Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

johnny,
P2 utvecklades tidigare än 1999 eftersom första produktionen kom igång 1998. Gissningsvis var arbetet igång redan 95-96 någon gång.
Generellt sett är P2'orna de samma från 1999 fram till 2009, lite kosmetiska förändring här o var.
B5244, dvs gamla 2.5 är en del fordförbättringar i så som variabla kamtider, så kallat singel vvt.

men du har delvis rätt johnny, rostsyddet försämrade på EUCD, men behölls i toppklass under hela P2'ornas livslängd.

P2orna blev svagare i framvagnen än P80(850/S70/V70), så det är knappas troligt att volvo gjort hela P2.plattformen själva, då den blivit svagare än föregångaren
av Pitepalt
B5244 kom med vvt redan 98 som modellår 99 på s/V70 samt s80 så där har du inget Ford inblandat. Skillnaden i bottenplattan mellan årsmodellerna på xc90 är väldigt små. Dom senare fick länkarmar fram i stål istället för alu bl.a. Handbromsen är underdimensionerad och en favorit för besiktningen att slå ner på. Kolla så 4-hjulsdriften fungerar och inga missljud från hjullager eller bakaxel. Om den har automat så provkör noga så lådan växlar ok även när den är varm. Oljan ska vara klarröd, brunröd=dags för byte, den ska Absolut inte vara svart! Xc90 är stor och tung så utan service/oljebyten så kommer lådan ge problem på sikt. Annars så ser jag då inga generella problem med xc90 mot övriga modeller.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Pitepalt skrev:B5244 kom med vvt redan 98 som modellår 99 på s/V70 samt s80 så där har du inget Ford inblandat. Skillnaden i bottenplattan mellan årsmodellerna på xc90 är väldigt små. Dom senare fick länkarmar fram i stål istället för alu bl.a. Handbromsen är underdimensionerad och en favorit för besiktningen att slå ner på. Kolla så 4-hjulsdriften fungerar och inga missljud från hjullager eller bakaxel. Om den har automat så provkör noga så lådan växlar ok även när den är varm. Oljan ska vara klarröd, brunröd=dags för byte, den ska Absolut inte vara svart! Xc90 är stor och tung så utan service/oljebyten så kommer lådan ge problem på sikt. Annars så ser jag då inga generella problem med xc90 mot övriga modeller.
ne ne, 2.4 kom ut under andra halvan av 99, dvs årsmodell 2000. Då ford redan blivit ägare

sen undrar jag var handbroms är och var den sitter på XC90?
Användarvisningsbild
av johnnype
milktrucker skrev:sen undrar jag var handbroms är och var den sitter på XC90?
Jag kan verkligen inte förstå, när alla helt utom tvivel förstår vad han åsyftar, varför du måste svara så där istället för att ge ett konstruktivt svar på frågan.
Användarvisningsbild
av wissel
johnnype skrev:
Jag kan verkligen inte förstå, när alla helt utom tvivel förstår vad han åsyftar, varför du måste svara så där istället för att ge ett konstruktivt svar på frågan.
Lågt blodsocker kanske ?
:-)
av Pitepalt
Jag har då hittills inte sett någon s80 som saknar vvt och s80 började tillverkas redan vecka 15 -98. Sen har även s/v 70 2,5t och t5 modellår 99 (som började säljas 98) också vvt. Har skruvat i flera sådana under mina 11 år i volvo auktoriserad verkstad.
Angående handbromsen så sitter den inte som på på tex. Gamla Saab 900 där den sitter fram utan den sitter i en egen trumma i bromsskivan bak och manövreras an en pedal i bilen som via en vire trycker ut bromsbackarna i trumman. Du har en justering på sidan om stolen mot mittkonsollen där du släpper om du skall byta backar(lossa en spårring och gänga in hylsan över spåret tills stången går in i hylsan) sen gängar man tillbaka och sätter tillbaka spårringen och spänner sedan handbromsen genom att trycka ner pedalen ett hack och sedan trycka ut stången från hylsan men en tång el. Liknande.

Dock så rekommenderar jag dom som inte vet var handbromsen sitter och hur den fungerar att lämna bilen till dom som kan för reparation.
Användarvisningsbild
av milktrucker
wissel skrev:
johnnype skrev:
Lågt blodsocker kanske ?
:-)
tjejen har sexstrejkat i snart ett halvår :mrgreen:

Nä, men det är en sak att råka kalla en handmanövrerad parkeringsbroms för handbroms, men att säga handbroms om en fotmanövrerad parkeringsbroms blir helgalet
av viggen55
Lite ot men vill ändå höra vad andra tycker.

Hur stor vikt tycker ni att man ska lägga vid årsmodell på bilar generellt?

Den bilen vi har i dag är en saab 9-3 Vector sc -09. 6800mil. Säljer man den så får man pengar till en 8-11 år gammal xc90, med fler mil på mätaren. Ibland känns det dumt samtidigt är det två helt olika bilar.

Är lite smått allergisk mot små bilar, 9-3an är ganska liten.
Användarvisningsbild
av Perc
milktrucker skrev:Nä, men det är en sak att råka kalla en handmanövrerad parkeringsbroms för handbroms, men att säga handbroms om en fotmanövrerad parkeringsbroms blir helgalet
Säger han som inte får växellådsbenämningarna rätt. :lol:

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]