Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Skumt att V power i sverige är 99 oktan.
I tyskland o grekland är det 100
bilen går ännu bättre med 100 oktan
av Pachipachihand
Tror dom fick gå ner till 99 oktan för att den inte riktigt håller 100 pga lagringstider. Kan detta stämma?
Användarvisningsbild
av DJ
På volvon har jag inte testat, men på mina tidigare VAG bilar med turbo så sjönk förbrukningen tillräckligt mycket på 98 jämfört med 95 så att det t.o.m. blev några ören per mil billigare att köra 98.
av jbl
Anledning till 99 oktan är nåt med miljölagar att göra om jag inte missminner mig helt.

Enligt mina uträkningar mellan 95 och 98 så tar min 3cl mindre / mil.

Har inte kollat upp det så noga om det blir nån vinst med 99 mot 98.
Däremot känns det att bilen är rappare på gasen.
av nevyn
Jag har inte sett nånstans att min bil ska gå på 98 oktan, har inte märkt någon skillnad vare sig i förbrukning eller respons när jag har tankat det.
av jbl
I min instruktionsbok som följde med bilen står det klart och tydligt att för bästa prestanda och ekonomi så är det 98oktan som gäller.

Det kan säkerligen vara skillnad på sug och turbo motorer. Samt att motorerna svara olika då det alltid är en skillnad imellan dom pga tillverkningstoleranser.
Användarvisningsbild
av greeeken
När vi köpte en av våra nuvarande s60 så frågade jag försäljaren, Vad ska jag tacka, vad är bäst för bilen.
Kör på 95 oktan, varför tanka 98 ,de bara dyrare. blir inte så stor förändring med 98.
När man sen läser instruktionsboken så står det ju att man ska tanka 98 för bästa förbrukning
Användarvisningsbild
av Knutte2
Jag har nu haft min XC90 ett tag och lyckats bilda mig en uppfattning om hur den drar och detta förvånar nog de flesta, men bränsleförbrukningen ligger ungefär 1 dl högre / mil med 98 oktan. Varför vet jag ej (I) . Den drar ungefär 1,35 l/mil med 95 och 1,45 l/mil med 98. Men motorprestandan var det stor skildnad på. Med 98 går den klart mycket bättre. Accelrerar hårt och jämt men när jag kör på 95 så segar den iväg och det känns precis som den inte drar fullt. Nu är det en T6:a så accelrationen med 95-oktan räcker för mig och jag föredrar lägre bensinkostnader.
av jbl
Kör du på samma sätt med 98oktan som med 95 oktan. Det låter som att du kör lite hårdare med 98oktan i tanken. Då drar den ju mer soppa.

Har du provat att snålköra på 98oktan. Mycket beror på körstilen om man skall dra nytta av eventuell bränslebesparing.
Användarvisningsbild
av Knutte2
Tro´t eller ej, men jag kör ungefär likadant. Jag har ju inte gjort något vetenskapligt test, men att döma av tankjournalen så blev det ungefär 1 dl lägre förbukning med 95 oktan. Detta är visserligen bilens egen genomsnittsförbrukningsuträkning. Jag nollar den varje gång jag tankar och för ner den i tankjournalen

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]