Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jan-A
Köpte sats idag. Innehöll endast ett 12V uttag - inga kablar eller säkringshållare. Kablaget på -06 (och troligtvis -05 ) är fördraget och ingen mjukvaruuppdatering skulle finnas enligt Volvo. De trodde inte heller att strömmen bröts då spänningen faller under en kritisk nivå.

Men vem vet hur det fungerar på -06:orna nu för tiden? I monteringsanvisningen andas Volvo inte något om denna sak...
Användarvisningsbild
av Loner
Spännande, ut och montera så får vi veta :)

/L
av Jan-A
Ja ja ja ja.... Jag ska, så småningom då tid medges....
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jan-A skrev:Köpte sats idag. Innehöll endast ett 12V uttag - inga kablar eller säkringshållare. Kablaget på -06 (och troligtvis -05 ) är fördraget och ingen mjukvaruuppdatering skulle finnas enligt Volvo. De trodde inte heller att strömmen bröts då spänningen faller under en kritisk nivå.

Men vem vet hur det fungerar på -06:orna nu för tiden? I monteringsanvisningen andas Volvo inte något om denna sak...
Från årsmodell 05 är det nytt elsystem bak. Tyvärr har jag inte
monterat just 12 uttag på nån av de bilarna, så fan vet:)

Någon mjukvara för det finns det iaf INTE!
av Jan-A
Monterade uttaget idag. Kabel fördragen så det var inga problem. Huruvida uttaget slår ifrån vid låg batterispänning har jag inte hunnit att kontrollera. Däremot så kan man läsa följande text i instruktionsboken:

"Om tändningen slås av och en förbrukare med högre strömförbrukning än 0,1 A är ansluten till eluttaget, får du ett varningsmeddelande i displayen"

Detta varningsmeddelande kommer dock ej på min display.
av svensen
Jan-A skrev:Monterade uttaget idag. Kabel fördragen så det var inga problem. Huruvida uttaget slår ifrån vid låg batterispänning har jag inte hunnit att kontrollera. Däremot så kan man läsa följande text i instruktionsboken:

"Om tändningen slås av och en förbrukare med högre strömförbrukning än 0,1 A är ansluten till eluttaget, får du ett varningsmeddelande i displayen"

Har du artikkelnummer?

Sven
av haxpet
Jan-A skrev:Monterade uttaget idag. Kabel fördragen så det var inga problem. Huruvida uttaget slår ifrån vid låg batterispänning har jag inte hunnit att kontrollera. Däremot så kan man läsa följande text i instruktionsboken:

Vad har du inkopplat som ska dra mera än 0,1 A?
av Jan-A
Tja.... Det mesta drar väl mer än 0.1A. I mitt fall tänkte jag testa en kylbag och den drar 4-5A. Det vore då trevligt att få en påminnelse om att man har den inkopplad då man stannar bilen, den lär dra slut på batteriat ganska snabbt...
av Jan-A
På kvittot står art.nr. vo30737592, på lådan med uttaget 9452379 och på bruksanvisningen 30737595.

Det är troligtvis 30737592
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Av vad jag kunnat utmäta ur uttaget i bagaget så går direktströmmen från batteriet genom säkring 8 (15A) i bagaget och fram till uttaget.

Snackade med en elkunnig på bilia som berättade att det inte fanns något i bilen som kände av någon kritisk batterinivå. Däremot berättade han att uttaget i skuffen är till för volvos kylväska som har ett inbyggt system som slår ifrån elen i kylväskan om batterinivån sjunker för mycket!

Min bil är en V70 MY06 så det kanske är annorlunda på tidigare modeller?

PS! Ni grabbar som jobbar på volvoanläggningar kan ju kolla upp om detta stämmer, ifall någon här skulle vilja koppla in sin icke-volvo-köpta kylväska eller annat i bagaget...innan denne blir stående utan ström i batteriet! :wink:

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]