Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Fortfarande inte! Mitt inlägg var mer tröttsamt menat mot mr diesel ovan som tjatar om växellådan när ingen överhuvudtaget frågat om det. Jag har inga som helst synpunkter på lådan annat än att denna är helt utanför frågeställningen när det handlar om förbrukning vid 2000 varv konstant körning.

Har jag gjort mig förstådd nu då?

Att belastningen på lådan ökar vid en chippning begriper en 5 åring. Men det är garanterat inte den som orsakat Photojoes förbrukningsproblem.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Jag återkommer i denna tråd efter att jag har varit hos BSR.
Håll tummarna för en lösning!
av T5Klas
Tjena!
Du har säkert redan tänkt på de..men styrsystemet är väl adaptivt och måste således köras lite mer än 30mil innan den lärt sig körstil m.m.?
De anpassar väl sig hela tiden o om du byter programvara hela tiden kanske de aldrig anpassar sig ordentligt??
Bra en tanke!
Hoppas de löser sig!
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
T5Klas skrev:Tjena!
Du har säkert redan tänkt på de..men styrsystemet är väl adaptivt och måste således köras lite mer än 30mil innan den lärt sig körstil m.m.?
De anpassar väl sig hela tiden o om du byter programvara hela tiden kanske de aldrig anpassar sig ordentligt??
Bra en tanke!
Hoppas de löser sig!
Självklart har vi haft det i åtanke, men i och med att förändringen är direkt så är det inte något fel med den adaptiva delen, för då hade inte förändringen varit så tydlig och så direkt. Jag kan hoppa fram och tillbaka mellan trim och original och skillnaden är direkt.

Jag ska till BSR på tisdag för utredning, jag återkommer med resultatet av denna. Jag hoppas de kan komma fram till orsaken och kanske en lösning också.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Nu har jag varit hos BSR, de bekräftade rakt av att det var precis som jag sa. Förbrukningen går upp när man lägger in BSRs trimprogram och går ner till normal med original. De märkte dock att om de höjde turbotrycket en aning vid låglast så sjönk förbrukningen, konstigt nog. Så de ska se om de kan göra en ny trimfil där de kan gå in och höja trycket vid låglast. Normalt sett går de inte in på detta stället i programvaran och pillar, så detta är ett unikt fenomen. Sen ska det tydligen finnas 20st identiska T5:or som min (MY07) med den senaste programvaran från Volvo (31286620). Konstigt att ingen annan har hört av sig, men de kanske inte brytt sig om att kolla förbrukningen?
av bmw
Intressant. Jag tror att de inte brytt sig om att kontrollera förbrukningen. Man "räknar" säkert med mer förbrukning och har då inte jämfört på det smarta sättet som du gjort. Känner du dig trygg med att de "special" pillar med programvaran? Vilken återförsäljare är du på eller är det direkt från Växsjö?
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
bmw skrev:Intressant. Jag tror att de inte brytt sig om att kontrollera förbrukningen. Man "räknar" säkert med mer förbrukning och har då inte jämfört på det smarta sättet som du gjort. Känner du dig trygg med att de "special" pillar med programvaran? Vilken återförsäljare är du på eller är det direkt från Växsjö?
Jag känner mig helt säker på att de vet vad de gör.
Det handlar endast om en liten justering på låglast-området.
Jag har aldrig räknat med en högre förbrukning och tycker alla
ska vara kritiska om de får en högre förbrukning vid normal körning.
Däremot är jag helt på det klara med en högre förbrukning när man belastar motorn,
de extra hästarna och det högre laddtrycket ger så klart en högre förbrukning med all rätt.
Jag var till BSR Stockholm, som är deras enda filial utanför Växjö och ligger i Järfälla (Stäket).
Bara de kan testa bilen på rätt sätt förutom huvudkontoret.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]