Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:Men om den är regad som pb så fraktar man folk i lastutrymet? om man har extra säte.
Nä men du får transportera gods i personutrymet i en personbil...
du har ju inet separat lastutryme som är avdelat med lastförskjutnings skydd i en personbil (kombi)
av alan
Så lagen säger att man inte får ha ett galler mellan passagerare. Eller är det bara så att du tycker att det borde vara så??? :?:

För kunde man regga "jeepar" som lastbilar men ha extra säten bakom gallret.
av alan
Från och med första juni i år 2006 så är alla extra säten som är bakåt vända förbjudna. Även i personbilar.
Gäller även barn. :cry:

Så det skiter sig.

Däremot glömde jag fråga vad det är för böter?

Men jag har för mig (osäker) att det vara samma som att inte använda säkerhetsbälte.
Användarvisningsbild
av Loner
alan skrev:Från och med första juni i år 2006 så är alla extra säten som är bakåt vända förbjudna. Även i personbilar.
Vad har du för källa till detta påstående?

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:Från och med första juni i år 2006 så är alla extra säten som är bakåt vända förbjudna. Även i personbilar.

Så det skiter sig.

Däremot glömde jag fråga vad det är för böter?

Men jag har för mig (osäker) att det vara samma som att inte använda säkerhetsbälte.
så tolkar jag inte lagan. alla som färdas i bilen måsta sitta fastbältade = extra säte är godtjänt.
Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:Så lagen säger att man inte får ha ett galler mellan passagerare. Eller är det bara så att du tycker att det borde vara så??? :?:

För kunde man regga "jeepar" som lastbilar men ha extra säten bakom gallret.
jo jag vet att många hade extra säten & sånt o det var altid olika besked om hur man skulle besigtiga, då den fastmonterade utrustningen måste finnas på plats vid besiktning, men de tär inte samma sak som att du fick transportera folk där.

när man lastbils reggar en personbil, så måste baksätet demonteras, så man inte kan bruka det.

om nu inte det ordinarie extra sätet får andvändas när bilen är lastbils reggad, varför skulle då extra sätet få andvändas ?

jag försöker tänka logiskt, har inge lagen framförmig.
av alan
Enligt polisen så har dom ändrat i lagboken så från och med aug så måste alla pasagerare sitta i färdriktningen. Eftersom man sitter bakåtvänd i extra sätet så är det olagligt. innan så räckte det med att man var fastspänd. Men andra ord så var det inte olagligt att använda extra säte varken i pb raggade biler eller LB reggade bilar. Eftersom Extrasätet var avset för barn och i regpappret så så står max antal vuxna.

Dubbel kolla gärna, om ni har lust kan ni kolla vad det ger för böter.
Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:Enligt polisen så har dom ändrat i lagboken så från och med aug så måste alla pasagerare sitta i färdriktningen. Eftersom man sitter bakåtvänd i extra sätet så är det olagligt. innan så räckte det med att man var fastspänd. Men andra ord så var det inte olagligt att använda extra säte varken i pb raggade biler eller LB reggade bilar. Eftersom Extrasätet var avset för barn och i regpappret så så står max antal vuxna.

Dubbel kolla gärna, om ni har lust kan ni kolla vad det ger för böter.
är du säker?
det finns ju mängder med picupper & minivans som har bakåtvända säten & säten på sidan.

grejen med nya lagen var väll den att man inte skule få åka 10 pers i en bil med 5 bälten?
av alan
Konstapel citerade ur lagen. kommer inte i håg ord för ord men. Det stod tydligt att alla personer skall färdas med näsan i färdriktningen OCH att man inte fick färdas fler en bilen var godkänd för.

En annan sak jag tänkte på om man skall hårdra det är att alla bakåtvända bilbarnstolar blir förbjudna.

Så jag antar att lagen inte var helt genomtänkt?

Så jag är helt säker såvida inte konstapeln missade något undantag. Men jag tog upp om barn var uindantagna och det var dom inte. Innan så räknade inte personer under 40 kg in i De personer som bilen var avsed för. Alltså fick barn (under 40 kg) färdas i dessa bakåtvända säten.

Skulle vara kul att ta upp den här frågan i något storet forum typ Bil magasin.

Funderar att tipsa någon bil press om att gräva vidare...

över och ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
alan skrev:Konstapel citerade ur lagen. kommer inte i håg ord för ord men. Det stod tydligt att alla personer skall färdas med näsan i färdriktningen OCH att man inte fick färdas fler en bilen var godkänd för.

En annan sak jag tänkte på om man skall hårdra det är att alla bakåtvända bilbarnstolar blir förbjudna.

Så jag antar att lagen inte var helt genomtänkt?

Så jag är helt säker såvida inte konstapeln missade något undantag. Men jag tog upp om barn var uindantagna och det var dom inte. Innan så räknade inte personer under 40 kg in i De personer som bilen var avsed för. Alltså fick barn (under 40 kg) färdas i dessa bakåtvända säten.

Skulle vara kul att ta upp den här frågan i något storet forum typ Bil magasin.

Funderar att tipsa någon bil press om att gräva vidare...

över och ut.
hur gör man i ambulancer då? får dom inte andvända extra sätet där längre?

bussregistrerade fordon, är dom undentag?

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]