Men som sagt, så fort dieselvärmaren går i så stämmer det ju inte längre.
av Moody
angrah skrev:Det måste väl ha å göra med när man släpper gasen. För då står det 0.0L/100Km. Men då suger den ju självklart bensin fortfarande eftersom motorn är igång. Har ingen kunskap men det verkar som om färddatorn känner av trycket på gaspedalen endast.
Inte alls självklart. Moderna motorer stänger av bränsletillförseln helt vid motorbroms, så att det står 0.0 på momentförbrukning är helt korrekt.
av Moody
A80TD skrev: Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Varför är det för bra för att vara sant? Momentana värden mellan 2.8 och 4.5 under landsvägskörning låter väl fullt rimligt men är ganska ointressanta siffror som jämförelse då det är väldigt beroende på yttre faktorer som väglutning, vind och last etc. Det intressanta är väl vad färddatorn visar för medelförbrukning på en hel tank, och om det stämmer mot egen uträkning.
av Hellrider
Moody skrev:
A80TD skrev: Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Varför är det för bra för att vara sant? Momentana värden mellan 2.8 och 4.5 under landsvägskörning låter väl fullt rimligt men är ganska ointressanta siffror som jämförelse då det är väldigt beroende på yttre faktorer som väglutning, vind och last etc. Det intressanta är väl vad färddatorn visar för medelförbrukning på en hel tank, och om det stämmer mot egen uträkning.
Tyvärr är problemet att folk inte förstår hur färddatorn fungerar.det har ALDRIG varit fel på någon färddator hittils!!

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]