Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

greeeken skrev:Det GÅR att komma in i bilen.
Även om bilen går in i BLL läge.
Men dyckeln kan du öppna förardörr samt bagagelucka

Hur funkar det ???

BLL är väl en elmotor som kopplar bort den mekaniska nykeln och reglar låste så det inte kan öppnas med våld?

Om den fysika nyckeln enkelt går för bi det så är det ju inet BLL och man kan öppna dörren med inbrottsverktyg enklet, eller???

Så var det på BMWn jag hade i alla fall, var BLL aktiverat fanns ingen möjlighet att få upp bilen utan att koppla på ström och ladda, helt säkert.

Har volvo nånot halvsystem där BLL bara blokerar hanatgen inne i bilen och inte nyckel och hantag på utsidan???
camaro69 skrev:Du måste ha träffat 2 riktiga "chokladmjölksstinna" som aldrig haft några studieskulder.

Självklart kan man lämna sin bil flera veckor utan problem.

Att man sedan startar och låter motorn gå på tomgång en stund är ju bara bra, så man inte belastar systemet fullt ut på en gång.

Om du ska vända dig till mer kompetenta människor i framtiden, än bilbärgaren och mekanikern du talat med. Stanna vid närmsta förskola. :wink:

Haha ja, jag har ingen aning! Men i vilket fall som helst så provade jag att starta bilen idag igen, efter att den stått sen vi startade och lät den gå på tomgång för ett tag sedan...och ja...inga som helst problem! Startade direkt. Den till och med gick igång bättre nu än vad den gjorde i våras, då den liksom hackade till lite precis när man startat. Inget alls sådant nu. Förmodligen pga värmen. Men då tycker jag det är hyfsat utrett. Volvo V70 från -04 klarar av att stå ett bra tag utan att batteriet laddar ur.

Men det är lite trist att man ska behöva prova själv, och inte kunna lyssna på andra. Särskilt över telefon och Internet. Det är så svårt att veta vilka som har koll och vilka som bara är snickesnackare. Vissa kan ju faktiskt vara övertygade själva om att de har koll, och sådana är ju nästan värst haha...och de som är lite klokare kanske inte utrycker sig så direkt och klart att man istället tror att de saknar koll på läget.

Dock tycker man ju att både en mekaniker och en bilbärgare borde kunna anses som meriterade i frågan! Förvånade mig att jag inte kunde få något entydigt svar heller genom att ringa olika Volvo-verkstäder runt om i landet....
Finns inget enkelt svar på din fråga. Hur lång tid man kan stå beror ju på månag olika saker.

Batteri modell/fabrikat.
Batteri skick
Temperatur
Start temperatur
Hur laddat var det när du parkerade
Hur många "elektronik options" har du i bilen, larm drar en del, extra som tex röresesensor och nivåsensor drar extra om du har de optionerna. Samma för stereo osv.

Har en fullproppad bil som klarar drygt 3 veckor och en äldre bil utan larm som klarar 6 månader tex.
VolvoB20 skrev:Finns inget enkelt svar på din fråga. Hur lång tid man kan stå beror ju på månag olika saker.

Batteri modell/fabrikat.
Batteri skick
Temperatur
Start temperatur
Hur laddat var det när du parkerade
Hur många "elektronik options" har du i bilen, larm drar en del, extra som tex röresesensor och nivåsensor drar extra om du har de optionerna. Samma för stereo osv.

Har en fullproppad bil som klarar drygt 3 veckor och en äldre bil utan larm som klarar 6 månader tex.
Sant! Därför förklarade jag punkterna ovan så gott jag kunde för respektive part...typ nytt batteri i vintras, dåligt laddat efter att ha kört dieselvärmaren massor och mkt korta sträckor, inte laddat upp med batteriladdare, bara kört bilen, så förmodligen inte toppform men ändå hyfsat bra, temperatur som det var i prinicp hela Sverige från midsommar och framåt, en normal svensk sommar, fast stundtals ovanligt varmt, alla elektronik options, Volvos originalstereo etc.

Men jag håller med, det är inte lätt att ge ett exakt svar på frågan ovan, men som expert borde man ju iaf kunna ge en fingervisning om det är 1 månad, 2 eller längre som man ska kunna "räkna med".

På fråga två tycker jag däremot det inte finns lika mycket osäkerhetsfaktorer. Frågan gällde om det går att öppna med nyckeln manuellt sedan batteriet laddats ur. Samma visa där...olika svar över allt från Volvos egna märkesverkstäder samt bilbärgarna runt om i landet. Till och med här på forumet har det ju stundtals varit het debatt angående detta. Vissa är helt övertygade om att det går, andra lika övertygade om att det inte går. Så som lekman och novis är det inte alltid helt lätt att avgöra vem eller vad man ska lyssna på :-)

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]